Nummerportabiliteten 1. juli 2001
Fra : Kim Bjoern

Dato : 13-05-01 16:40

Hej NG

Bliver nummerportabiliteten en realitet pr. 1. juli 2001?

Hvis ja, kommer der så gebyr på flytningen af nummer?

Og hvordan hulen vil selskaberne håndtere opkald "eget net" fremover? Jeg
mener, man kan jo ikke længere vide, hvem der tilhører "eget net" længere.
Nogles selskaber, f.eks #mobilix, har jo 70øre/35øre/min med forvalg 1026
til eget net.

Jeg har personligt valgt Telmore, fordi de netop er fløjtende ligeglade med,
hvilke net, man ringer til.

Mvh Kim

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-05-01 06:32

> [...]
>Nogles selskaber, f.eks #mobilix, har jo 70øre/35øre/min med forvalg 1026

Det vil jeg også gerne vide.!
- bruger meget denne service for viderestilling fra fastnet til mit Mobilix
mobilnummer nu. - gav tidl. 1kr/min. hele døgnet hos Telia (billigst
dengang) - Men meget har ændret sig, og nogle "sover i timen"...

>Jeg har personligt valgt Telmore, fordi de netop er fløjtende ligeglade
med,
>hvilke net, man ringer til.

Med dét kriterie - så kunne du ligesågodt have valgt: Sonofon Variant eller
Telia Conto (hele døgnet) , hvis du kun ringer efter kl.18:00 og i
weekender, kunne du med fordel have valgt Mobilix Viva = 50 øre/min.(og UDEN
opkaldsafgift - overhovedet!)
De er også ligeglade med HVEM du ringer til.

/jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-01 08:41

jan steen sørensen skrev:

>Med dét kriterie - så kunne du ligesågodt have valgt: Sonofon Variant ...

Vel ikke hvis han vil undgå abonnementsafgift?

--
Bertel

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-05-01 10:12

Bertel Lund Hansen skrev i meddelelsen ...

>Vel ikke hvis han vil undgå abonnementsafgift?

Og det var jo ikke kriteriet - blot samme pris til alle operatører...

Jeg ved ikke hvor meget der ringes for - men ved mit behov er et abon. på
100kr/md. mindre vigtigt - men derimod omkostningerne ved forbrug.

De "nye" operatørers "provider salg" af minutter - i sig selv er desværre
ikke med til at sænke priserne på markedet - kun at fastholde brugerne, TDC
sælger flere minutter end før - dog til en lidt lavere pris. Nej
forbrugs-priserne skal være endnu lavere inden det bliver mere attraktivt.

Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-05-01 11:30

jan steen sørensen skrev:

>Og det var jo ikke kriteriet - blot samme pris til alle operatører...

Yup, men mon ikke man kunne regne ud, at Kim gerne ville gøre det
billigst muligt? :) I mine øjne kan Variant ALDRIG betale sig, i
forhold til Telmore.

Du betaler hos Sonofon ALTID et eller andet gebyr hver måned (25 til
75?), og minuttaksten er 1.25 -> 2.00 efter hvor meget du ringer.

Hos Telmore er minuttaksten ALTID 1.25, og kun hvis du ringer MEGET
lidt, så kommer der et månedligt gebyr på, 15.- kr.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Siemens- og Ericsson-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 14-05-01 12:49

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
>
> Hos Telmore er minuttaksten ALTID 1.25, og kun hvis du ringer MEGET
> lidt, så kommer der et månedligt gebyr på, 15.- kr.

Rolig nu. Hvis du nu kombinerer Variant med Billig-Zone for 20kr mere om
måneden, kan du trods alt ringe til fastnet for 35 øre om aftenen (70 i
dagstimerne)!
Dét er billigere end 1.25 hos Telmore, så derfor KAN man forestille sig at
det kan betale sig for nogen!

Mvh Thomas.

Fra : Lars

Dato : 16-05-01 18:18

On Mon, 14 May 2001 07:31:46 +0200, "jan steen sørensen"
<jss@private.dk> wrote:

> [...]
>opkaldsafgift - overhovedet!)
>De er også ligeglade med HVEM du ringer til.

