Alvorlig fejlfunktion i login-script
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-04 21:34

Hej NG
Jeg fik i sidste uge strikket et login-script sammen og det så ud til at
virke efter hensigten. Men i dag skulle jeg lige teste og opdagede så, at
man efter login ikke kan skifte mellem forskellige sider med samme
passwordscript.

Det anvendte script er vist på en pt. ubeskyttet side:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/tjek.php

Login til de beskyttede sider er her:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/default.php

Jeg har på denne side indlagt lidt ekstra i fejlbeskederne og har derved
afsløret, at det tilsyneladende er noget med brugernavn, der bliver væk et
sted:

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/login.php

Konstateringen er opnået ved at skiftevis lave fejl i brugernavn og password
ved login.

Prøv at logge ind og skift mellem siderne. I øjeblikket er kun menupunkterne
'Denne sektions forside' og 'Opret MySQL-tabel' password-beskyttede. Resten
er blevet åbnet, så koderne kan ses (i kodebokse).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dan Molberg

Dato : 06-10-04 21:48

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> samme passwordscript.
>
> Det anvendte script er vist på en pt. ubeskyttet side:

Lav hele din kontrol i en sætning:
<?
session_start();
mysql_connect("server", "brugernavn", "password");
mysql_select_db("databasen");
$result = mysql_query("SELECT NULL FROM users WHERE brugernavn =
'".$_POST['brugernavn']."' AND password = '".$_POST['password']."'")
or die (mysql_error());
if($antal_raekker=mysql_num_rows($result)>0){
echo " Her indsættes det paswordbeskyttede sideindhold ";

Plus jeg ville jeg ikke bruge variablerne direkte.
--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 20:48

Dan Molberg wrote:

> [...]
> or die (mysql_error());
> if($antal_raekker=mysql_num_rows($result)>0){
> echo " Her indsættes det paswordbeskyttede sideindhold ";

Er nu afprøvet. Det fungerer slet ikke. Jeg får kun en pars error.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dan Molberg

Dato : 08-10-04 09:35

Erik Ginnerskov wrote:

> Er nu afprøvet. Det fungerer slet ikke. Jeg får kun en pars error.
Den var nu heller ikke testet, det var nu mere idéen i den den skulle vise.
Hvis du vil have hjælp til den så må du jo skrive hvilken fejl og hvor.....

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 14:08

Dan Molberg wrote:

> Den var nu heller ikke testet, det var nu mere idéen i den den skulle
> vise. Hvis du vil have hjælp til den så må du jo skrive hvilken fejl
> og hvor.....

Denne fejlmelding får jeg:

Parse error: parse error, unexpected '}' in
d:\home\hjemmesideskoldk\www\scripts\phpmysql\login.php on line 49
____

.... og her fejler den:

}
else
{
echo "<p>Fejl i password</p>";
}
} // her fejler scriptet
else
{
echo " <p>Fejl i brugernavn</p>";
}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dan Molberg

Dato : 10-10-04 14:34

Erik Ginnerskov wrote:
> Denne fejlmelding får jeg:
Det er fordi du skal fjerne den sidste else som efter at dens if er fjernet:

[...]
else {
echo " <p>Fejlmeddelelse ved ukorrekt login</p>";
}

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 15:30

Dan Molberg wrote:

> [...]
> echo " Her indsættes det paswordbeskyttede sideindhold ";
> else {
> echo " <p>Fejlmeddelelse ved ukorrekt login</p>";

Så kan jeg logge ind. Men ved forsøg på at hente en ny side med samme
login-tjek, får jeg kun denne besked:

No Database Selected

Indholds-div, body og html bliver ikke lukket.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 16:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Så kan jeg logge ind. Men ved forsøg på at hente en ny side med samme
> login-tjek, får jeg kun denne besked:
>
> No Database Selected

Ups, det var en copy/paste-fejl. Nu er scriptet ens på begge sider - lavet
på din måde - og resultatet er det samme som med Michaels script: Sideskift
virker ikke, login bliver væk undervejs.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 10-10-04 16:18

On Sun, 10 Oct 2004 17:11:26 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Erik Ginnerskov wrote:
> og resultatet er det samme som med Michaels script: Sideskift
> virker ikke, login bliver væk undervejs.

