Rød neon - er ikke rød....?
Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 09:56

Købte 10 røde neonfisk til mit akvarie i lørdags, men jeg synes ikke de er
særlig 'røde' - (de er fint blå)

Hvad kan det skyldes ? (de svømmer lystigt rundt)

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : TomCK

Dato : 11-10-04 13:49

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> Købte 10 røde neonfisk til mit akvarie i lørdags, men jeg synes ikke de er
> særlig 'røde' - (de er fint blå)

Der er almindelig neon:
http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk.php3?id=24
Og så er der rød neon:
http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk.php3?id=44

Aner ikke, om den "almindelige" sælges i butikkerne, men det kunne da
forklare, hvis dine fisk ikke er så røde som forventet. Bemærk i øvrigt de
forskellige temperaturkrav, der gør den alm. neon mindre egnet i
selskabsakvariet.
Forresten er det helt normalt, hvis dine fisk er noget blege i det, når du
lige har tændt lyset om morgenen. Så det er en god ide lige at snuppe en kop
kaffe, mens de genvinder farven - vi andre er jo heller ikke for kønne fra
morgenstunden
Stress - hvilket godt kan være tilfældet i nogle dage efter købet - giver
heller ikke optimale farver på fiskene. De skal lige finde sig til rette.

mvh
Tom

Fra : H.S.

Dato : 11-10-04 13:54

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forklare, hvis dine fisk ikke er så røde som forventet. Bemærk i øvrigt de
> forskellige temperaturkrav, der gør den alm. neon mindre egnet i
Det er Rød Neon som vi har købt, og de er da også lidt røde, men ikke så
meget som jeg synes de var i butikken.

> [...]
kop
> kaffe, mens de genvinder farven - vi andre er jo heller ikke for kønne fra
Det er det samme hele dagen...

> Stress - hvilket godt kan være tilfældet i nogle dage efter købet - giver
> heller ikke optimale farver på fiskene. De skal lige finde sig til rette.
Så må vi jo håbe det er svaret....... tid..

Men flotte, dét er de knageme..

Fra : Jørgen

Dato : 12-10-04 18:58

Hej Henrik
Det er ret sikkert lystofrørene der bevirker forskellen.
Der er meget forskel i farverne fra de forskellige rørtyper.
Hilsen
Jørgen

Fra : H.S.

Dato : 13-10-04 07:52

"Jørgen" <jjgas@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik
> Det er ret sikkert lystofrørene der bevirker forskellen.
> Der er meget forskel i farverne fra de forskellige rørtyper.

Så hvad skal jeg gøre.. ? Bør jeg skifte det gule rør, til et der skaber
mere 'hvidt' lys eller.. ? (tjener det gule et formål, eller var det bare
billigere for forretningen at levere med, fremfor et hvidt ? )

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-10-04 08:49

> [...]
> forklare, hvis dine fisk ikke er så røde som forventet. Bemærk i øvrigt de
> forskellige temperaturkrav, der gør den alm. neon mindre egnet i

Hvad er det der går at almindelig neon er mindre egnet til akvarie brug
end rød??
Den minimale temperatur forskel som er skrevet på den side du referer til
??
Det er faktisk noget slemt vrøvl, almindelig neon er meget mere holdbar
end rød neon.

Carsten

Fra : TomCK

Dato : 12-10-04 13:14

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> end rød??
> Den minimale temperatur forskel som er skrevet på den side du referer
Ja, primært. Argumentet for at anbefale den røde neon har - i de bøger jeg
har læst - altid været temperaturen. Den skulle være mere "kompatibel" med
øvrige typiske selskabsfisk. At den så i virkeligheden er lidt sart nævnes
kun sjældent. "Alle" har dem jo gående, så derfor tror de fleste sikkert,
det er verdens nemmeste fisk... Og så er den tilmed billig

> Det er faktisk noget slemt vrøvl, almindelig neon er meget mere holdbar
> end rød neon.

Nu ved jeg ikke, om du bedømmer min udlægning af teksten, eller indholdet af
ovennævnte links. I begge tilfælde beklager jeg, hvis jeg har bragt noget
vrøvl til torvs. Meningen var dog god nok, nemlig at der kunne være tale om
alm. neon.

mvh
Tom

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-10-04 13:29

> [...]
> vrøvl til torvs. Meningen var dog god nok, nemlig at der kunne være tale

Den sidste linie er helt rigtigt. Den er billig, men en hel del sartere
end den almindelige neon.
Almindelig neon er ikke mere temperatur følsom en alle andre fisk.
Hvem har sat de temperatur tal?? Næppe fisken selv.

Carsten