Men ikke hvor du ringer fra :) Det kan godt blive dyrt hvis du er et
forkert sted når du skal foretage dit opkald.
Så derfor kan jeg godt forstå at man fravælger Telia og Mobilix
(Orange=Udtales på Dansk *lol*)

Lars

Fra : jan steen sørensen

Dato : 16-05-01 21:19

Lars skrev i meddelelsen ...

> [...]
>forkert sted når du skal foretage dit opkald.
>Så derfor kan jeg godt forstå at man fravælger Telia og Mobilix

følg lidt med i udrulningen - hos Mobilix går det rigtigt stærkt lige nu -
de har opsagt deres aftale med Sonofon i København og kører nu udelukkende
på eget 900/1800 net - det skulle virke OK

Telia ....?

Jan

Fra : Noller

Dato : 17-05-01 05:30

jan steen sørensen skrev ...
> følg lidt med i udrulningen - hos Mobilix går det rigtigt stærkt lige nu -
> de har opsagt deres aftale med Sonofon i København og kører nu udelukkende
> på eget 900/1800 net - det skulle virke OK

Lyder interessant.

Men når min Mobilix/Orange-telefon i går ca. 1 km fra Rådhuspladsen
automatisk skiftede over på Sonofon pga. dårlig dækning, kan Mobilix/Orange
da vist ikke helt undvære Sonofon endnu!?

Fra : jan steen sørensen

Dato : 17-05-01 07:18

> [...]
>automatisk skiftede over på Sonofon pga. dårlig dækning, kan Mobilix/Orange
>da vist ikke helt undvære Sonofon endnu!?

så må det være meget tæt på at det sker - oplysning er fra Mobilix - de har
meldt klar med 900 master i København - så glæd dig
(kommer desværre ikke selv på Sjælland)
Jan

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-05-01 21:22

jan> så må det være meget tæt på at det sker - oplysning er fra Mobilix - de har
jan> meldt klar med 900 master i København - så glæd dig
jan> (kommer desværre ikke selv på Sjælland)
jan> Jan

Jeg kan afsløre at det er sket. Det er jeg lidt ked af.
Udover min 3310 har jeg en gammel Philips 900Mhz telefon med et mobilix
taletidskort i (det kort, der fulgte med 3310'en)

Jeg brugte den af og til til at ringe hjem til mig selv hvis jeg fx havde
besøgende, men var ude. Jeg har ikke en fastnettelefon.
Nåja, jeg brugte den også når jeg ikke kunne finde min 3310.

Det virkede lige pludselig ikke mere.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-05-01 12:45

On Sun, 13 May 2001 17:39:37 +0200, "Kim Bjoern" <spam@nospam.com>
wrote:

>Bliver nummerportabiliteten en realitet pr. 1. juli 2001?

De store teleselskaber har alle meldt sig klar til 1. juli

>Hvis ja, kommer der så gebyr på flytningen af nummer?

Ja, men der sker formentlig det samme som med fastnettet. Altså at det
teleselskab, der overtager dit abonnement, betaler prisen for
overflytning mod til gengæld at få dig som kunde. Gebyret er jo meget
lavt (70-100 kr. har været nævnt)i forhold til det mobilselskaber som
TDC, Tele2, Telia, Mobilix og Debitel betaler for at få fat i en ny
kunde.

> [...]
>Nogles selskaber, f.eks #mobilix, har jo 70øre/35øre/min med forvalg 1026

Som før - de kan jo fortsat se, om det er en af deres egne kunder, som
ringer til en anden kunde i firmaet.

Problemerne melder sig først for alvor 1. april næste år, hvor det
bliver muligt at nummerportere mellem fast- og mobilnet. Så kan
vedkommende, der ringer op, ikke umiddelbart se om det er et mobil-
eller et fastnetnummer. Og kan derfor heller ikke vide, hvad samtalen
koster.
Så vidt jeg har forstået skal det løses ved, at man kan ringe til et
særligt nummer og få at vide, hvad minutprisen til det valgte nummer
er.

vh
Lars

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-05-01 13:10

Lars Jensen wrote:

> Så vidt jeg har forstået skal det løses ved, at man kan ringe til et
> særligt nummer og få at vide, hvad minutprisen til det valgte nummer
> er.

