Kopiering af SIM kort?
Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 13-05-01 17:44

Kan det lade sig gøre, at få lavet en nøjagtig kopi af sit nuværende SIM
kort, således man kan have 2 telefoner med samme nummer / identisitet ?

Evt. hvem kan udfører kopieringen?

--
____________ Venlig hilsen: Rasmus. ____________
2 Wheel Drive (2WD) er håbløst, selv på sandjord !!

Fra : Michael Krog

Dato : 13-05-01 18:09

> Kan det lade sig gøre, at få lavet en nøjagtig kopi af sit nuværende SIM
> kort, således man kan have 2 telefoner med samme nummer / identisitet ?

Du kan sagtens tage en kopi med en standard smartcard-læser/skriver - men
det vil ikke gøre nogen gavn. Du kan ikke have to identiske kort aktive på
samme tid - netværkene tillader det ganske simpelt ikke.

Michael

Fra : Dragon

Dato : 14-05-01 00:50

> Du kan sagtens tage en kopi med en standard smartcard-læser

Kræver det noget speciel software? Jeg har en Br875 fra www.brinck.dk, der
er ombygget så den kan læse/skrive guldkort mm., men jeg kan ikke læse et
SIM-kort på den. Pip02, PIX og NTPicProg giver bare 3fff på alle adresser.
Det ville nu være rart, hvis den kunne bruges til at rette telefonbogen med
så jeg ikke skal ud og bygge/købe et datakabel.

Ved du noget om hvilke chip der er på SIM-kort og hvordan benforbindelserne
er?

--
Dragon

Fra : Erik Einum

Dato : 14-05-01 02:37

"Dragon" <downloaddragon@softhome.net> skrev

> [...]
> Det ville nu være rart, hvis den kunne bruges til at rette telefonbogen
> med så jeg ikke skal ud og bygge/købe et datakabel.

www.chipy.dk har en SIMkortleser. De har også programvare for
telefonbok-redigering til å laste ned. Om denne programvaren fungerer med
standard smartcardleser vet jeg ikke.

Ang. to SIMkort, så finnes det i Norge en løsning som kalles tvillingkort,
altså et spesielt tillegg i abonnementet som gjør det mulig å ha to kort på
samme abonnement. Begge telefonene kan stå på, men da kommer SMS til
primærtelefonen. Kortene har to forskjellige nummer, men primærnummeret
kommer opp hos mottaker når du ringer, men ikke ved SMS-sending. Begge
telefonene ringer ved anrop, og det er mulig å ha to innkommende/en
innkommende og en utgående samtidig, men ikke to utgående. Er det ingen
operatører som tilbyr noe tilsvarende i Danmark?

--
///Mvh. EE

Nokia 6210

Fra : Dragon

Dato : 14-05-01 03:50

> www.chipy.dk har en SIMkortleser. De har også programvare for
> telefonbok-redigering til å laste ned. Om denne programvaren fungerer med
> standard smartcardleser vet jeg ikke.

Tak for infoen, men desværre kan det program kun bruges sammen med
Chippy'en.

--
Dragon

Fra : Lars Raaby

Dato : 14-05-01 18:39

"Erik Einum" <erik-ein@nospam.online.no> skrev i en meddelelse
news:neHL6.7626> Ang. to SIMkort, så finnes det i Norge en løsning som
kalles tvillingkort,
utgående. Er det ingen
> operatører som tilbyr noe tilsvarende i Danmark?

Det gør Sonofon.

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 14-05-01 15:58

"Michael Krog" <krog@talent.dk> skrev:

> Du kan sagtens tage en kopi med en standard
> smartcard-læser/skriver - men det vil ikke gøre
> nogen gavn. Du kan ikke have to identiske kort aktive på
> samme tid - netværkene tillader det ganske simpelt ikke.

Nej, det er jeg klar over.
Jeg ville bare gerne kunne bruge min gamle 'fon' til det grove, uden at
skulle skifte SIM-kort hele tiden.

Nogen der kender nogen som kan Kopiere SIM-kort i SDR-Jyllands området ?

--
Rasmus.

Fra : Kasketkaj

Dato : 14-05-01 17:59

Jeg tror at du er nød til at bestille et ekstra kort hos din-
operatør.

Mvh
Kasketkaj

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 15-05-01 15:43

"Kasketkaj" <kasketkaj71@hotmail.com> skrev:
> Jeg tror at du er nød til at bestille et ekstra kort hos din-
> operatør.

Desværre tilbyder TelMore ikke denne 'dobbelt kort' service. :-/

--
Rasmus

Fra : Dragon

Dato : 15-05-01 16:09

> Desværre tilbyder TelMore ikke denne 'dobbelt kort' service. :-/

Så kan viderestilling måske bruges? Det har desværre den ulempe, at du selv
kommer til at betale når andre ringer til den viderestillede telefon.

