Lille akvarie - luftpumpe ?
Fra : H.S.

Dato : 04-10-04 14:51

Hvis man har et lille 60L akvarie med filterpumpe - bør man så også købe et
luftpumpe ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-10-04 15:03

H.S. wrote:
> Hvis man har et lille 60L akvarie med filterpumpe - bør man så også
> købe et luftpumpe ?

Næh - ikke under normale omstændigheder.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : H.S.

Dato : 04-10-04 15:17

> Næh - ikke under normale omstændigheder.....

Hvad skulle fordelen være ?

Fra : H.S.

Dato : 05-10-04 14:55

> Næh - ikke under normale omstændigheder.....

Hvad hvis vi snakker 128L ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-10-04 16:45

H.S. wrote:
> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad hvis vi snakker 128L ?

Læs længere ned i tråden - især Oles indlæg om at en luftpumpe er totalt
overflødig.

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-10-04 16:56

> Læs længere ned i tråden - især Oles indlæg om at en luftpumpe er totalt
> overflødig.

I "normale akvarier", ja - men holder man fisk som sild i en tønde (og det
er der ingen akvarister, der gør, vel ?) _kan_ det være på sin plads.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jørgen

Dato : 04-10-04 17:26

Hej Henrik
Luftpumper er noget der hører fortiden til. Dengang var det en måde at
skaffe bevægelse i vandet. Idag hvor man bruger cirkulationspumper til
filtreringen er det mere til skade end gavn med tilførsel af luft.
Hvis du hører til dem, der kunne tænke sig at have en dykker stående på
bunden og sende lidt bobler til vejrs - OK så sker der nok heller ikke noget
ved det.
Hilsen
Jørgen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-10-04 17:55

In news:41617991$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Jørgen <jjgas@tdcadsl.dk> wrote:

> Luftpumper er noget der hører fortiden til. Dengang var det en måde at
> skaffe bevægelse i vandet. Idag hvor man bruger cirkulationspumper til
> filtreringen er det mere til skade end gavn med tilførsel af luft.

Vil du forklare nærmere om ulemperne ved at benytte en luftsten, eller
to i den størrelse akvarie / akvarier generelt?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 04-10-04 20:11

> Vil du forklare nærmere om ulemperne ved at benytte en luftsten, eller
> to i den størrelse akvarie / akvarier generelt?

Det ville jeg også gerne vide ??
da jeg har et 40L med filter pumpe der laver fin cirkulation
samt lille luft sten og pumpe der laver ilt, de ser glade ud mine fisk
Men hvis jeg ikke behøver luftpumpen er det jo fedt at slippe for
brummelyden,
jeg tør ikke bare slukke den, og se om de dør eller lever ???

Thomas Scherrer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-10-04 21:13

Thomas Scherrer wrote:
> [...]
> slippe for brummelyden,
> jeg tør ikke bare slukke den, og se om de dør eller lever ???

Desværre har jeg ikke den rigtige forklaring - men en søgning i gruppen
eller Google burde kunne give en forklaring, da det har været drøftet før.

Som du skriver er det en LUFT-sten og ikke en ILT-sten - så det jo ikke kun
ilt, der pumpes ned - og jeg mener at forklaring gik på at der faktisk blev
trukket mere ilt ud af vandet end der bliver tilført - men som nævnt har jeg
ikke den rigtige forklaring - men det være, at andre har ?

Fra : coryfreak

Dato : 05-10-04 06:33

"Jørgen" skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du hører til dem, der kunne tænke sig at have en dykker stående på
> bunden og sende lidt bobler til vejrs - OK så sker der nok heller ikke

Hej Jørgen.

Luft tilførsel i et akvarie er altså vigtig. Det er rigtigt at øget
cirkulation gør at akvarievandet bliver bedre blandet, hvilket gør at der
optages mere ilt i vandet. Men ilt tilførsel i vandet er altså også vigtigt.
Et eksempel. Jeg har et 128 l akvarie med pansermaller. Der er vel omkring
45 fisk. akvariets temperatur er 24 grader. Tilsluttet til akvariet har jeg
en EHEIM pumpe med DIFFUSER som tager 1000 litter i timen. Fiskene smider æg
en gang om måneden og da der er fire arter vare æglægningen en uges tid. Jeg
har erfaret at hvis jeg i en periode ikke har diffuseren på så smider
fiskene ingen æg og diffuseren tilføre jo en masse ilt. Faktisk så syntes
jeg at mange begår en fejl ved ikke at benytte ilttilførsel i vandet. Mange
fiske arter kræver dette pragtsmerlinger, barber, maller osv.