<paranoia mode /on>

Det blive sikkert kun teledanmark fastnetkunder som kan det.
Ligesom til BigBrother-halløjet

<paranoia mode /off>

Gad vide hvordan man finder ud af, hvad den tjeneste koster? Skal man
ringe til nummeret først eller hva?

IMHO: Denne service burde være gratis. Prisoplysninger i almindelige
forretninger koster jo heller ikke noget.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-05-01 14:01

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse
> IMHO: Denne service burde være gratis. Prisoplysninger i almindelige
> forretninger koster jo heller ikke noget.

Det tror jeg også den bliver.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-05-01 15:02

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> "Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det tror jeg også den bliver.

okay dokey.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-05-01 17:10

> [...]
>kunde.

>Som før - de kan jo fortsat se, om det er en af deres egne kunder, som

NEJ, - Det kan de jo netop ikke, da det ikke længere er nummeret der
bestemmer prisen, men hos hvilken operatør den pågældende abonent er kunde
hos..... - læs 70/35 øre/min. for 1026 opkald til Mobilix mobil startende
med 26- og 27xxxxxx
1010 opkald til Telia 28xxxxxx mobil 1 kr hele døgnet.. osv.

Nej de er startet

Jan

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 14-05-01 21:54

> [...]

> med 26- og 27xxxxxx
> 1010 opkald til Telia 28xxxxxx mobil 1 kr hele døgnet.. osv.

Er der nogen udvikling i retning af apparater, der kan slå op i den
centrale nummerdatabase? Eventuelt sammenholdt med en prisoversigt etc.?

Fra : Kim Bjoern

Dato : 15-05-01 09:15

> Er der nogen udvikling i retning af apparater, der kan slå op i den
> centrale nummerdatabase? Eventuelt sammenholdt med en prisoversigt etc.?

Mon dog?

Elementet med at favorisere "eget net" findes også på fastnettet. F.eks
tager Teledanmark faktisk ekstra, hvis et fastnetnummer begynder med 72
(Sonofon) 77 (Tele2) 82 (Orange) 88 (Telia) 69 (NETnet og Interoute). På
opkaldsspecifikationen står der "anden operatør". Det er der mange, der
intet aner noget om. Jeg går ud fra at nummerportabiliteten også kommer til
at gælde disse nummerserier?

Personligt have jeg håbet på, at et nummer blot var fastnet eller mobilt i
første omgang, og så takserede man efter det. Mange udbydere har jo netop
taget enhedspriser i brug. Så slipper man for spekulationen på, om man nu
kunne have gjort det billigere på anden måde. Hvis ikke der bare bliver
enhedspriser efter 1.juli, bliver uigennemsigtigheden langt værre end nu, og
man skal næsten bestå en eksamine i "at hitte u' a'et "

I USA har man i årtier haft flatrate på lokal telefoni, hvor man for 4,50$
/måned havde fri taletid lokalt. Man skulle så betale for up-state eller
inter-urban (til en anden by inden for samme stat) eller interstate (til en
anden stat) altså en nær og fjerntakst. I dag er det sådan, at opkald til
amerikanske mobiltelefoner blot svarer til opkald til en anden by, det vi i
dagens DK ville kalde Danmarkstakst.

På et tidspunkt vil mobiltaksten og fastnettaksten udligne hinanden som i
USA, og jeg tror ikke det ligger mange år ude i fremtiden.

Mvh

Kim

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-01 09:18

Kim Bjoern wrote:

> [...]
> intet aner noget om. Jeg går ud fra at nummerportabiliteten også kommer til

hva koster det ekstra?????

Jeg snakkede med 4*80 om temaet for et halvt års tids siden og hun
sagde at det kostede det samme.

Fra : Kim Bjoern

Dato : 15-05-01 10:08

Hej Carsten,

Jeg flytter lige tråden væk fra mobil :)

Dette må jeg rette til "fandtes også på fastnettet"

> hva koster det ekstra?????