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 15-05-01 16:34

"Dragon" <downloaddragon@softhome.net> skrev:

> Så kan viderestilling måske bruges? Det har desværre
> den ulempe, at du selv kommer til at betale når andre
> ringer til den viderestillede telefon.

Jo, viderestilling kan jo godt bruges, men det var nu mest pga. SMS
beskederne, de kan jo endnu ikke viderestilles.

--
Rasmus

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 14-05-01 20:49

" Rasmus A. Nielsen" wrote:

> Nogen der kender nogen som kan Kopiere SIM-kort i SDR-Jyllands området ?

Jeg skrev / programmerede et projekt om noget software til SIM kort inden
jul, og hvis jeg forstod det korrekt kan man ikke kopiere smartcards/SIM
kort.
Du kan få adgang til visse data, eks. telefonbog m.m., men ikke alt.

Hvis man kunne ville det være oplagt at kopiere telefon/DanMønt kort i
stribevis...

Mvh
Kenneth

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-05-01 20:36

Kenneth Ahn Jensen <kaj@itu.dk> writes:

> [...]
>kort.
>Du kan få adgang til visse data, eks. telefonbog m.m., men ikke alt.

Helt korrekt. Det eneste, man kan få adgang til, er det, som
kortet tillader at man læser. Kommunikationen med
sådanne kort og deres benforbindelser er standardiseret
og ikke specielt mystisk.
Men hvilken mikroprocessor og anden hardware kortet indeholder
og hvad der måtte ligge af programmel til styring er ikke noget,
man kan udlæse.

Husk på, at der er ikke tale om et simpelt PIC-baseret kort som
dem, man bruger til f.eks. piratkort til satellit-tv.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Dragon

Dato : 14-05-01 23:09

> Helt korrekt. Det eneste, man kan få adgang til, er det, som
> kortet tillader at man læser.

Ja sådan burde det jo være, men alt kan lade sig gøre, hvis man har råd.
Ellers var piratkortene heller aldrig kommet til verden.
Det kræver dog en koreansk chipfabrikant e.l.

Kort fortalt er det jeg har læst, at dine hemmelige oplysninger IMSI og Ki
gemmes på en eeprom, som omverdenen kun kan få kontakt med gennem
SIM-kortets microprocessor (uC). uC indeholder så en krypteringsalgoritme,
som gør at de data man læser ud fra chippen ikke umiddelbart er forståelige.
Når du tænder telefonen overføres dennes IMEI til selskabet, som så udsender
en tilfældig kode kaldet Kc. Vha. et public-key system med Kc/Ki kodes og
overføres IMSI og IMEI nu til selskabet som kontrol. Ki kommer således
aldrig nogen sinde ud af kortet og IMSI er oprettet samtidig med kortet så
den kan du ikke ændre.

Nu er der tilfældigvis bare lækket nogle oplysninger om GSMs kryptosystem og
på baggrund af disse har nogle kryptologiforskere produceret en
bruteforcealgoritme til at bryde Ki og når man har den kan man læse IMSI.
Det tog kun deres computer tolv timer så vidt jeg husker. Den amerikanske
regering har jo været så venlig at begrænse den oprindelige 64 bit
kryptering til 54 bit! Nu mangler man så bare at få fat i nogle blanke
utildelte SIM-kort eller også kan man jo skrive en emulator til et
almindeligt PIC card.

Vupti nu har du en kopi af dit SIM-kort, men skulle du komme til at tænde
begge telefoner samtidigt så vanker der problemer. Denne metode kan dog kun
bruges hvis du kender kortets PIN-kode, da det låser hvis den indtastes
forkert tre gange.

Well, hvis man nu har en kontakt til den koreanske chipfabrikant...
Tjaeh, så skraber man et lag af chippen og forbinder nogle mikroskopiske
nåle til EEPROM'ens forbindelsessteder og aflæser den direkte eller
indirekte - det påstås at de enkelte bits tilstand kan ses fysisk med et
scanningtunnelelektronmikroskop. På denne måde kan PIN-koden selvfølgelig
også læses, når man kender krypteringsalgoritmen - og det gør man, hvis man
arbejder med udstyr til over $1.000.000.
For at undgå mikroprobing er nogle smartcards forsynet med et indbygget
batteri og CMOS hukommelse plus et elektronisk gitter. Hvis strømmen ryger
eller gitteret brydes slettes dataene ligesom uret i SIM-kortet. Men hvis
man fryser chippen ned i flydende kvælstof går der alligevel timer eller
enddog dage før bittene mister deres indhold. Rigelig tid til studier.

Almindelige mennesker har altså kun to muligheder:
-Bestil et dobbeltkort eller
-Brug viderestilling

--
Dragon

Fra : Jogge

Dato : 14-05-01 18:35

Hvis du har TDC skal du da bare lige bestille et dobbelt kort, så er dit
problem løst og det koster kun 350 og ingen abm vupti