Desværre "forsvinder" $_POST variablerne efter du er logget ind, dvs i
det næste script er der ingen $_POST[brugernavn]. Derfor er du nødt
til at bruge sessions/cookies for at huske hvad der sker fra script til
script, medmindre du lave noget med forms og hidden fields, og kun går
videre vha submit.

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 16:43

Michael Foged wrote:

> [...]
> til at bruge sessions/cookies for at huske hvad der sker fra script
> til script, medmindre du lave noget med forms og hidden fields, og

Jamen, jeg bruger netop session_start()

Jeg har opdateret http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/tjek.php
den viser det aktuelle script.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 10-10-04 17:06

On Sun, 10 Oct 2004 17:42:52 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Jamen, jeg bruger netop session_start()

Det er ikke nok at starte en session. Du har ingen session variabler. Du
anvender stadig $_POST variabler, men det har ikke noget med sessions at
gøre.
<snip>
if ($antal_raekker=mysql_num_rows($result)>0){
   $_SESSION['logget_ind']=1;
   echo " Her indsættes det paswordbeskyttede sideindhold ";
}
else{
   unset($_SESSION['logget_ind']
}

og så på de beskyttede sider:

<?php
session_start();
if(isset($_SESSION['logget_ind'])){
echo "davs";
}
else{
echo "ka du komme ud";
}
?>

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 20:42

Michael Foged wrote:

> [...]
> if ($antal_raekker=mysql_num_rows($result)>0){
> $_SESSION['logget_ind']=1;
> echo " Her indsættes det paswordbeskyttede sideindhold ";

Det skal åbenbart ikke være på de beskyttede sider, men hvor så?
____

> og så på de beskyttede sider:
>
> <?php
> session_start();
> if(isset($_SESSION['logget_ind'])){
> echo "davs";
> }
> else{
> echo "ka du komme ud";
> }

Skal de beskyttede siders scripts beskæres så meget?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 11-10-04 07:37

On Sun, 10 Oct 2004 21:41:30 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Michael Foged wrote:

<snip>

> Det skal åbenbart ikke være på de beskyttede sider, men hvor så?

Der hvor du kontrollerer login (login.php)

> Skal de beskyttede siders scripts beskæres så meget?

Ja. Du sætter kun den session variabel, hvis der er logget lovligt ind,
så det skulle være nok at kontrollere at den er sat.

Jeg laver i løbet af ugen mit eget script om til at bruge sessions
fremfor cookies, så kan jeg ligge en kopi af kildekoden op.

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-04 11:26

Michael Foged wrote:

> Der hvor du kontrollerer login (login.php)

Jeg skal med andre ord ændre login.php, så den udelukkende kontrollerer
brugernavn og password samt viderestiller til de beskyttede sider? I
øjeblikket er login.php en af de beskyttede sider.

Jeg prøver at kigge på det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 11-10-04 12:38

On Mon, 11 Oct 2004 12:26:01 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg skal med andre ord ændre login.php, så den udelukkende kontrollerer
> brugernavn og password samt viderestiller til de beskyttede sider? I
> øjeblikket er login.php en af de beskyttede sider.

Som det er strikket sammen her er det nok en nødvendighed at have en
separat login.php, der kun checker login. Men det kan også skrives om;).

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-04 11:52

Michael Foged wrote:

> Der hvor du kontrollerer login (login.php)

Nu tror jeg pokkerme, jeg fik det til at virke. Jeg arbejder lidt på det og
lægger løsningen ud i detaljeret beskrivelse.

Men kort gjorde jeg det, at jeg kopierede login-php til login_forside.php.
På alle de beskyttede sider indsatte jeg det session-tjek, du lavede. På
login.php lavede jeg brugernavn/password-tjekket og en viderestilling til
login_forside.php.

