Underlige tegn ved ÆØÅ
Fra : Stig sorensen

Dato : 11-10-04 20:14

Hej.

Hvis jeg feks. skriver:

echo "test æøå";

Bliver det til: æøå i min browser
Har lige installeret apache, php4 og mysql via apt-get på min debian
testing maskine.

Er det noget serverliggende eller clientside hos min browser? Andre
hjemmesider vises æøå fint.

Mvh
Stig

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-04 20:16

On Mon, 11 Oct 2004 21:14:02 +0200, Stig sorensen wrote:

> echo "test æøå";
>
> Bliver det til: æøå i min browser Har lige installeret apache,
> php4 og mysql via apt-get på min debian testing maskine.

Har du prøvet at validere output gennem http://validator.w3.org? Hint:
Der er noget, der hedder default tegnsæt for en browser!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
You are number 6! Who is number one?

Fra : Stig sorensen

Dato : 11-10-04 20:37

Michael Rasmussen wrote:

> Har du prøvet at validere output gennem http://validator.w3.org? Hint:
> Der er noget, der hedder default tegnsæt for en browser!

This Page Is Valid XHTML 1.0 Transitional! :)
Tegnsættet er rigtig nok sat op.
Hvis jeg uploader den omtalte side til en b-one webserver er problemet
der ikke. Så det må være noget lokalt.

Nogen gode ideer?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-04 21:26

On Mon, 11 Oct 2004 21:36:33 +0200, Stig sorensen wrote:

> [...]
> sat op.
> Hvis jeg uploader den omtalte side til en b-one webserver er problemet der

Kunne vi få lov at se koden?
Hvilken browser bruger du?
Har du sat din browser til at undertrykke tegnsætanbefaling fra filer og
gennemtvinge en forvalgt?

--
[...]

Write clearly - don't sacrifice clarity for "efficiency".
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Stig sorensen

Dato : 11-10-04 22:14

Michael Rasmussen wrote:
> On Mon, 11 Oct 2004 21:36:33 +0200, Stig sorensen wrote:

> Kunne vi få lov at se koden?

Det må du da gerne, men jeg ser ingen grund til det eftersom jeg har
fundet løsningen er skrevet det her i tråden. Jeg havde gemt det i UTF-8
og sat tegnsættet som iso-8859-1 - bad combination :)

Mvh
Stig

Fra : Stig sorensen

Dato : 11-10-04 20:44

Michael Rasmussen wrote:

> Har du prøvet at validere output gennem http://validator.w3.org? Hint:
> Der er noget, der hedder default tegnsæt for en browser!

Ja det var meget lokalt endda.
Havde gemt dokumentet i UTF-8 :(

Mvh
Stig

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-04 20:55

Stig sorensen wrote:

> Ja det var meget lokalt endda.
> Havde gemt dokumentet i UTF-8 :(

Det går kun galt at gemme i utf-8, hvis du forsøger at bilde browseren ind,
at du sender iso-8859-1 eller windows-1252 eller noget helt fjerde.
Hvis du i dit dokument fortæller browseren, at det er utf-8, skulle det
gerne virke.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk