Front eller Bagbremse?
Fra : Kurt

Dato : 04-10-04 19:36

Hej, venner.

Jeg skal have købt mig et nyt spindehjul, har kikket på et Okuma Epix til
600,00kr. men er kommet i tvivl om det skal være med frontbremse, som jeg
ikke kender, eller med bagbremse, som jeg altid har haft, så er der nogen
der vil dele erfaringer med mig?

På forhånd tak.
Hilsen Kurt.

Fra : Stefan

Dato : 04-10-04 20:49

"Kurt" <stenhuggeren85@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kender, eller med bagbremse, som jeg altid har haft, så er der nogen

Hej Kurt

Lad os først være enige om, at bagbremsen sidder nederst på hjulet, mens
forbremse sidder oppe på spolen. Så er vi enige om, hvad vi snakker om

Jeg kender ikke det hjul du nævner, men ville til enhver tid foretrække
bagbremse frem for forbremse. Jeg har hjul med begge dele, og det generer
virkelig når jeg "uheldigvis" fanger fisk på hjulet med forbremse. Når den
skal fightes, så er det ikke videre praksisk at skulle justere bremsen -
dels fordi man er nød til at stope indspinningen totalt for at kunne få
fingerene om foran spolen, dels så er det betydeligt sværere at skrue på en
forbremse, hvor man skruer oppefra, mens man på bagbremsen kan skrue på
siden af bremse-skruen.

Jeg ville ikke købe et hjul med forbremse igen.

Stefan

Fra : Jan Bachman

Dato : 04-10-04 21:05

> [...]
>ikke kender, eller med bagbremse, som jeg altid har haft, så er der nogen

Gå efter bagbremse.

Jeg har to Okuma Metaloid (eftf. til Epix). Begge har forbremse. De
har en dum tendens til at låse linen (0.12mm) i udkast, da linen kan
fanges i en minimal revne på bremsedækslet. Revnen sidder mellem
dækslet og det blå "gejl", der pynter på dækslet. Havde dækslet så
bare være massivt... Er faktisk lidt ked af at jeg ikke fik købt
hjulene med bagbremse.

Om problemet også findes på Epix ved jeg ikke.

/Jan

Fra : Jimmy

Dato : 04-10-04 22:24

> [...]
> jeg
> ikke kender, eller med bagbremse, som jeg altid har haft, så er der

Hej Kurt.

Nu er jeg ikke ekspert og kun lige startet igen med fiskeriet.
Jeg har selv købt hjul med bagbremse, og jeg finder det mere behændigt
at bremsen sidder bagtil, end at den sidder foran, hvor det er svært at
komme til i kampens hede.
Jeg skal her i slutningen af ugen ud for at se på et Tica spinnehjul, og
dette bliver også med stor sandsynlighed med bagbremse og figterbremse.
Sådanne ting skal være nemme at komme til og lige ved hånden.

/J.

Fra : Jens Riis

Dato : 05-10-04 13:23

Hej Jimmy,

Jeg kan på det allerkraftigste fraråde dig at købe Tica-hjul. Jeg fik selv
et i foråret og det startede med at begynde at hvæse under indspinning efter
ganske kort tid. Olie og fedt hjalp ikke. Derefter røg håndtaget i Østersøen
under kajakfiskeri ved Bornholm. Forhandleren sagde at det havde de set ofte
pga. hjulet konstruktion. De havde af samme årsag et lille lager af
reservehåndtag til Tica-hjul. Et par kammerater har også anskaffet Tica-hjul
og tilsvarende uimponerede.

Fra : Jimmy

Dato : 05-10-04 13:53

"Jens Riis" <gotisk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pga. hjulet konstruktion. De havde af samme årsag et lille lager af
> reservehåndtag til Tica-hjul. Et par kammerater har også anskaffet

Tak for advarslen.
Jeg ser om jeg kan finde et alternativ.
Har du et bud?
Det må koste 600,- og måske 700,- , hvis det giver noget ekstra
kvalitet.
Og så skal der helst være ekstra spole med i handlen.
Jeg har i forvejen et billigt Abu Garcia 104R.
Det skal efter nyindkøbet anvendes som reserve.
Jeg skal så senere have et Ambassadeur, jeg kan anvende til kysten.
Men det har nok lange udsigter, da jeg først skal lære at anvende
multihjul.

Mvh. Jimmy.

Knæk og bræk.

Fra : Kurt

Dato : 05-10-04 00:37

Hej, ja men så bliver det med bagbremse, jeg er nemlig også lige startet med
fiskeriet igen efter mange års fravær, så jeg vil hellere spørge en gang for
meget, end begå dyre og irriterende fejlkøb.

Tak for svarene.

Fra : JHB

Dato : 05-10-04 16:37

Hej Kurt

Vil måske give de andre ret i at hvis man er ganske uerfaren er breme bagtil
på hjulet måske nemmere at håndterer når man figter en fisk .. det er
tilgengæld min holdning at bremse fortil er både mere solid og bremser langt
jævnere en de fleste bremser bagtil gør dette skulle skyldes at der på
modellerne med frontbremser er en størrebremseflade hvilket gør det både
mere holdbart og behageligere...du også efter noget tid opleve at har du et
hjul du fisker meget med så ved du såmænd godt hvor din bremse skal
indstilles for at stå korrekt til de fleste af de fisk du måtte fange og
behøver derfor ikke stå og justere denne under fight

Hilsen
JHB

Fra : Maestro

Dato : 07-10-04 13:21

Jeg vil også mene at det er et spørsgmål om tilvænning or erfaring.
Jeg har de sidste mange år ikke købt et hjul med bagbremse, er faktisk
næsten kun til forbremse.
Som JHB siger så er bremsefladen større og hvis man køber kviletetshjul er
der ingen problemer med indstilling,
hverken før eller under en fight.

Mvh
Michael

Fra : Ole Arnfelt

Dato : 07-10-04 07:45

Hej Kurt

Jeg er også tilhænger af bagbremse. Når du skal købe nyt hjul skal du
overveje,
at købe Shimano-hjul f.eks. Aero-modellerne der har et perfekt lineoplæg.
Efter at jeg har købt Shimano er det slut med linekludder, hvilket er enormt
rart specielt da jeg fisker en del i mørke.

Jeg har hjul med begge typer bremse, og trods de gode argumenter for
forbremsen, vælger jeg bagbremsen uden betænkninger.

MVH
Ole Arnfelt

Fra : Splitcane

Dato : 12-10-04 15:06

"Kurt" skrev d. 04-10-04 19:36 dette indlæg :
> [...]
jeg
> ikke kender, eller med bagbremse, som jeg altid har haft, så er der

Lidt sent hvis du har købt, men alligevel.

Generelt om fastspolehjul: Bremsen på de billigste hjul (hjul under ca.
400,-) er et fedt om det er front drag eller back-drag.
På dyrere hjul er det anderledes. Da bremseskiverne på front-drag hjul
er markant større og friktionen dermed fordeles over et større areal vil
du altid være i stand til at indstille bremsen mere præcist på
front-drag hjul. Om bremsen hakker i det under fight kan skyldes mange
andre faktorer (fugt, olie, slitage etc. ) og har derfor ikke noget med
placeringen af bremsen at gøre.
Det er naturligvis altid en smagssag om bremsen skal sidde foran eller
bagerst på hjulet, men der er ingen tvivl om at des større flade hjulet
kan bremse på, des bedre virker bremsen. Lidt det samme som på biler og
MC, hvor racerbiler kører med meget store bremseskiver og til tider med
dobbelte skiver.
Så som svar på dit spørgsmål; vælg et hjul af god kvalitet, prøv med
line på spolen at trække i bremsen og vælg et med front-drag.
Skal du have den optimale bremse bør du vælge et multiplikatorhjul.

http://www.kandu.dk/