Et lille hurtigt tjek viser tilsyneladende at:

1. Man kan logge ind med korrekte data
2. Man kan ikke logge ind med falske data
3. Man kan ikke komme ind uden om dataindskrivningen
4. Man kan skifte side efter login
5. Man kan logge ud
6. Man kan ikke 'bakke' ind igen uden korrekt login

Hvis alt dette holder en grundig kontrol, skulle det være færdigt. :D

Tjek via http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/default.php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dan Molberg

Dato : 11-10-04 09:23

Erik Ginnerskov wrote:

> Ups, det var en copy/paste-fejl. Nu er scriptet ens på begge sider -
> lavet på din måde - og resultatet er det samme som med Michaels
> script: Sideskift virker ikke, login bliver væk undervejs.
Nu var det bare for at gøre selve dit login sikre, at din $_POST forsvinder
er jo naturligt.
--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Michael Foged

Dato : 07-10-04 12:09

On Wed, 06 Oct 2004 22:33:54 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> virke efter hensigten. Men i dag skulle jeg lige teste og opdagede så, at
> man efter login ikke kan skifte mellem forskellige sider med samme

Mon ikke det er fordi dine $_POST variabler "forsvinder" efter du er
logget ind? (de bliver ikke automagisk overført fra script til script).

Løsningen kunne være sessions, hvor du ved korrekt login sætter en
$_SESSION variabel og så checker på om den er sat på de sider der skal
være beskyttet.

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 15:31

Michael Foged wrote:

> Mon ikke det er fordi dine $_POST variabler "forsvinder" efter du er
> logget ind? (de bliver ikke automagisk overført fra script til
> script).

Det lyder sandsynligt. ;)

> Løsningen kunne være sessions, hvor du ved korrekt login sætter en
> $_SESSION variabel og så checker på om den er sat på de sider der skal
> være beskyttet.

Sikkert, men det er sort snak for mig lige pt. Jeg håber i løbet af vinteren
at få tid til at lære php-programmering.

Jeg prøver lige Dan's løsning og vender så 'frygteligt' tilbage.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 07-10-04 16:14

On Thu, 07 Oct 2004 16:31:00 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Sikkert, men det er sort snak for mig lige pt. Jeg håber i løbet af vinteren
> at få tid til at lære php-programmering.

Det er nu slet så svært (afhængig af paranoia niveau).

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 17:49

Michael Foged wrote:

> Det er nu slet så svært (afhængig af paranoia niveau).

Tak. Min paranoia har det nu fint. Men resten af efteråret har jeg desværre
ret travlt med noget andet, jeg ikke bare kan kaste til side. ;(

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 09-10-04 12:04

On Thu, 07 Oct 2004 18:48:46 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Tak. Min paranoia har det nu fint. Men resten af efteråret har jeg desværre
> ret travlt med noget andet, jeg ikke bare kan kaste til side. ;(

Jeg har strikket noget login sammen jeg selv skal bruge, du kan prøve at
kigge her http://mogif.de/eksempler/login/login.php om det opfylder dine
behov. Du skal logge ind for at se koderne, login detaljer står på siden.

Jeg kan ikke garantere for sikkerhed eller hensigtsmæssighed i koderne.

Michael Foged

Fra : Dan Molberg

Dato : 09-10-04 12:33

Michael Foged wrote:
> Jeg kan ikke garantere for sikkerhed eller hensigtsmæssighed i
> koderne.
Det ville jeg nok heller ikke:
Som efter din eneste kontrol for om folk er logget ind er en cookie:
if(isset($_COOKIE['usrid'])){ //hvis COOKIE'n usrid er sat, er brugen logget
ind

--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Michael Foged

Dato : 09-10-04 13:12

On Sat, 09 Oct 2004 13:32:53 +0200, Dan Molberg wrote:

> Det ville jeg nok heller ikke:
> Som efter din eneste kontrol for om folk er logget ind er en cookie:
> if(isset($_COOKIE['usrid'])){ //hvis COOKIE'n usrid er sat, er brugen logget
> ind

Jeg kan ikke se problemet (ikke at det ikke er der når du siger det).
Vil "SELECT * from users WHERE id='$_COOKIE[useid]"
og så kontrollere at der er en række eventuelt løse det?

Michael Foged

Fra : Dan Molberg

Dato : 09-10-04 14:45

Michael Foged wrote:

> Jeg kan ikke se problemet (ikke at det ikke er der når du siger det).
> Vil "SELECT * from users WHERE id='$_COOKIE[useid]"
> og så kontrollere at der er en række eventuelt løse det?
Brug session istedet, problemet er at jeg hurtigt kan lave en cookie med et
bruger id i, og det er nok til at snyde dit login tjek.
--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Michael Foged

Dato : 09-10-04 15:02

On Sat, 09 Oct 2004 15:44:42 +0200, Dan Molberg wrote:

> Brug session istedet, problemet er at jeg hurtigt kan lave en cookie med et
> bruger id i, og det er nok til at snyde dit login tjek.

