Blødt vand ?
Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 14:00

Hvad er 'Blødt vand' ?

Og hvad kan man gøre for at gøre sit vand 'blødere' ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-10-04 14:38

H.S. wrote:
> Hvad er 'Blødt vand' ?

Vand med lavt indhold af "mineraler", f.eks. "kalk".

> Og hvad kan man gøre for at gøre sit vand 'blødere' ?

Afhærdning med omvendt osmose, ionbyttere eller f.eks. oxalsyre.

Hvorfor vil du have blødere vand?

--
Steen Suder

Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 14:50

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Vand med lavt indhold af "mineraler", f.eks. "kalk".

> Afhærdning med omvendt osmose, ionbyttere eller f.eks. oxalsyre.

Ugh.. det lyder omstændigt...

> Hvorfor vil du have blødere vand?

Fordi jeg har læst at mine neon fisk kræver blødt vand for at yngle, og jeg
købt sådan nogle 'test-strimler' som kan teste 5 forskellige ting i vandet,
f.eks. hårdhed, Ph værdi m.m.
Da jeg så sammenlignede farven for hårdhed, var der kun 3 farver i
'manualen' som jeg kunne sammenligne mit 'resultat' med, og mit resultat
viste en farve der var helt lilla, og de 3 farver jeg kunne sammenligne med
var alle 3 grønlige. - så det tog jeg lidt som værende at mit vand er meget
hårdt ? - men måske jeg skal prøve at måle igen ?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-10-04 14:56

H.S. wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Fordi jeg har læst at mine neon fisk kræver blødt vand for at yngle, og jeg
> købt sådan nogle 'test-strimler' som kan teste 5 forskellige ting i vandet,
> f.eks. hårdhed, Ph værdi m.m.

Hvad har du erfaring med at opdrætte?
(Hint: Neonfisk er ikke noget af det nemmeste at lave et fornuftigt
opdræt på.)

> [...]
> var alle 3 grønlige. - så det tog jeg lidt som værende at mit vand er meget
> hårdt ? - men måske jeg skal prøve at måle igen ?

Vandet i det meste af Danmark er middelhårdt til hårdt, altså noget i
retning af 12-25 grd. dGh, så det er sikkert rigtigt, det du har målt.

--
Steen Suder

Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 15:17

> Hvad har du erfaring med at opdrætte?
> (Hint: Neonfisk er ikke noget af det nemmeste at lave et fornuftigt
> opdræt på.)
Ingen overhovedet Men jeg er helt tosset med neonfisk, og det er
billigere at 'lave dem selv' end at købe dem

> Vandet i det meste af Danmark er middelhårdt til hårdt, altså noget i
> retning af 12-25 grd. dGh, så det er sikkert rigtigt, det du har målt.

så når Rød neon kræver blødt vand for at yngle, så kræver det lidt mere end
blot god mad og et gemmested.... ? At lave vandet tilpads blødt kræver en
'del mere' kan jeg så næste regne ud.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 11-10-04 15:45

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Ingen overhovedet Men jeg er helt tosset med neonfisk, og det er
> billigere at 'lave dem selv' end at købe dem

De kan jævnligt fåes billigt, så jeg tror ikke du sparer mange håndører ved
at opdrætte dem selv. Desuden er de meget vanskelit at få til at yngle. De
giver 18 points i DAU's opdrætskonkurrence (Guppy giver vidst 1,5)

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 11-10-04 15:49

Brug evt regnvand. Når det har regnet et par timer i træk kan du indsamle
regnvand. Dette kan gøres på utrolig mange måde. Nogle mennesker har
sindrige systemer bygget til deres tagrender. Andre stiller spande op. Det
vigtige er bare at det skal have regnet et stykke tid før du indsamler vand.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : H.S.

Dato : 12-10-04 07:52

"Niels Christian Mohr" <ncmohr@FJERNDETTE.privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sindrige systemer bygget til deres tagrender. Andre stiller spande op. Det
> vigtige er bare at det skal have regnet et stykke tid før du indsamler

Det lyder da som et godt forslag. Men hvorfor skal det have regnet noget tid
først ?
Kan man evt bruge vandet fra regnvandstønden, som er sat til tagrenden ?

