Fra en Trane- og ørnecykeltur til Vomb og ~
Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 21:07

Fra en Trane- og ørnecykeltur til Vomb og Fyledalen søndag den 10
oktober 2004.

Overskriften skal ikke forstås sådan, at jeg forventede at se traner
og ørne på turen, men det er et kort resume af oplevelserne undervejs.
Turen bød blandt andet på 5 traneflokke med 30-60 individer på vej mod
syd, 3 Havørne, mange Bramgæs, Blisgæs, Røde glenter og Kvækerfinker.

Denne tekst kan også læses på adressen:
www.keld-rasmussen.dk/tur20041010.htm
I denne fil er der indsat fotos fra de besøgte lokaliteter.

Vejr:
- Temperatur: 1 grad kl. 5. Cirka 12 grader senere på dagen.
- Skydække: Skyfrit til kl. 10. Overskyet kl. 14 og opklaring efter
kl. 16.
- Vindstyrke: Vindstille til kl. 9, herefter jævn vind til kl 17,
herefter aftagende.
- Vindretning: Fra NV gående mod NØ.
- Sigt: Lidt frostdis om morgnen herefter nærmest krystalklart.

- Sol op: 7:34.
- Sol ned: 18:18.

Hjemmefra kl. 5:00. Med toget fra KBH kl. 6:00. I Malmø C kl. 6:35.
210 kr. for en returbillet med cykel.

Rute ud:

Malmø C - Arlöv - Burlöv - Hjärup - Lund - S. Sandby (Södra Sandby) -
Tvedöra - Krankesjön.

Denne rute udgør en del af Skåneleden og derfor afmærket med skilte,
hvorpå der er en cykel. De forskellige cykelleder i Sverige fører
generelt af de veje, hvor der er mindst trafik.

Fra Malmø til Krankesjön:

Det er stadig mørkt. I Malmø er der lyden af is, der bliver skrabet af
foruderne. Forskellige nuancer af turkis, rødt, og blåt veksler gennem
solopgangen i øst. I Hjärup er det lyst.

- 200 Alliker (cirka) letter på samme tid fra træerne omkring kirken i
Burlöv, hvor de formodentlig har overnattet. Andre fugle:
- Musvit.
- Gærdesmutte.
- Sjagger.
- Kvækerfinke, små flokke under bøgetræerne.
- Dompap.
- Engpiber, på markerne.
- Våger 2.

Krankesjön. Fugletårnet ved Almen på søens sydlige bred. 9:00 - 10:10.

Fugle over eller ved søen:
- Gransanger 1, syngende.
- Gul vipstjert 1.
- Hvid vipstjert.
- Engpiber.
- Sanglærke.
- Gråkrage.
- Musvit.
- Blåmejse.
- Korsnæb.
- Ravn 1.
- Stor flagspætte 1.
- Kvækerfinke.
- Blisgås 1.

Fugle på søen:
- Bramgås 4.
- Troldand.
- Hvinand.
- Taffeland.
- Grågås.
- Skarv.
- Toppet lappedykker.
- Knopsvane.
- Blishøns 300, et par store flokke på søen.
- Pibeand.

Tilbage gennem skoven og via Silvåkra til fugletårnet i østenden af
søen.

Krankesjön. Fugletårnet ved Silvåkra, i søens østende. 10:40 - 11:00.

Der er i dag ikke så meget at se på i denne ende af søen. Fuglene er
længere væk end ved Almen.

Fugle over eller ved søen:
- Halemejse, en lille flok.
- Gråkrage.
- Musvit.
- Ravn 1.

Fugle på søen:
- Blishøns 300, én stor flok.
- Knopsvane 50.
- Skarv.
- Fiskehejre.

Cirka 300 m nord for fugletårnet ved Silvåkra er der bygget par hytter
yderst i tagrørene. En 120 m lang solid gangbro fører fra bredden ud
til hytterne, hvorfra det et muligt at iagttage fugle på nærmeste
hold. Vinduerne/åbningerne i hytterne er så tilpas små, at
fuglekiggerne ikke er alt for synlige for fuglene udefra. Endelig er
der nogle flotte fugletavler på gangbroen og ved hytterne, som
beskriver de aktuelle fugle.

Via Silvåkra til Vombs ängar. Siden sidst er to af de tre fugletårne
forsvundet fra engene. Nu er kun det tilbage, der står nord for vejen
ved Klingavälsåen. En svensker regnede med, at de to fugletårne blev
genopbygget igen, men vidste ikke hvornår.

Vombs ängar, kl. 11:15 - 11:45.
- Havørn 1, voksen med hvid hale. Den var dog langt væk, i retning af
Vombsjön.
- Blisgås 150.
- Bramgås 150.
- Grågås 50.
- Musvåge 1.
- Rød glente 3.
- Sanglærke.
- Kl. 11:20: Trane 30. Skiftevis kredsende og i V-formation på vej mod
syd.

Via Vomb til Vombsjön, der hvor N. Vombsvägen (skovvejen syd om søen)
er tættest på søen.