Tak for forklaringen, så laver jeg dem om til at bruge sessions.

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 13:54

Michael Foged wrote:

> Tak for forklaringen, så laver jeg dem om til at bruge sessions.

I check_login.php inkluderer du db.php, men den har du ikke vist. Den må da
være væsentlig for at få den samlede login-funktion til at køre.

Det har vel også betydning, om den tabel, du har liggende i din MySQL er
lavet på samme måde som min (samme antal kolonner og med enslydende
kolonneheadere).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 10-10-04 15:52

On Sun, 10 Oct 2004 14:53:50 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> I check_login.php inkluderer du db.php, men den har du ikke vist. Den må da
> være væsentlig for at få den samlede login-funktion til at køre.

Der er en mysql_connect() og en mysql_select_db() og ikke andet. Det er
for at undå at skrive dem i selve scriptet.

> Det har vel også betydning, om den tabel, du har liggende i din MySQL er
> lavet på samme måde som min (samme antal kolonner og med enslydende
> kolonneheadere).

Ja der skal selvf. være overensstemmelse mellem databasen og scriptet.
Jeg har en tabel der hedder "users" i en database, denne tabel har 3
kolonner, der hedder "id", "brugernavn" og "password".

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 16:25

Michael Foged wrote:

> Ja der skal selvf. være overensstemmelse mellem databasen og scriptet.
> Jeg har en tabel der hedder "users" i en database, denne tabel har 3
> kolonner, der hedder "id", "brugernavn" og "password".

Tja, det ligner godt nok min tabel, bortset fra, at i min er sidste kolonne
skrevet med STORE bogstaver.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 10-10-04 16:31

On Sun, 10 Oct 2004 17:25:01 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Tja, det ligner godt nok min tabel, bortset fra, at i min er sidste kolonne
> skrevet med STORE bogstaver.

php og mysql er "case-sensitiv" på navne.

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-10-04 20:46

Michael Foged wrote:

> Der er en mysql_connect() og en mysql_select_db() og ikke andet. Det
> er for at undå at skrive dem i selve scriptet.

Så skal db.php måske bare se sådan ud:

<?

Fra : Per Jensen

Dato : 07-10-04 18:28

Hej
jeg bruger dette i mit login script:

<?
ob_start();
include "../config/config_inc.php";
include "../config/connect_mysql.php";

$user1=$user;
$md5_password=md5($password);
/* Soeg i Databasen efter usere og hent password */
connectmysqluser();
$query = "SELECT * from usere where username='$user1'";
$result = mysql_query($query) or die("<br>forspørgelse fejlede......");
$num_rows_total = mysql_num_rows($result);
echo "$num_rows_total Linier i databasen<br>";
while ($line1 = mysql_fetch_array($result)) {
$dbusername=$line1[1];
$dbuserpassword=$line1[2];
$dbusername1=$line1[3];
$dbuserlevel=$line1[4];
}

mysql_free_result($result);
stopmysqluser();

if ($dbuserpassword == "$md5_password" && $dbusername == "$user"){
session_start();
$_SESSION['username1'] = $dbusername1;
$_SESSION['userlevel'] = $dbuserlevel;
$_SESSION['user'] = $dbusername;
$_SESSION['md5_password'] = $md5_password;
header ("location: ../menu.php");
}
else
{
$loginfejl= "<b>FEJL:</b> I LOGIN";
header ("location: ../index.htm?loginfejl=$loginfejl");
}
ob_end_flush();
?>

Og på min side:
<?
session_start();
if($_SESSION['user'] && $_SESSION['md5_password']){

echo "[den hemlige side]<br>";
echo "<a href=\"egold.php\">Postsystem</a>";

} else {
echo "Du har ikke rettigheder til at se denne side !<a
href=\"index.htm\">LOG IN</a>";

}
?>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-04 19:26

Per Jensen wrote:

> $user1=$user;
> $md5_password=md5($password);

Du bruger md5-kryptering til password, det gør jeg ikke. Dermed falder din
ide til jorden som eventuel hjælp i mit tilfælde - desværre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk