Problemer med Asus P4P800
Fra : Jesper Hjuler

Dato : 12-10-04 11:29

Hej

Mit computer er begyndt at starte op med et skærmbillede med et Asus logo og
hvor der står hit del for setup. Dette skærmbillede står der så i 4-5
minutter inden XP så starter op. Få gange er kommer der en besked med
overclocking failure.
Jeg synes måske også, at mit system er blevet lidt langsommere

Hvad kan det skyldes og på forhånd tak for hjælpen

Hilsen
Jesper

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 12-10-04 13:51

On Tue, 12 Oct 2004 12:28:31 +0200, "Jesper Hjuler" <hjuler@esenet.dk>
wrote:

>Hej
>
>Mit computer er begyndt at starte op med et skærmbillede med et Asus logo og
>hvor der står hit del for setup.

dette er normalt, sådan er det altid

>Dette skærmbillede står der så i 4-5
>minutter inden XP så starter op. Få gange er kommer der en besked med
>overclocking failure.

Det er problemet. Står der ikke også noget med F1 for Continue ?

Nå, men gå ind i den bios og check alle opsætninger.

Evt. hvis det ikke er noget du har forstand på, så gå bare ind i bios,
tryk F10 for at gemme opsætninger og Esc for gå ud.

Se om det hjælper.

Kører du overclocked, eller hvad ?

Hvis du kører med forhøjet CPU spænding, så gå ind under Hardware
Monitoring. Hvad står der udfor Vcore. Det bør være Ignore hvis du
bruger forhøjet spænding.

>Jeg synes måske også, at mit system er blevet lidt langsommere

Hvad siger CPU-z om frontbus og hastighed ?

Download programmet og se om hastigheden er som forventet.
CPU-id eller aida32 kan også bruges.

Hvis du har Windows XP, så gå ind i Kontrolpanel. Under System, på
første faneblad står CPU hastighed. Er det som forventet ?

Forklaring: jeg tror din computer har resat bios med default
indstillinger p.gr.a. et nedbrud. Evt. kan dette skyldes en svagere
gående strømforsyning.

mvh

John

Fra : Jesper Hjuler

Dato : 12-10-04 14:19

Hej John

Mange tak for dine gode råd. Det slår mig nu, at det startede efter jeg
satte en ny ekstra 200 GB harddisk i computeren. Kan det være den der sluger
for meget strøm? Hvordan kan man afhjælpe det. Kan man "skrue op" for
strømmen?

Tak
Jesper

Fra : JK

Dato : 12-10-04 20:50

On Tue, 12 Oct 2004 15:18:55 +0200, "Jesper Hjuler" <hjuler@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>for meget strøm? Hvordan kan man afhjælpe det. Kan man "skrue op" for

Nej. Jamen så har det da sikkert noget med den at gøre. Har du prøvet
at hive strømstikket fra den nye. Holder problemet så op igen ? Det er
altid rart at konstatere om problemet er reversibelt.

Hvordan har du partitioneret den nye harddisk ?

Windows XP skal SP1 (eller SP2) på for at kunne håndtere større
partitioner end 130 Gb.

Et så moderne bundkort som P4P800 har jo automatisk opsætning af
harddiske i bios, uden at man behøver at save bios, når noget ændres.

Hvor kraftig er da din strømforsyning ?

mvh

John