Niels Andersen Mellerup
Fra : Kurt Nielsen

Dato : 07-10-04 16:59

Hej i NG.

Er der nogen der kan hjælpe med Niels ( Njels ) Andersen Fishker ( Fisker )
Han er født ca. 1759 og død 24.5.1830 i Mellerup
17.3.1785 bliver han viet med Karen Jensdatter som
er døbt 2.7.1764 i Mellerup og dør 6.2.1836 i Mellerup.
JEG MANGLER NIELS FØDSEL
Niels og Karen er i ft. 1801 i Rander Amt Mellerup.
Karen er i ft. 1787 som gift i Randers Amt Mellerup.
Niels er ikke i ft. 1787 i Mellerup.
Da aller ft. 1787 er indtastet burde jeg jo kunne finde ham i 87 men det
kan jeg ikke.

Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 14-10-04 01:34

Hej Kurt.
Jeg forsøgte med niels andersen og alder mellem 30 og 39 år på DDD og her er
f.eks en Niels 30 år og national soldat og gift, men uden kone !!
Det kunne jo tænkes at det er sådan det hænger sammen, uden at denne Niels
dog behøver at være "din" !!
Her er han jo nok "lejet" ud som National soldat, for at hjælpe enken på
gården.
Fisker navnet kan jo være et tilnavn som han først har fået senere evt. eft
soldater tiden pga han har fisket i Randers fjord og derfor ikke her er reg.
med det i denne FT??.
I øvrigt har der her på egnen været flere med navnet Fisker, hvilket der jo
ikke er noget at sige til når vi har hav og fjord i nærheden

randers, Djurs Nørre, Hemmed, Bonderup Bye Gaardmænd, , , 1, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Maren Nielsdatter, 54, Enke, , Bonde og Gaard Beboere,
Søren Poulsen, 17, -, , ,
Niels Povelsen, 12, -, , ,
Peder Povelsen, 10, -, , ,
Jens Povelsen, 9, -, , ,
Niels Andersen, 30, Gift, , National Soldat,
Thomas Marchusen, 56, Enke, , Hoswærende og Almisselem,

Så han kan jo godt være gift med din Karen Jensdatter som må være
nedenstående, som bor hjemme hos sin mor som er enke ??
Der var jo dengang en livlig trafik frem og tilbage over fjorden..

randers, Støvring, Mellerup, Mellerup Bye, , Mellerup Bye, 6, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Maren Pedersdatter, 58, Gift, Kone, Huuskone,
Karen Jensdatter, 23, Gift, Hendes datter, ,

Jeg ved ikke hvordan det ser ud i til- og afgangslister ell. soldaterlister,
men ellers er der også et godt lokal arkiv i Tvede, Nørhald lokalarkiv.

Han står jo heller ikke med navnet Fisker i 1801, kun Andersen og jeg kan se
at det ser ud til at være konens barndomshjem, eller hvor Karen boede sammen
med sin mor i 1887 hus nr 6 !!
Så det kunne se ud til at han nylig efter 1801 er begyndt at fiske og derved
har fået tilnavnet !!
Ser ud til at ældste barn er født omk. 1790 altså 4-5 år eft giftemålet,
måske først efter han er kommet tilbage fra soldater tjenesten (igen, hvis
det er ham) og har råd til at brødføde børn, hvis der altså ikke er død et
par stykker inden, men rent realistisk er det vist ikke store kår de holder
sig og måske har de kunnet holde igen og se det fornuftige i at vente, og vi
ved jo heller ikke om han har været længere væk som soldat og derfor ikke
har været hjemme i længere perioder !!
randers, Støvring, Mellerup, Mellerup, , Mellerup Bye, 6, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Njels Andersen, 42, Gift, Mand, Jordløs Huusmand og Daglejer,
Karen Jensdatter, 36, Gift, hans kone, Konen spinder,
Jens Nielsen, 11, Ugift, deres barn, ,
Anders Njelsen, 6, Ugift, deres barn, ,
Kirsten Nielsdatter, 9, Ugift, deres barn, ,
Mariane Nielsdatter, 4, Ugift, deres barn, ,
Ane Njelsdatter, 1, -, deres barn, ,

Det var en længere smøre, måske er der ramt plet, hvilket kunne være sjovt
at høre fra dig, hvis du finder ud af noget.
Det nævnte giver jo heller ikke svaret på om hvor Niels/Njels er født, det
kan jo være hvor det skal være, måske i forbindelse med kirkebogen, faddere,
forlovere, soldaterpapirer m.m. kan lede dig videre.