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-10-04 07:25

"coryfreak" <coryfreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mange
> fiske arter kræver dette pragtsmerlinger, barber, maller osv.

Endnu en af disse akvaristiske fejlkonklusioner, der skyldes uvidenhed om de
grundlæggende forhold:

En diffusor eller en luftsten tilførere IKKE ilt (og slet ikke "en masse
ilt") Begge tilfører LUFT, hvoraf knapt 20 % er ilt.
Uanset hvor meget man pumper luft igennem vandet, vil man aldrig kunne opnå
mere end 100% mætning, hvilket så vidt jeg husker svarer til ca 9 mg ilt/L
vand. Og det er nøjagtigt den samme balance som vil opstå hvis en
vandoverflade er i god kontakt med omgivende luft. Det vil sige, at har man
en frodig plantevækst, der i de lyse timer sagtens kan give overmætning m.
h. t. ilt, kan man med genneluftning SÆNKE iltindholdet ned til balancen.
Dette er imidlertid ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at luftsten/
diffusor kan medvirke til at sænke CO2 indholdet i vandet til skade for evt.
plantevækst: I de fleste(alle) akvarier dannes CO2 ved nedbrydning af org.
materialer og denne overmætning vil hurtigere blive udlignet hvor luftsten
eller diffusor eller kraftig overfladebevægelse accellerer mod balancen med
luften ( der for CO2 vist nok er ca 0,64 mg CO2/L vand) En del planter
trives dårligt ved så lav CO2 konc.
Læs evt. om CO2 gødning hos Tropica (og åbne akvarier) eller på thekrib.
Er man lige glad med planter, kan man blæse lige så meget luft igennem
vandet man vil - det betyder ikke en hujende fis, med mindre akvariet er
kraftigt overbelastet ( eller - og det er der vist ikke så mange der tænker
på - hvis der derved hvirvles mere eller mindre synligt slam op fra bunden -
i så tilfælde opnår man det modsatte af det tilsigtede).

Dine obs. ang. æglægning kan skyldes så mange andre ting. At drage en
konklusion ud fra een ændring i et system hvor der er mange (ubekendte)
variabler er galimatias og kan kun benyttes hvis man regner med Russiske
procenter.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : coryfreak

Dato : 05-10-04 10:35

"Ole Larsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> konklusion ud fra een ændring i et system hvor der er mange (ubekendte)
> variabler er galimatias og kan kun benyttes hvis man regner med Russiske

Alt det er med CO2 og de biologiske kredsløb er jeg med på..
Lige en ting som jeg ikke skrev jeg har INGEN planter i mine malle akvarier.

Det med diffuseren: maller yngler og har det bedst ved stor gennemstrømning
og høje ilt procenter, derfor SKAL man benytte en diffuser, efter min
mening. Mange maller kommer fra områder hvor vand temperaturen er høj, nogle
steder helt op til 30-35 grader. Og hvordan er det lige høje temperature
påvirker ilt % i vandet? Den falder ikk. Derfor er det en god ide og pumpe
luft igennem vandet. Så ilten kan optages ved diffusion.

Mine obs. hvis det ikke skyldes diffuseren så svar mig lige hvorfor mallerne
opføre sig sådan? Og nej det er ikke noget med fodderstand, vandkvalitet
(skifter 30% hver uge), årstid

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-10-04 12:09

> [...]
> gennemstrømning
> og høje ilt procenter, derfor SKAL man benytte en diffuser, efter min

Stor gennemstrømning og diffusor har ikke spec. meget med hinanden at gøre
og som nævnt har en diffusor ikke nødvendigvis betydning for iltindholdet,
der på denne måde IKKE kan gøres større end førnævnte balance. Når du mener
SKAL, udtrykker du din mening, ikke fakta, og din mening bliver ikke
rigtigere af at blive gentaget.

> [...]
> påvirker ilt % i vandet? Den falder ikk. Derfor er det en god ide og pumpe
> luft igennem vandet. Så ilten kan optages ved diffusion.

Og nogle maller kommer fra steder med lave temp. Men uanset temp., kan en
diffusor stadig ikke bringe
iltindholdet over mætningspunktet, der varierer med temp., og det uanset
hvor mange krumspring, man/du laver.