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 12-10-04 08:08

Grunden til at det skal have regnet noget tid er at der i luften er en del
forurening, efter ca 2 timers styrtregn vil det meste være væk. Et andet
alternativ jeg hørte (men har ikke selv prøvet var at tilsætte
regnvandstønden en stor potion aktivt kul for at fjerne nogen af de grimme
ting. Et helt tredie alternativ er at købe en god portion tørvestrøelse
(Uden gødning og andet sjov) og ligge det i bunden af en stor beholder og
herefter fylde op med almindeligt ledningsvand. Efter ca en uges tid skulle
du også have noget glimrende vand. Men alt det er jo noget du skal måle dig
frem til da ledningsvand kan variere meget fra sted til sted.

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-10-04 08:33

> [...]
dig
> frem til da ledningsvand kan variere meget fra sted til sted.

Dette er en af de skrøner akvarister er bedst tjent med at være foruden.
( Somme tider kunne man ønske, at de, der bringer råd selv havde prøvet - og
havde _målt_ på resultatet)
Vandet kan på omtalte måde være glimrende, er det ikke nødvendigvis ( kan
være tilført så megen organisk belastning, at det er uegnet til andet end
plantegødning) MEN postevand som det er mest her i landet bliver IKKE blødt
på omtalte måde. Prøv selv - og mål på resultatet.

--
Mvh, Ole. Lidt nye fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

---

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-10-04 08:15

> [...]
Det
> vand.
> >

> Det lyder da som et godt forslag. Men hvorfor skal det have regnet noget
For at rense luft/tag/nedløbsrør

> Kan man evt bruge vandet fra regnvandstønden, som er sat til tagrenden ?

Ikke hvis taget er tjæret pap, men godt hvis det er tegl/skifer mm

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-10-04 22:26

H.S. wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen overhovedet Men jeg er helt tosset med neonfisk, og det er
> billigere at 'lave dem selv' end at købe dem

Hvorfor tror du det er billigere at lave dem selv?
(Hint: det tror jeg bestemt ikke det er. De sidste jeg købte gav jeg
8,-/stk. for.)

> så når Rød neon kræver blødt vand for at yngle, så kræver det lidt mere end
> blot god mad og et gemmested.... ? At lave vandet tilpads blødt kræver en
> 'del mere' kan jeg så næste regne ud.

Nej, de yngler ikke bare som rotter som guppyer og andet, i min
indskrænkede verden, levendefødende skrammel gør det

Flamebait?

--
Steen Suder

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-10-04 23:28

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Vand med lavt indhold af "mineraler", f.eks. "kalk".

> Afhærdning med omvendt osmose, ionbyttere eller f.eks. oxalsyre.

Hvorledes er fremgangsmåden med ionbyttere? (Skal man have et
apparat/udstyr?)
Hvorledes med oxalsyre?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-10-04 08:00

Jonas Kofod wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvorledes er fremgangsmåden med ionbyttere? (Skal man have et
> apparat/udstyr?)

Det er typisk et rør med et materiale i, som kan bytte ioner ud i vandet
således at det bliver blødere. Det er dog stadig en erstatning, der
finder steder, så vandet bliver "tilsat" andre ioner i stedet for dem,
som fjernes.

Prøv Google.

<http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm>

--
Steen Suder

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-10-04 08:17

> [...]
> således at det bliver blødere. Det er dog stadig en erstatning, der
> finder steder, så vandet bliver "tilsat" andre ioner i stedet for dem,

Benytter du en to-søjle eller en mixed-bed, "tilsættes" brintioner og
hydroxylioner og de to danner som bekendt vand.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-10-04 12:15

> [...]
> således at det bliver blødere. Det er dog stadig en erstatning, der
> finder steder, så vandet bliver "tilsat" andre ioner i stedet for dem,

Ok - jeg ville bare høre om der i praksis var en "køkkenbordsmetode"

> <http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm>

Jeg vil kigge på den. Det er nok den mest "tilgængelige"

Takker