Hilsen Jean Seeberg
fra "De nejer bøjer"
jean@seeberg.dk

PS. Hvis det er hos denne enke Maren Nielsdatter "din Niels" har været ser
det i 1801 ud til enken/moderen er død og ældste søn Soren Poulsen har
overtaget stedet og endda har et par brødre boende.

Bonderup byes gaarbeboer, Meilgaard tilhorende, Randers Amt

Soren Poulsen hsb 30 1st lever af
aflingsdedst
Mette Jacobsdtr kone 40 "
Maren Sorensdtr dere born 1
Peder Poulsen his brothers 23 u national
soldat
Niels Poulsen " 36 taabelig

Og Thomas Marchusen hosværende almisselem i 1787 hos enken, har også måtte
flytte da han i FT1801 står som:
randers, Djurs Nørre, Hemmed, Hemmed Bye, , Huusmænd, 46, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Thomas Marcussen, 64, Enke, Hosbond, Begge disse Sider til Huuse i Hyrde
Huuset og Almisse Lemmer,
Zidsel Eskilddatter, 51, Enke, , Begge disse Sider til Huuse i Hyrde Huuset
og Almisse Lemmer,
Anne Christensdatter, 10, -, Hendes Børn, ,
Maren Christensdatter, 7, -, Hendes Børn, ,

Nå det var altsammen lidt side spring, men historien kunne godt passe, håber
du får held af din søgen.

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 14-10-04 15:01

Hej Jean.

Tak for hjælpen. Jeg vil prøve at arbejde videre med sagen. Når jeg har
søgt, har jeg søgt på alder 20 - 30 da han jo må være ca. 28 i ft.87.
Da der ikke var afg. lister den gang, er han ikke nem at finde. Så vidt jeg
husker, er kirkebogen fra Mellerup meget svær at tyde. Jeg skal på arkivet i
Tvede i nærmeste fremtid. Der kommer jeg et par gange om året, så er jeg på
kirkegården i Tvede samtidig, der ligger mine bedsteforældre begravede.

Mvh. Kurt Nielsen

Jean Seeberg <jean@seeberg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416dc95e$0$272$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Jean Seeberg

Dato : 15-10-04 00:47

Hej Kurt.

Håber du får held med det.

Ang. alder, så har jeg oplevet mange gange at alder ved FT skal tages med et
gran salt, og det svinger jo nemt et par år i forskel fra FT til FT, alt
efter tidspunkt for FT (måned) og den søgtes fødselsdag.

FT 1787 foretaget den (1. juli), og i 1801 (1. februar),

Niels 1787: (hvis det er ham) 30 år = født 1757 hvis født før 1, juli -
(født eft 1. juli -31år i 1787 og så være født i 1756 !)
Niels 1801 42 år = født 1759 Hvis født før 1.
feb. - født eft. 1. feb. - også 43 år i 1801 og så være født i 1758 !!
Så hvis han er født mellem 1. feb og 1. juli så er alder lige ved at passe
født 1757-1758

Ja man kan regne og regne.....og gisne, med hensyn til oplysningerne i
FT-lingerne

Hvis han så er født f.eks 2. juli, har man måske i 1787 vurderet at skrive
30 år, når det nu var så tæt på, selvom han kun vil være 29 år den 1. juli
og er så født i 1758
og så går regnestykket jo op, for så bliver han 43 år i 1801 og vil også
være født i 1758 !!!!

Hvilken alder har de i kirkebogen skrevet har har ved sin død den 24.5.1830
?
Her bør jo stå 71 år og 10 mdr. da han først ville blive 72 et par måneder
senere, hvis ovennævnte holder stik !!

Og den 17.3.1785 bliver han viet med Karen Jensdatter, da bør hans alder så
være 26 år !!

Jeg håber jeg har regnet rigtig, det har været helt sjovt at regne på, men
ellers hører jeg det jo nok...

