Sild, på makrel-forfang???
Fra : Henrik TB

Dato : 12-10-04 12:10

Fra : Konrad

Dato : 12-10-04 13:18

Fra : Stefan

Dato : 12-10-04 13:28

> Jeg synes nemlig de ligner hinanden.
> Og hvis det er, så er der
> jo ingen grund til at købe nogle
> ny silde-forfang.
>
> Mvh
> Henrik

Hej Henrik

Krogene er oftest for store til sild.
Men det er skam også et par gange lykkedes mig at fange sild på en 400 grams
pirk - så intet er umuligt

Stefan

Fra : Thomas & Sanne

Dato : 12-10-04 13:55

det virker fint..
Har aldrig haft problemer med at fange sild på makrelforfang..
Hilsen Thomas

Fra : Benny Juul

Dato : 12-10-04 14:49

> Tror i det er muligt at fange sild
> på et makrel-forfang???

Jeg fangede over 90 sild i søndags, på øresund, det foregik udelukkende på
makral forfang.

Mvh.
Benny

Fra : Konrad

Dato : 12-10-04 16:05

"Benny Juul" <naffevæk@bigfoot.com> wrote in message

> Jeg fangede over 90 sild i søndags, på øresund, det foregik udelukkende på
> makral forfang.

Bed de på, eller blev de kroget?

Fra : Benny Juul

Dato : 13-10-04 07:22

> Bed de på, eller blev de kroget?

I forhold til de andre fiskende med sildeforfang, vil jeg mene, jeg fik lidt
færre og større sild, og langt hovedparten var bidt på krogene og ikke
kroget i krop og hale.

Mvh.
Benny

Fra : Konrad

Dato : 13-10-04 14:52

> [...]
lidt
> færre og større sild, og langt hovedparten var bidt på krogene og ikke

Det var da et godt tip.

Fra : Henrik TB

Dato : 14-10-04 21:09

Hey hey i NG'en...

Jeg synes lige jeg ville sige tak for
de gode svar. Men jeg fangede
desværre ikke noget

hehe men må jo bare prøve igen

Mvh
Henrik TB

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 21:11

"Henrik TB" <Htb@stofanet.dk> wrote in message

> Tror i det er muligt at fange sild
> på et makrel-forfang???

Jada. De er imo meget bedre. De holder længere, og kroger sildene bedre. Jeg
har ved flere lejligheder lavet lidt statistik "i marken", når jeg stod
derude over stimerne, og _jeg_ fanger flere/større sild på makrelforfang
sammenlignet med sildeforfang. Som sidegevinst er makrelforfang generelt
lidt mere robuste og torskeindbydende, så du fanger også flere torsk i
stimerne.

--
-Jens B.

Fra : Henrik TB

Dato : 14-10-04 21:17

Jeg kom lige i tanke om....
jeg synes da mine kroge på
makrel-forfanget er KÆMPE
hehe... Men det er skam købt
i Jægeren & Fiskeren
eller hva butikken nu hedder....

Mvh
Henrik TB

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-04 21:27

> Jeg kom lige i tanke om....
> jeg synes da mine kroge på
> makrel-forfanget er KÆMPE
> hehe...

Tja, i forhold til traditionelle sildeforfang kan de da virke store.
Priserne på forfang taget i betragning synes jeg faktisk, du skulle lave dit
eget lille feltforsøg. Det kan dårligt ruinere dig. Alternativt kan du binde
dine forfang selv (hvilket altid er en god idé) - så styrer du det hele
selv.

--
-Jens B.

Fra : Henrik TB

Dato : 14-10-04 21:30

Hva mener du med at binde
mine forfang selv????
Lyder da ret spændende...

Mvh
Henrik TB

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-10-04 08:38

> Hva mener du med at binde
> mine forfang selv????
> Lyder da ret spændende...

Du køber dine kroge i løsvægt og noget passende line, og så sætter du dig
aftenen før og binder dine egne sildeforfang. Ganske hyggeligt, og så bliver
de nøjagtig, som man vil have dem. Et af problemerne med købeforfang er
linekvalitet og antal kroge: Linen har for ringe brudstyrke, hvis der går en
torsk på, og der er for mange kroge på forfanget. Jeg binder normalt mine
sildeforfang med max. fire makrelkroge (blanke, runde, og med en lille hvid
dusk) på 0,40mm linie. Du kan garanteret finde "opskrifter" på nettet, hvis
du ikke har helt styr på knuder, længder osv. Mine færdige forfang er ca. én
meter, og de enkelte kroge hænger i 10 cm tavser med mindst 20 cm afstand på
hovedlinien. Brug altid blank pirk i bunden, da farvede pirke skræmmer
sildende væk, og faktisk laver en sildefri "tunnel" ned igennem stimen.

--
-Jens B.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 15-10-04 11:58

> "Henrik TB" <Htb@stofanet.dk> wrote in message

Brug altid blank pirk i bunden, da farvede pirke skræmmer
> sildende væk, og faktisk laver en sildefri "tunnel" ned igennem stimen.

Og brug ikke brun line hertil.
Har altid hørt at det er dårligt til sild, eller er det gl. overtro?
Har aldrig efterforsket det selv.

mvh
Michael Christoffersern