> Mine obs. hvis det ikke skyldes diffuseren så svar mig lige hvorfor
> mallerne
> opføre sig sådan? Og nej det er ikke noget med fodderstand, vandkvalitet
> (skifter 30% hver uge), årstid

Jeg ville da være ualmindeligt tumpet hvis jeg søgte at forklare hvorfor det
forholder sig i dine akvarier som du _påstår_ det gør.
Men lad os vende den en halv nu du prøver (forgæves) at lokke mig retorisk
fælde : Kan du dokumentere at det ikke blot er ønsketænkning, du plæderer?

Fra : coryfreak

Dato : 05-10-04 13:06

> [...]
> fælde : Kan du dokumentere at det ikke blot er ønsketænkning, du plæderer?

Jeg benytter en EHEIM diffusor hvor der er luft indtag i derfor virker den
som en iltsten.
Forresten så har jeg ikke postuleret at diffuseren hæver iltindholdet til
over mætningspunket. Det der er esensen i mine postulater er at diffuseren
skaber omrøring i akvariet samt tilføre ilt. Ilten diffunderer over i vandet
og de kritiske punkter for diffutionen er bla. iltkoncentration i vandet.
Man skal også huske på at mikroorganismerne, fisken og planterne i akvariet
forbruger ilt og dette sænker iltkoncentrationen hvorved der kan diffunderer
mere ilt over i vandet. Dette fremmes både ved at pumpe luft og skabe
strømninger i vandet. Se. Atkins physical chemistry Paula et alt. 2002 s 815
og frem efter.

Hmm men dokumenterer mine påstande, hvis du vil så kom forbi og se mine
akvarier. Jeg har lige klækket pansermalle æg og har unger fra forskellige
kuld. Jeg kan evt låne et kamera og sende billeder af mine akvarier hvis du
vil det. Ellers er bygger mine postulater på egne erfaringer og undervisning
på uni.

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-10-04 17:06

> [...]
> du
> vil det. Ellers er bygger mine postulater på egne erfaringer og

I betragtning af at du enten ikke har læst hvad jeg skriver eller ikke
forstår det, og i betragtning af følgende, dit påstulat:

Citat "og diffuseren tilføre jo en masse ilt".

er der vel ingen mening i at fortsætte.

Fra : coryfreak

Dato : 06-10-04 06:44

Hej ole

Hvor går jeg så galt i byen hvis jeg mener det er sådan her:

Organismer bruger ilt (ilt konc falder)-> pumpe/diffuser tilføre ilt enten
ved at pumpe luft igennem systemet eller ved at skabe bevægelse i systemet
(ilt konc. stiger)->Organismer bruger ilt (ilt konc falder)-> o.s.v

Det er det jeg hele tiden har påstået, ikke noget med at ilt tilførlsen gør
at mætningspunktet ændres. Det eneste jeg mener at iltførlsen giver et bedre
iltoptag i vandet. Iforhold til "bare" skabe bevægelse i vandet.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-10-04 08:11

> [...]
> bedre
> iltoptag i vandet. Iforhold til "bare" skabe bevægelse i vandet.

Endnu en gang prøver du at lokke mig i en retorisk fælde. Denne gang ved
prøve at at ændre grundlaget for dine tidligere påstande og ved at ændre
dine tidligere påstande. Den går ikke, Granberg. Og du taler stadig om
"ilttilførsel" hvor der er tale om lufttilførsel.
Det tjener ikke noget formål at forsætte på denne måde, så slut herfra.

Fra : Martin Heller

Dato : 06-10-04 12:32

"coryfreak" <coryfreak@hotmail.com> wrote in message

> [...]
skabe
> strømninger i vandet. Se. Atkins physical chemistry Paula et

Du kan jo prøve at regne på hvor stort det samlede
overfladearealet er af de bobler, som du laver med din diffuser.
Du vil nok komme frem til at det er minimalt i forhold til
vandoverfladen i akvariet. Da diffusion af ilt (og andre gasser)
kun kan ske gennem overfladen (enten boblernes eller
vandoverfladen) vil bidraget fra gennemluftningen være samme
brøkdel som boblernes overflade i forhold til vandoverfladen. Så
med mindre der er specielle forhold, som gør sig gældende for
dine akvarier (tætsluttende dækglas umiddelbart over overfladen
eller at akvarierne er meget høje eller lignende), så har
gennemluftning ikke megen anden effekt end at skabe en smule
omrøring og måske se dekorativt ud.

