joins og update / insert i MySql
Fra : Michael Foged

Dato : 13-10-04 14:00

Hej
Jeg er rimeligt ny i MySql, og har lige lært at lave joins for SELECT
statements :).

Er der noget tilsvarende (når jeg nu har fundet en post jeg vil rette)
for UPDATE, så jeg i en omgang kan rette data i alle relevante
tabeller?

Hvad med INSERT?

Er der nogen "farer" ved at anvende sådan en metode (hvis den eksisterer)

Michael Foged

Fra : Troels Arvin

Dato : 13-10-04 14:10

On Wed, 13 Oct 2004 15:00:03 +0200, Michael Foged wrote:

> Er der noget tilsvarende (når jeg nu har fundet en post jeg vil rette)
> for UPDATE, så jeg i en omgang kan rette data i alle relevante
> tabeller?

Prøv at kigge i manualen (søg på 'join'):
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/UPDATE.html

> Hvad med INSERT?

Jeg kan ikke komme på nogen syntaks for at opdatere flere tabeller
samtidig. Men du kan jo pakke multiple INSERTs ind i en transaktion, hvis
du benytter en MySQL tabeltype, der understøtter sådanne.

Fra : Michael Foged

Dato : 13-10-04 14:35

On Wed, 13 Oct 2004 15:09:50 +0200, Troels Arvin wrote:

> Prøv at kigge i manualen (søg på 'join'):
> http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/UPDATE.html

doh! ra'sgu'
Nå men tak fordi du gad gøre arbejdet! (Håber ikke det gentager sig fra
min side)

> Men du kan jo pakke multiple INSERTs ind i en transaktion, hvis
> du benytter en MySQL tabeltype, der understøtter sådanne.

Det tror jeg lige jeg vil vente noget med, indtil det grundliggende er
kommet på plads.

Michael Foged