Ikke noget længere. Jeg ringede lige til en bekendt ansat i TDC, der
forklarede mig følgende:

Da TDC indførte Danmarkstakst for nyligt, bortfaldt alle tarifgrænser til
det faste net, herunder opkald til 70 nummererserien samt operatørbestemte
nummerserier. Samtidigt forhøjedes opkaldsafgiften fra 12,5 øre til 25 øre
og opkaldsFORSØGSafgiften bortfaldt helt.

På det udskrift jeg fik i november sidste år, fremgik det tydeligt, at
takseringen til f.eks Sonofons 72 nummer var til ekstrapris. Det blev
takseret som et flexnummer, der dengang havde forhøjet takst.

Men tingene går jo hurtigt. Et halvt år er meget lang tid i denne branche.

Kim

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 15-05-01 15:45

> [...]

> intet aner noget om. Jeg går ud fra at nummerportabiliteten også kommer til

Tager Tele Danmark så også ekstra for opkald til deres gamle
telefonnumre, der fx er flyttet til Tele2?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-05-01 17:02

"Niels Teglsbo" <Niels@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Tager Tele Danmark så også ekstra for opkald til deres gamle
> telefonnumre, der fx er flyttet til Tele2?

Så vidt jeg har forstået tages der kun ekstra for opkald til numre der
ligger i nummerserier som førhen var beregende på dette. Fx 70-serien

Fra : Kim Bjoern

Dato : 15-05-01 17:43

> Tager Tele Danmark så også ekstra for opkald til deres gamle
> telefonnumre, der fx er flyttet til Tele2?

Besvaret i dk.teknik.telefoni, da det var offtopic her,

Kim

Fra : jan steen sørensen

Dato : 16-05-01 09:16

Niels Teglsbo skrev i meddelelsen ...
> [...]

Det er kun til 72 (Sonofon) der tages "ekstra" for - 30 øre/min. hos TDC
77, 82, 88 og 69 er til 28 øre/min. - iflg.
http://www.teledanmark.dk/menu/sm113.htm

opkald til 72xxxxxx hos Telia bliver faktureret til 25 øre/min. - (og halv
pris efter 19:30)

/jan

Fra : Gunnar

Dato : 20-05-01 09:44

Hejsa

Jeg tror det bliver en ny måde at få teleselskaberne til at presse priserne
en tand mere nedad.
Men nogle selskaber skriver at det ikke vil betyde det helt store for dem,så
hvad har de mon i ærmet..

Efter hvad jeg har læst mig til,er der et selskab som vil stå for denne
nummerflytning.
De skal nok have et gebyr for det,om det så er den udbyder du flytter til
der betaler,eller om det bliver som det plejer at være,kunden der betaler er
ikke til at vide....

Du vil da så betale for opkald hos den udbyder du er flyttet over til,ellers
vil da hurtigt blive noget rod...

Gunnar.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-05-01 10:35

www.och.dk

Fra : Kim Bjoern

Dato : 20-05-01 11:24

> www.och.dk

Jeg tillader lige at indsætte et klip til debat fra linken ovenover.

Citat
Anden fase som primært omhandler nummerportabilitet mellem mobile og faste
net, samt mellem mobilnet men som også åbner op for geografisk portabilitet
(flytning af fastnet telefonnumre på tværs af kommunegrænser) er under
udvikling og forventes klar til d. 1. januar 2001 som loven foreskriver.
/Citat

Skal det betyde, at man fra 1. januar 2001 kan portere et mobilnummer over
til fastnet og vise versa?

For så bliver diskussionen i den oprindelige tråd mere speget end før. For
ét er, hvad man vil gøre med favoriseringen af "eget net" i forbindelse med
minuttaksterne, der jo p.t. kan afgøres ud fra en nummerserie, men der er
trods alt en stor forskel på priserne på hhv fastnet og mobilnet. Og det var
jo rart at vide, om det nummer, man ringer til, koste 25 øre eller kr 1,75 i
minuttet...

Men i USA har man jo allerede realiseret dette. Her har man tyspisk flatrate
på lokale opkald (samme områdenummer) og så en fast minutpris ud af eget
område, herunder også mobil.

Mvh Kim