OT: Hvorfor laver så mange deres eget CMS?
Fra : Jimmy

Dato : 08-10-04 19:07

Hej

Jeg har lavet mit eget CMS fordi jeg syntes det var smart. Det er der også
mange andre amatører der har gjort.

En del af dem er sikkert fine nok, men de kan jo slet ikke måle sig med de
rigtigt gode som Sitecore, Tangora, Obtree mm, som er ekstremt gode til at
interagere med eksterne databaser og er meget fleksible mht. de
designermæssige friheder de tilbyder.

Jeg har fået præsenteret et par af ovenstående og de er så langt fremme at
det er helt vildt. Det demotiverede mig meget til at gide at videreudvikle
mit eget...

Men hvorfor laver så mange programmører deres egne CMS og forsøger at få
kunder på dem, når de slet ikke kan måle sig med alsidigheden og
mulighederne i de "rigtige" CMS'er?

Mvh
Jimmy

Fra : Jonathan Holst

Dato : 08-10-04 19:47

Jimmy wrote:

> Men hvorfor laver så mange programmører deres egne CMS og forsøger at få
> kunder på dem, når de slet ikke kan måle sig med alsidigheden og
> mulighederne i de "rigtige" CMS'er?

Et ganske fornuftigt spørgsmål, som da heller ikke lige er til at svare
på. Dog vil jeg mene at du er meget konservativ når du mener at "ingen"
kan lave noget der måler sig med de store systemer. Du vil blive
overrasket over at se hvor mange dygtige webudviklere der sidder derude :).

At udvikle sit eget CMS til kunder skyldes nok hovedsageligt at man vil
tjene penge. Og det kan trække kunder til, at enmands-udviklede systemer
ofte er væsentligt billigere.

Men det er bare mit bud.
--
Jonathan Holst - http://holst.biz/
"Black holes are where God divided by zero"

Fra : Jimmy

Dato : 08-10-04 20:32

"Jonathan Holst" <jholst@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kan lave noget der måler sig med de store systemer. Du vil blive
> overrasket over at se hvor mange dygtige webudviklere der sidder derude
:).

Ja - Det er sat lidt på spidsen, men jeg tvivler på der findes nogen
hjemmelavede systemer, der som SC og Tangora er så fleksible at man på
forhånd kan sige at alle de ting et reklamebureau disker på med kan laves i
systemet.

> At udvikle sit eget CMS til kunder skyldes nok hovedsageligt at man vil
> tjene penge. Og det kan trække kunder til, at enmands-udviklede systemer
> ofte er væsentligt billigere.

Ja, det tror jeg du har ret i.
De store CMS kræver store ressourcer, som mindre virksomheder ikke har
adgang til...

Mvh
JImmy

Fra : Troels Arvin

Dato : 08-10-04 20:51

On Fri, 08 Oct 2004 20:06:30 +0200, Jimmy wrote:

> Men hvorfor laver så mange programmører deres egne CMS og forsøger at få
> kunder på dem, når de slet ikke kan måle sig med alsidigheden og
> mulighederne i de "rigtige" CMS'er?

Mon ikke det med at få kunder på det er noget, der opstår, efterhånden
som det selvopfundne CMS begynder at ligne et "produkt"? - Og altså ikke
er et mål fra starten.

Jeg tror, at mange nye mini-CMSer opstår, fordi udvikleren ikke orker at
skulle sætte sig ind i et evt. omfattende CMS system, når man ved, at
man med de fleste større CMS systemer
- umiddelbart kun benytter en lille del af funktionaliteten
- muligvis skal kæmpe med stor kompleksitet, hvis CMS'et ikke
lige kan løse alle de specielle opgaver, der måtte knytte
sig til det projekt, der skal løses
- evt. skal betale uhyrlige licensbeløb
- evt. skal binde sig til en meget restriktiv kombination
af hjælpesoftware

En lille procentdel af mini-CMSerne overgår af forskellige - sikkert til
dels tilfældige - grunde til at blive CMSer, som bruges af andre end den
person, der skrev det fra starten.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 11-10-04 10:04

Jimmy wrote:
> Men hvorfor laver så mange programmører deres egne CMS og forsøger at få
> kunder på dem, når de slet ikke kan måle sig med alsidigheden og
> mulighederne i de "rigtige" CMS'er?

Why does a dog lick itself?

Because it can ;)

Jeg tror da også at mange går i gang med et hjemmestrikket cms, fordi
det er sådan en rimelig til-at-gå-til opgave, hvor man kan få lov til at
bygge et system, der er så avanceret man selv har lyst til at lave det
og samtidigt kan indeholde lige alle de smarte features man altid har
ønsket sig i alt muligt andet.
Oveni det er der så videnen om at mange nutildags ville kunne bruge et
cms, og tænk hvis ens lille brainchild ville kunne blive brugt af andre,
det ville da være skønt.

--
Mvh. Nezar Nielsen

Verdensukendt cms-programmør.

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 11-10-04 11:11

Nezar Nielsen wrote:
> [...]
> Oveni det er der så videnen om at mange nutildags ville kunne bruge et
> cms, og tænk hvis ens lille brainchild ville kunne blive brugt af andre,

godt argument, og så er der jo også liige det med at hvis man skal ha
fingre i et af de store forkromede systemer, skal man lægge en bondegård...

tit har man ikke brug for at kunne alt i hele verden, og da slet ikke
penge til at betale for at have muligheden for at man måske på et eller
andet tidspunkt kunne få brug for en eller anden feature.

--
ulrik nielsen |