Lys i akvariet
Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 09:59

Ja, jeg beklager - men jeg har jo lige fået akvarium, så der kommer nok en
del spørgsmål fra mig, som jeg ikke har kunne læse mig til i diverse
bøger...

Her er f.eks. et:

Jeg købt sådan et "start sæt" - hvor der i armaturet sidder 2 rør, et med
hvidt lys og et med gulligt lys - hvad er formålet med rør i forskellig
farve ? Min nabo's akvarium f.eks. er kun med 1 rør i, (som er hvidt) - og
det virker som om hans akvarie er 'lysere' end mit - kan det skyldes det
'gule' rør ? - og bør jeg skifte det ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : TomCK

Dato : 11-10-04 13:36

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> Ja, jeg beklager - men jeg har jo lige fået akvarium, så der kommer nok en
> del spørgsmål fra mig, som jeg ikke har kunne læse mig til i diverse
> bøger...
Sådan er det jo.... Og kender du den ikke i forvejen, kan jeg varmt anbefale
f.eks. http://www.akvariesiden.dk/ som supplement til denne NG.

> [...]
> det virker som om hans akvarie er 'lysere' end mit - kan det skyldes det

Akvarielys og lysstofrør kan der tales længe om. Har man kun plads til eet
rør, vil det altid blive et kompromis mellem en fornuftig farvegengivelse og
godt lys til dine planter. Planters fotosyntese fungerer bedst ved
farvetemparaturer op til 6500K, men det giver til gengæld ikke nødvendigvis
den bedste gengivelse af fiskenes farver. Har man et armatur med flere rør,
kan man passende vælge et godt planterør som det ene. Men det er en
videnskab, kig eventuelt på http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm
hvor man kan sammenligne en masse rør. Du skal kun være glad for, at du har
plads til to rør, og så må du eksperimentere dig frem til en kombination som
er god til netop dit brug.

mvh
Tom

Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 13:56

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> Sådan er det jo.... Og kender du den ikke i forvejen, kan jeg varmt
> [...]
Kender den godt - læser meget på de sider

> [...]
har
> plads til to rør, og så må du eksperimentere dig frem til en kombination

Dvs, man kan ikke ud fra farven på lyset sige, hvad disse 2 rør gør godt for
?
Det er mit indtryk at de fleste har plads til 2 rør - så hvad har I sidende
deri ?