Saltvandsakvarie ?
Fra : Thomas

Dato : 13-10-04 16:09

Hej

Jeg står med et 325 liter Akvastabil-akvarie og tænker
på at lave et saltvandsakvarie, men hvad koster det ?

Her tænker jeg på en samlet pris (ca selvfølgelig)
uden fisk og koraller?

På forhånd tak
Thomas Hansen

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-10-04 19:05

"Thomas" <Pernille_Thomas@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på at lave et saltvandsakvarie, men hvad koster det ?
>
> Her tænker jeg på en samlet pris (ca selvfølgelig)

Det bliver en meget ca pris, for faktisk er det stort set umuligt at give
et bud på,
Når du nu har akvariet, så vil mit bud ligge et sted mellem 7000-10000,
alt efter hvad du
kan få fat i brugt, og hvad du bliver nødt til at købe fra nyt af.

Men tag et kig på http://www.nordicreefforum.dk

Det er der alle saltvands tosserne, mig selv incl holder til.

Carsten

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 15-10-04 16:46

Er det ikke bare noget vand og noget salt ?
et par pumper og varme styring ?
hvordan kan det koste så meget ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-10-04 21:47

"Thomas Scherrer" <mitfornavn@webx.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke bare noget vand og noget salt ?
> et par pumper og varme styring ?
> hvordan kan det koste så meget ?

Tror du lige skal læse lidt mere om emnet!

Prøv at kigge på det forum jeg nævnte.

Carsten

Fra : Kim Adersen

Dato : 16-10-04 11:17

>Er det ikke bare noget vand og noget salt ?
>et par pumper og varme styring ?
>hvordan kan det koste så meget ?

Jo, hvis det bare var så nemt, så ville det være dejligt.
Men selv et ferskvandsakvarie er jo ikke "bare" noget vand,
et
par pumper og varme styring. Hvis man tror det, så skal man
nok
undlade at beskæftige sig med akvarie fisk/dyr i det hele
taget.

Lad os tage et eksempel som stenene til saltvand. Det er
oftest
de såkaldte levende sten. Disse er direkte importeret fra
respektive
rev rundt omkring i verden. Og man skal påregne en
gennemsnitspris
a omkring 60-90 kroner pr. kilo.
F.eks er 25 kilo sten faktisk ikke ret meget, men allerede
der har du gjort et
godt indhug i de 7-10.000 kroner som Carsten forslog.

Mit gamle akvarium have 90kg sten, og det var kun på 430L.
Den pris jeg
gav var 90,- pr. kg.

Der er dælme ikke mange penge igen, hvis mit budget kun have
været på
7-10.000 kroner.

Den kvikke læser vil sandsynligvis sidde og tænke nu, "jamen
hvorfor ikke
bare smide nogle andre og dermed billigere sten i". Det
kunne man også sagtens
gøre, hvis det ikke lige var fordi, at disse levende sten
virker som et filter i sig
selv. De er ekstrem porøse, og dermed et utroligt godt
filter til at nedbryde f.eks
nitrat. Derudover har vi hele ballade med andre sten, de
indholder andre og
oftest uønsket metaller, som skader akvariet. Det eneste
relle alternativ er kalk (faxe kalk). Og dem er der også
nogle der bruger. Men de er tilgengæld ikke lige så porøse,
så det bliver på bekostning af de biologiske filter, som man
så skal kompensere
for på en anden måde.

Dette var blot for at give dig en ide om, at tingene er ikke
bare vand, salt, pumper
og varme. Forøvrigt er det ikke et hak anderledes når det
drejer sig om ferskvand.
Det er bare de færreste ferskvandsakvarister, som går lige
så højt op i disse ting,
som vi saltvandsakvarister gør. Er et ferskvandsakvarium
fyldt op med nitrat, så
skifter man mindst 50% af vandet 1 gang om ugen. Og denne
process gentager man så resten af sine dage, medmindre man
finder årsagen til det høje nitrat indhold.
I saltvand forudser vi disse problemer, og løser dem inden
de opstår, så vi ikke skal
skifte 50% vand hver uge, hvilket forøvrigt er stressende
for dyrene, uanset om det
er salt eller ferskvand.

Men hvis man kan skabe et 325L koralrevsakvarium på et
budget mellem 7-10.000, og
det funger tilfredsstillende efter 1 år, så vil jeg meget
gerne skrive en artikel om det, for det er sjældent set.
Fingernemhed kan dog hjælpe på nogle af de mere tekniske
ting. Men at tro man kan slippe afsted med sjusk, det får
oftest et budget til at eksplodere.

Mvh
Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 17-10-04 16:38

>"Kim Adersen" <kim@reefers.dk> skrev i melding
>17:45:40

>dejligt.
>vand,
>man
>hele
>
>Så du er en av disse som mener at akveriehold er hokus
>pokus? Sorry, det er

Jeg går ud fra, det var svar til Thomas.

Mvh
Kim Andersen