Aflivning af fisk
Fra : Per JM Olsen

Dato : 11-10-04 20:49

Hej

Jeg har en fisk som er meget syg, en anden er de begyndt at jagte sådan at
den nu mnagler lidt af halen, hvordan afliver jeg dem mest humant?

Mvh en lidt ulykkelig fiske ejer

Fra : Thomas

Dato : 12-10-04 03:01

hælde kogende vand over... det har jeg hørt er den mest humane måde... de
når ikke at opfatte noget...

held og lykke...

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 11-10-04 21:09

Nej, nej, nej - aldrig hæld kogende vand over fisk! Skær hovedet af med en
skarp kniv! Det er det bedste!

M.

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-10-04 22:24

Hvis man vil bruge det kogende vand, skal man som minium knalde den ned i
gulvet/jorden et par gange først. Evt. i nettet. Derefter kan den, rimelig
groggy, overhældes med kogende vand.

Det er sikkert en smule mere humant at skære hovedet af den, men jeg bryder
mig heller ikke selv om at gøre det.

/Jasper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-10-04 09:08

Jasper Norman wrote:
> [...]
> groggy, overhældes med kogende vand.
>
> Det er sikkert en smule mere humant at skære hovedet af den, men jeg bryder

Jeg har skrevet det før og jeg skal gerne gøre det igen: der hviler et,
omend ganske tungt, ansvar på dén, der holder dyr. Det er ansvaret for
at sikre, at hvis dyret skal lade livet, så skal det ske på human vis.

'Human vis' er lig med lavest mulig lidelse og stress og som en følge
deraf ofte høj hastighed og stor effektivitet. Hvis de affødte metoder
afføder afsky og man derfor ikke kan gøre det, bør man lade én der kan
håndtere situation, gøre det. Kan det ikke lade sig gøre, skal man ikke
holde dyr.

--
Steen Suder

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 12-10-04 10:12

Hvordan mener du så, at den mest humane afliving af en fisk bør foregå???

M.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-10-04 18:15

> hælde kogende vand over... det har jeg hørt er den mest humane måde... de
> når ikke at opfatte noget...

Jeg sætter nu en gryde over med vand, og når vandet koger, så hældes fisken
i. Den er død på under et splitsekund.
Med en kniv skal fisken lægges på et bord, og det er de som regel ikke
særligt vilde med - og prøv du at daske 5 cm fisk nogenlunde effektivt
inden.

Mvh Maria

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-10-04 21:13

Per JM Olsen wrote:
> [...]
> Jeg har en fisk som er meget syg, en anden er de begyndt at jagte
> sådan at den nu mnagler lidt af halen, hvordan afliver jeg dem mest

Det er der vist noget delte meninger om.

En måde er at fiske den op med et net og hælde kogende vand over - slår den
ihjel omgående.....

Andre har her i guppen foreslået en skarp kniv og skære hovedet af - virker
også omgående....

En tredie måde er at pakke den ind i en avis - og daske den en med en
mursten - også ganske effektivt

Der er sikkert andre metoder - men det er dem, som jeg lige kender.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : H.S.

Dato : 12-10-04 07:49

> [...]
at
> den nu mnagler lidt af halen, hvordan afliver jeg dem mest humant?

I en pose vand, og så i fryseren.
Fisken bliver bare mere og mere søvning på grund af kulden, men vil ikke
fryse.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-10-04 18:32

Per JM Olsen wrote:

> Hej
>
> Jeg har en fisk som er meget syg, en anden er de begyndt at jagte sådan
> at
> den nu mnagler lidt af halen, hvordan afliver jeg dem mest humant?

Når jeg som lystfisker skal aflive skaller og lignende til agnfisk, så
foregår det med meget små fisk ved at holde den i halen og knipse hårdt til
hovedet med den anden hånd. Lidt større fisk får skåret rygsøjlen over med
et stik lige bag nakken.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Jasper Norman

Dato : 12-10-04 23:22

Nu er det jo ikke "pattedyr" vi har med at gøre. Hvis man som lystfisker er
så heldig at fange en ørred på 50 cm. dasker man den én i nakken med en
"kølle" eller hvad der nu er ved hånden. Godt nok er vores akv. fisk en del
pænere, og man opnår med tiden et vist forhold til den, men jeg mener stadig
at det er tilstrækkeligt humant at give fisken et hug ned i gulvet, og
derefter hælde kogende vand over den. Det er i hvert fald en langt mere
human metode end den man som lystfisker benytter. Det har indtil nu ikke
forstyret min nattesøvn

/Jasper