Nå, men du må have fat i kirkebogen igen og håbe på at han er født i
Mellerup sogn, hvilket jo ikke er sikkert da det ikke ser ud til at være en
der hedder Anders i FT-1787, som hans far må havde heddet, bosiddende i
Mellerup og være mellem 50 og 60 år. Faktisk kun 1 i Albæk og 1 i Harridslev

Niels´s far har jo heddet Anders, og Niels Andersen og Karen Jensdatters
første barn hedder Jens Nielsen opkaldt efter Karens far som er død (FT-1787
kone enke) og deres andet barn Anders, er så opkald efter Niels far, som
derfor sikkert er levende i 1790 og derfor også bør være at finde i FT-1787
et eller andet sted.
..
Og hvis Niels er ældste søn så måske Anders Nielsen ??
Og Niels´s mor måske Kirsten, Mariane eller Ane ??

Nu skriver du: Fishker ( Fisker )
er du sikker på at det er fisker og ikke f.eks Fischer

Hvis Fisker
Har Niels og Karen måske fået et barn inden de bliver gift da der i FT-1845
er en:

Jens Jensen Fisker, 61, Gift, , Huuseier,wæver, født i Mellerup
Ane Jensdatter, 40, Gift, , Hans kone, Meilby Harritzlev sogn Randers amt

Han må være født ca 1784 året førend deres giftemål og hvis deres, født
uægte og derfor opkaldt efter Karen Jensdatters far Jens og derfor Jens
Jensen og her med efternavnet Fisker ??

Karen står jo som spinder i 1801 så en søn kunne jo godt være væver !!

Er det Karen Jensdatter, 71, Enke, , Huusmands Enke lever af sin Jordlod,
man kan se i FT-1834 ?

Er det datter Kirsten ?? :
Jens Madsen Smed, 33, Gift, , Lever af sin jordlod, Mellerup
Kirsten Nielsdatter, 53, Gift, , Hans kone, Mellerup
Anders Jensen, 12, Ugift, , Pleiesøn, Harritzlev sogn Randers amt
Ane Hansen, 64, Ugift, , Lever af sine midler, Mellerup

eller:

Jens Jensen, 53, Gift, , Gaardmand, Heri sognet
Kirsten Nielsdatter, 53, Gift, , Hans kone, Mellerup sogn Randers amt
Jens Peter Jensen, 24, Ugift, , Deres børn, Mellerup sogn Randers amt
Karen Jensdatter, 21, Ugift, , Deres børn, Heri sognet
Kirsten Jensdatter, 17, Ugift, , Deres børn, Heri sognet
Mariane Jensdatter, 16, Ugift, , Deres børn, Heri sognet
Jens Jensen, 13, Ugift, , Deres børn, Heri sognet

og anden datter Ane:
Søren Christensen, 37, Gift, , Huusmand,lever af sin jordlod, Lem sogn
Randers amt
Ane Nielsdatter, 46, Gift, , Hans kone, Mellerup sogn Randers amt
Christiane Jensdatter, 5, Ugift, , Deres datter, Heri sognet

Nej nu skal jeg nok lade være med at komme med mere, men da det er lokalt er
det jo lidt spændende at se på og så får jeg frisket lidt op, da mit eget
slægtsforskning har ligget meget stille hele sommeren.

Et sidste spørgsmål er: Er slægten stadig her på egnen ??

MVH
Jean

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 15-10-04 07:27

Hej Jean.

Uha, alle de navne, jeg bliver helt svimmel
Niels og Karen bliver viet i Harridslev, så der må være en forbindelse
hertil.
Der er jo en Anders i ft. Harridslev
Navnet fisker må være rigtigt, da de får en søn med dette navn.
Jo, slægten er stadig på egnen. En fætter og en kusine i Tvede. Hvis du
kommer på arkivet i Tvede, har du måske set pedellen der, han er gift med
min kusine. En fætter, faster og farbror i Spentrup. En bror og søster i
Harridslev.
Min mor er født og opvokset i Råby.
På arkivet skal jeg lige tjekke Kristen Laursen, der står som kromand på
Mellerup kro i 1880, han skulle gerne være min tipoldefar.
Jeg er godt kendt på egnen, byggede hus i Albæk i 1772 ( ca. )

nyhedsmeddelelse:416f0fd8$0$214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...