Nyt bundkort = problem
Fra : Martin Leong

Dato : 04-10-04 14:15

Jeg har lige fået nogen nye stumper hjem, men har lidt problemer;

Jeg har fået et Abit NF7 V. 2 bundkort og en XP3200+ CPU. Jeg flyttede
grafik og hd over på det nye, men kan ikke rigtigt få det til at funke. Når
jeg bare starter WinXP Pro op, får jeg en meddelelse om at Windows har
fundet noget "forkert" hardware. Jeg kan vælge at starte op i diverse safe
modes, sidste virkende konfiguration eller starte normalt op. Alle
valgmulighederne fører til genstart og samme menu.

Så prøvede jeg at smide XP pro cd'en i, for at geninstallere WinXP. Først
spørger den i bundlinien om man vil installere en SCSI disk eller lave lave
system recovery, og herefter begynder den at indlæse diverse filer. Når den
er færdig med at indlæse dette, kommer der er en blå skærm hvor der står at
Windows har fundet noget forkert hardware, og lukker computeren ned, for
ikke at sørge for at computeren ikke tager skade.

Herefter lukker computeren ned og en træls advarselstone hyler.

Så prøvede jeg at slettet hele system partionen og prøve XP cd'en igen, men
med samme resultat.

Jeg har prøvet at skrue op for Vcoren til 1,7 men det hjælper ingenting.

Nogen ideer?

Mvh
Martin Leong
Abit NF7 v.2, XP3200+, 512 PC3200, Seagate 160 GB, Tyan Radeon 9800Pro m.
Videomagic 101 passiv køling, Audigy 2.

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 04-10-04 15:11

On Mon, 4 Oct 2004 15:14:33 +0200, "Martin Leong"
<mk_leong@hotmail.fjern.dk> wrote:

> [...]
>med samme resultat.
>
>Jeg har prøvet at skrue op for Vcoren til 1,7 men det hjælper ingenting.

Det skulle jo være korrekt med en frisk install.

Måske kan det skyldes, at din harddisk er på 160 Gb. Windows XP
understøtter først over 132 Gbyte, når SP1 er installeret, og den er
jo ikke med fra starten. Problemet kan f.eks. løses ved med fdisk
eller partitionmagic at lave c-partitionen mindre (på 130 Gbyte).

Windows XP spørger altid om scsi disk (F6), og det pudsige er, at
windows kalder alle eksterne eller ekstra controllere for scsi, uanset
om de er IDE eller SATA.
Hvis det er aktuelt, skal derfor drivere hertil leveres på diskette
efter at have trykket F6.

Jeg har selv NF7 ver. 2 og har ikke set problemer. Jeg kører med 120
Gb IDE harddisk.

mvh

John

Fra : Martin Leong

Dato : 04-10-04 15:16

"JK ( at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> Måske kan det skyldes, at din harddisk er på 160 Gb. Windows XP
*SNIP*
> mvh
>
> John

Nej, jeg har prøvet med en anden disk, en IBM GXP 60 GB. Stadig samme
resultat.

Jeg har også prøvet at flytte ram'ene rundt i de forskellige slots, men ej
heller det havde nogen effekt.

Mvh
Martin Leong

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-10-04 15:39

On 2004-10-04, Martin Leong <mk_leong@hotmail.fjern.dk> wrote:
> Jeg har lige fået nogen nye stumper hjem, men har lidt problemer;
>
> Jeg har fået et Abit NF7 V. 2 bundkort og en XP3200+ CPU. Jeg flyttede

Har du prøvet at underclocke skidtet (f.eks. 166Mhz FSB) og se hvad der så
sker?

Thomas

Fra : Martin Leong

Dato : 04-10-04 19:08

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at underclocke skidtet (f.eks. 166Mhz FSB) og se hvad der så
> sker?
>
> Thomas

Nej, det prøver jeg lige...

Fra : Martin Leong

Dato : 04-10-04 21:44

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at underclocke skidtet (f.eks. 166Mhz FSB) og se hvad der så
> sker?
>
> Thomas

Nu prøvede jeg at sætte FSB til 166 og det ser ud til at det virkede. Men
hvad betyder det så?

Mvh
Martin Leong

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-10-04 23:53

On 2004-10-04, Martin Leong <mk_leong@hotmail.fjern.dk> wrote:
> "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Nu prøvede jeg at sætte FSB til 166 og det ser ud til at det virkede. Men
> hvad betyder det så?

