Jagt traditioner og historier dertil
Fra : MD

Dato : 13-10-04 23:01

Hej.

Jeg søger til en opgave jagttraditioner og historier om hvorfor man gør som
man gør.

Det kunne eksempelvis være såsom. Kysse en Sneppe i rø..., slyngeljagt,
fisekarl osv.

Jeg vil iøvrigt gerne have forklaringer på ovenstående, hvis der er nogle
der ligger inde med dem.

På forhånd tak
og med venlig hilsen

MBD

Fra : Lasse

Dato : 14-10-04 09:05

He he.. 1. Når man kysser en sneppe, er det for at vise respekt over for det
ærede dyr, en sneppe er det fineste en jæger kan skyde3, fordi det er den
sværeste stykke vildt at finde, og at ramme.. Så det kys er ren ære og
respekt, og glæde over at være dagens "jagtkonge" måske, 2 .Slyngel
jagt.. Ja, alle de der har hjulpet til på et gods, klappere, vildthentere
osv.. Det alm fattigrøve som man siger, kommer med på en gratis jagt. Som en
slags tak, og for at motivere dem til at passe ekstra godt på jorden og
vildtet,.. Så er der jo også mere til dem, på deres slyngeljagt.. 3 .
Fisekarl ?? På jagt ?? Hmm, måske en der prutter ualm. meget.. Jeg er ikke
selv faldet over det udtryk.. Held og lykke med opgaven.. *Er der mere,
skriver du bare.. Mvh Lasse

Fra : Pastoren

Dato : 14-10-04 15:40

jagtfiscarl eller hvordan det nu staves , er en af jagtherren udpeget person
, som har bemyndigelse , til at uddele bøder på jaget , hvis man f.eks ikke
har kniv med når man har skudt et dyr eller glemmer at knække bøssen når man
går over en grøft.
det findes også den form ,hvor han hele dagen skriver ting op i sin lille
lommebog , for derefter at uddele bøderne under middagen om aftenen , til
sor jubel blandt dem der ingen får , pengene går til jagtherren , for evt
frokost - middag transport eller andre udgifter forbunden ved at afholder en
større jagt

Fra : Peter Weis

Dato : 15-10-04 16:41

"Pastoren" <jens@post.tele.dk> wrote in

> jagtfiscarl eller hvordan det nu staves ,

Det staves normalt fiskal og stammer fra det latinske ord "fiscus" der
betyder statskasse.
På engelsk bruges ordet om forhold der vedrører skattebetaling: "fiscal
year" = "skatteåret".

Så det har hverken noget med fisse eller med karle at gøre.

mvh
Peter