Vombsjön, 12:10 - 12:45.
- Landsvale 1.
- Gråand.
- Krikand 2.
- Ravn 1.
- Musvåge 1.
- Rød glente 2.

Til Fyledalen via Björka - Ilstorp - Tågra og Pälsahuset. Og langs
nordsiden af dalen via Vitabäck og Röddinge. Krydsede dalen neden for
Röddinge.

Fyledalen, 14:00 - 15:15.
- Musvåge 2.
- Sortspætte 1.
- Rød glente 1.
- Blåmejse.
- Musvit.
- Halemejse
- Kl. 15:05: Traner 40, i V-formation på vej mod syd.

Via Ållskog - Eneborg og Årsjö til Krageholmssjön.

Krageholmssjön, 16:05 - 16:30.
- Gæs, mange på de nyhøstede roemarker ned til søen.
- Gråand.
- Troldand.
- Skarv.

Videre til Ebbarp, ved vejen mellem Krageholmssjön og Ellestadssjön.
Her er der en flot udsigt over Ellestadssjön og det kuperede landskab.

- Grågæs 20, en overflyvende flok.
- Rød glente 1.
- Kl. 16:40: Trane 50, på vej mod syd.

Via Amalielund til vejen der går nord-syd ved vestsiden af
Ellestadssjön. Her er der på toppen af bakken, før Bellinga gård, en
fin udsigt over søen.

Ellestadssjön, 16:50 - 17:40.
- Kl. 16:54: Trane 40.
- Kl. 17:22: Trane 60.

Begge traneflokke også i V-formation målbevidst mod syd. Generelt fløj
de 5 traneflokke meget højt. Heldigvis trompeterede fuglene, ellers
havde jeg nok ikke set nogen af dem.

- Havørn 1. Formodentlig en havørn. Uden hvid hale. Sad på en tynd
gren i toppen af et træ på en ø i søen. Tog en lille flyvetur omkring
træet. Synes en smule hvidspættet.

- Havørn 1. Med hvid hale, gammel fugl. Sad yderst i et træ også på en
ø.

- Knopsvane
- Gråand.
- Troldand.
- Taffeland.
- Fiskehejre.
- Grågæs.
- Skarv.
- Sangsvane 1, forbiflyvende.
- Rød glente 1

Hjemturen:

Hjem via Knickarp - Beden - Ågerup - Ramslid - Häckeberga - Assartorp
- Vissmarlöv - Hyby - Bara - Malmø C.
- Sortspætte.
- Musvåge 1
- Rød glente 1
- Flagermus 1.
- Mange Rådyr på grusvejene i mørket.
- Pindsvin 1, i Malmø.

Ved Malmø C kl. 21:30, helt hjemme kl. 23:20. Dejlig dag i solen,
ingen punkteringer.

Med venlig hilsen

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 13-10-04 06:19

<www.keld-rasmussen.dk (Keld Rasmussen)> wrote in message

> [...]
> - Mange Rådyr på grusvejene i mørket.
> - Pindsvin 1, i Malmø.
>
> Ved Malmø C kl. 21:30, helt hjemme kl. 23:20. Dejlig dag i solen,

Sikken en flot tur - tak for dine præcise beskrivelser. Hvor mange kilometer
kører du sådan en dag?

Margrete

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-04 10:29

On Wed, 13 Oct 2004 07:18:41 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

>Sikken en flot tur - tak for dine præcise beskrivelser. Hvor mange kilometer
>kører du sådan en dag?
>
>Margrete

Hej Margrete

Selv tak! Hele turen i Skåne forbi Vomb, Fyledalen og søerne var på
cirka 170 km. Hertil kom 2 X 12 km i Danmark til og fra KBH.

Det er dog også muligt at cykle en kortere tur. Hvis du bare vil
besøge Krankesjön og Vombs ängar, med udgangspunkt fra stationen I
Lund, bliver cykelturen "kun" 64 km lang.

Se eventuelt: www.keld-rasmussen.dk/turforslag.htm

God tur Margrete

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 13-10-04 11:00

> [...]
> besøge Krankesjön og Vombs ängar, med udgangspunkt fra stationen I
> Lund, bliver cykelturen "kun" 64 km lang.

Tak skal du ha' - den vil jeg da overveje seriøst!

Margrete

Fra : Omnolog HMH

Dato : 13-10-04 10:29

Hej Keld.

Til næste forår skal jeg helt bestemt ud og ræse en tur i det skånske selv.
Dine turbeskrivelser er rigtig fede!

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-04 10:48

On Wed, 13 Oct 2004 11:29:14 +0200, "Omnolog HMH"
<hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

>Hej Keld.
>
>Til næste forår skal jeg helt bestemt ud og ræse en tur i det skånske selv.
>Dine turbeskrivelser er rigtig fede!

Hej hhestbech

Tak igen. Hvorfor først til næste forår?

MVH

Keld

Keld Rasmussen

www.keld-rasmussen.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 13-10-04 11:35

> Tak igen. Hvorfor først til næste forår?

Hæhæ. Fordi min cykel er i smadder, og fordi det kræver et besøg hos
svigermekanikken i KBH - der er lige vel langt fra Odense.

MVH HMH (aka hhestbech)