Kan betyde at du presser hardwaren til ekstremerne. Prøv f.eks. at køre
memtest86 på den rå ikke-underclockede hardware i en 24 timers tid og se om
der kommer fejl.

Prøv at boote en knoppix linux cd og kør f.eks dnetc (distributed net
client) og se om maskinen er stabil.

Hvis begge dele kører uden problemer er det _ikke_ hardware, men derimod et
software problem.

Langsommeligt, men en mulig vej frem

Thomas

Fra : Martin Leong

Dato : 05-10-04 06:25

> [...]
> client) og se om maskinen er stabil.
>
> Hvis begge dele kører uden problemer er det _ikke_ hardware, men derimod

Men CPU'en er jo netop en 3200+. Hvordan kan man så presse den til
ekstremerne, når den kører stock FSB?

Mvh
Martin Leong

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-10-04 07:12

On 2004-10-05, Martin Leong <mk_leong@hotmail.fjern.dk> wrote:

> Men CPU'en er jo netop en 3200+. Hvordan kan man så presse den til
> ekstremerne, når den kører stock FSB?

Det er nok mere ram eller det forøgede strømforbrug. Eller chipsettet der
har sine problemer med stabilitet ved 200Mhz. Der kan være mange små ting
der kan få det til at vælte. Men som sagt. Det kan også bare være et
software problem

Thomas

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 05-10-04 07:59

On Tue, 5 Oct 2004 07:24:57 +0200, "Martin Leong"
> [...]

>om

>et

>Men CPU'en er jo netop en 3200+. Hvordan kan man så presse den til

Det kan være, at køleren er sat forkert på.

Men det er snarere strømforsyningen, der er for svag.

mvh

John

Fra : Peter

Dato : 05-10-04 17:06

hvad ram bruger du??

Fra : Martin Leong

Dato : 05-10-04 23:41

"Peter" <peterba@FJERNDETMEDSTORTtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvad ram bruger du??

Samsung PC3200...

Når jeg clocker systemer ned til FSB 166, virker det til at det kører
stabilt. Jeg kigger lige efter endnu en gang i morgen at der godtnok er en
XP3200+ jeg har fået.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-10-04 23:59

On 2004-10-05, Martin Leong <mk_leong@hotmail.fjern.dk> wrote:
> "Peter" <peterba@FJERNDETMEDSTORTtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Samsung PC3200...

Kør en memtest86 for at se om det hele er stabilt ved 3200. Hvis det er, så
er det et windows problem.

Thomas

Fra : Martin Leong

Dato : 06-10-04 08:46

> Kør en memtest86 for at se om det hele er stabilt ved 3200. Hvis det er,

> er det et windows problem.
>
> Thomas

Hvordan kan det være et windows problem, når computeren også crasher, før
windows er installeret?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-10-04 08:46

On 2004-10-06, Martin Leong <mk_leong@hotmail.fjern.dk> wrote:
> så

> Hvordan kan det være et windows problem, når computeren også crasher, før
> windows er installeret?

Hvis den crasher samme sted hver gang tyder det på et software problem. Det
læste jeg ud af din post at den gjorde. Da det hele omhandlede windows XP og
installation af denne vil jeg betegne det som et problem med windows.

Thomas

Fra : Jakob Vejlby

Dato : 07-10-04 16:53

> [...]
> installation af denne vil jeg betegne det som et problem med windows.

Har selv haft samme problem med to forskellige typer af harddiske, som
efterfølgende er blevet testet og fundet fuldt funktionsdygtige - bare
ikke til at installere windows på. Det der løste mit problem var en
ældre IBM hd. Kan det have noget at gøre med øverfølsomhed for støj på
forsyningen evt.?

/Jakob

Fra : Aksel

Dato : 09-10-04 23:33

"Martin Leong" <mk_leong@hotmail.fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Martin Leong
> Abit NF7 v.2, XP3200+, 512 PC3200, Seagate 160 GB, Tyan Radeon 9800Pro m.

Fejlmeldingen vedr. forkert hardware skyldes sikkert at du har skiftet mere
end WinXP tillader uden genaktivering.

De andre problemer kan skyldes flere ting:
RAM, prøv at køre MEMtest.
Svag strømforsyning
Dårlig køling

Hilsen Aksel