Fra : Michael

Dato : 06-10-04 13:34

"Martin Heller" skrev i en meddelelse

> [...]
> eller at akvarierne er meget høje eller lignende), så har
> gennemluftning ikke megen anden effekt end at skabe en smule

hej martin.

Mine akvarier er i standart akvarstabil mål, så specielle er de ikke. J

Nu har jeg brugt en del tid på at hitte ud af hvordan forholdene skulle være
ud fra et fysisk kemisk tankegang. Efter at have læst på nogle hjemme sider
og snakket med undervisere på mit studie har jeg faktisk kommet til samme
konklusion som du lige er kommet med. J

Det er vel også sådan cirka det Ole mener. Jeg har også læst at i nogle
cichlide akvarier (det er oplysninger fra dansk cichlideselvskab) har man
problemer med at der dannes en hinde på vandoverfladen som skulle virke som
et låg. Og en måde at fjerne denne hinde kunne være ved kraftig
vandcirkulation.

Man undres vel lidt over at pansermallerne kun vil lægge æggene når
difusoren er sat til. Faktisk er de også mest aktive når den er i brug. De
svømmer rundt i strømmen fra disusoren. En anden observation som er lidt
interessant er at fiskene ligger de fleste æg på ruden de steder hvor
difusore vandstrømmen rammer akvarie ruden.
Men det kan vel bare skyldes at fiskene kommer fra steder hvor der er meget
strøm i vandet. J

Men Martin vil kombinationen af den stærke strøm og luft boblerne ikke skabe
mere turbulens i vandet og derved fremme en bedre opblanding. F.eks. få vand
bag ved en rod eller en sten i bevægelse. Bare en tanke.

Fra : Martin Heller

Dato : 06-10-04 17:43

"Michael" <michaelandersenI@hotmail.com> wrote in message

> [...]
skulle virke som
> et låg. Og en måde at fjerne denne hinde kunne være ved kraftig

Det er rigtigt at der i nogen tilfælde kan komme en hinde på
overfladen. Så vidt jeg ved består den af proteiner, som ikke er
blevet nedbrudt i filteret. Derfor forekommer det også oftest i
cichlideakvarier, hvor der ofte fodres kraftigt. Hvorvidt denne
hinde forhindrer optagelse af ilt gennem overfladen ved jeg ikke,
men der skal ikke megen vandbevægelse i overfladen til før den
forsvinder.

> [...]
steder hvor
> difusore vandstrømmen rammer akvarie ruden.
> Men det kan vel bare skyldes at fiskene kommer fra steder hvor

Der kan være mange grunde til at det er tilfældet, og jeg vil
ikke påstå at jeg kender den/de rigtige. Jeg vil blot stille mig
tvivlende overfor at det er fordi vandet er mere iltholdigt når
difusoren er sat til. Mange fisk kan godt lide at stå i stærk
strøm. Ofte kan man observere at fisk står i udstrømningen fra et
filter. Det er dog ikke fordi vandet her er særligt iltholdigt,
for det er det ikke. Filteret forbruger ilt til at nedbryde
affaldsstofferne i vandet.

> [...]
F.eks. få vand
> bag ved en rod eller en sten i bevægelse. Bare en tanke.

Hvis du har en kraftig cirkulation fra en cirkulationspumpe sker
der ikke noget ved også at have en difusor på udstrømningen. Og
hvis du mener at det hjælper til at dine fisk yngler oftere end
ellers, synes jeg da at du skal beholde difuseren på. Det skader
ikke noget, men påstanden om at det øger iltindholdet i vandet er
forkert.

Fra : metall

Dato : 05-10-04 20:15

Hej Ole.
Bare en lille krølle på Jeres gode diskussion. Du har helt ret mht. til
opløseligheden af ilt i vand. Man kan ikke opnå mætning på over 100% ved
mekanisk påvirkning. En tilstand med overmættet vand kan dog ske i naturen
(og måske også i akvarier), hvis der er høj iltproduktion fra makrofytter og
alger.
Mætningsgraden på 100% kan du dog ikke direkte relatere til en opløsning på
9 mg/l, da opløsligheden af ilt er meget afhængig af temperaturen.
Opløsligheden er også påvirket af tryk og salinitet, men det er nok ikke så
vigtigt for ferskvandsakvaristen

Med venlig hilsen:
Allan Andersen