Tiscali - erfaringer efterlyses.
Fra : TG4600

Dato : 04-10-04 11:59

Hej gruppe.

Vi overvejer at skifte til Tiscali 2Mb (199/md.) - men inden vil jeg godt
lige høre om andres erfaringer...

Jeg har tidligere hørt en masse om vrøvl med Tiscali - ustabil forbindelse -
rod i fakturering og meget andet - men i den seneste tid har jeg ikke hørt
så meget.

Jeg har også forsøgt at finde en maildadresse til deres kundeservice for at
få oplysninger om bl.a. leveringstid, men links på deres hjemmeside virker
ikke hverken "Kontalt os" eller "Kundeservice" - er det et udtryk for deres
kundeservice?

Vi har i dag webspeed (512 kb), men knægten mener at det er for lidt til
CounterStrike. Er der nogen der har kommentar til det?
Er der nogen der har en ide om hvad C/S genererer af internet-trafik - vil
man løbe mod loftet på 1GB pr. måned, når der dagligt spilles omkring 6
timer?

Derudover bruges nettet primært til mail/bank/news + lidt surferi... så det
er jo ikke det der giver trafikken

/TG

Fra : Nicolai

Dato : 04-10-04 12:17

> Jeg har tidligere hørt en masse om vrøvl med Tiscali - ustabil
> forbindelse -
> rod i fakturering og meget andet - men i den seneste tid har jeg ikke hørt
> så meget.
Ustabile forbindelser er vidst det eneste man ikke kan klandre dem for.
Kundeservice, support osv er (stadig) en skandale.

> [...]
> ikke hverken "Kontalt os" eller "Kundeservice" - er det et udtryk for deres
Ja. (Det lærer det åbenbart aldrig)

> Vi har i dag webspeed (512 kb), men knægten mener at det er for lidt til
> CounterStrike. Er der nogen der har kommentar til det?
Ja. Det er mere end RIGELIGT. Det der er vigtigt til onlinespil er lav ping,
og det fåes kun ved linjer der ikke er belastede.

> Er der nogen der har en ide om hvad C/S genererer af internet-trafik - vil
> man løbe mod loftet på 1GB pr. måned, når der dagligt spilles omkring 6
> timer?
6 timer er meget - får han frisk luft? :)

Jeg mener 1gb er rigeligt.

> Derudover bruges nettet primært til mail/bank/news + lidt surferi... så det
> er jo ikke det der giver trafikken
Heller ikke det-

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-10-04 12:31

> Vi har i dag webspeed (512 kb), men knægten mener at det er for lidt til
> CounterStrike. Er der nogen der har kommentar til det?

Det afhænger af hvad hastigheden den anden vej er. Hvis den er 128, så er
det for lidt til at han bliver rigtig god.

> Er der nogen der har en ide om hvad C/S genererer af internet-trafik - vil
> man løbe mod loftet på 1GB pr. måned, når der dagligt spilles omkring 6
> timer?

Jeg spiller godt nok bf1942, men den tager ca. 256/128 kb/s.

Dvs. ca. 25 + 13kbyte/s = 38kbyte/s. Med 3600 sekunder på en time bruger vi
altså 136800 kbyte/time eller rettere 137mb/timen (rundt regnet hele vejen).

6 timer af dem og du har brugt 822Mb.

Dvs. han kan spille en dag og 1 time for 1Gb. Lad os så sige at jeg er en
faktor 2 fra (fordi cs er et ældre spil) eller en faktor 4 (fordi jeg ikke
aner en døjt om noget som helst), så snakker vi henholdsvis 2 og 4 dage ved
6 timers dagligt spil

Thomas

Fra : TG4600

Dato : 04-10-04 12:49

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Det afhænger af hvad hastigheden den anden vej er. Hvis den er 128, så er
> det for lidt til at han bliver rigtig god.

OK, jeg regnede ikke med at upstream betød så meget for spillet.

> Jeg spiller godt nok bf1942, men den tager ca. 256/128 kb/s.

Men Battlefield tager vel ikke hele båndbredden hele tiden?? og det gør C/S
heller ikke.
Knægten kan mærke på spillet at det går ned i hastighed, hvis vi downloader
"store" filer (3-5 Mb). Men ikke hvis vi bare surfer almindeligt. Vi andre
kan surfe på de almindelige sider (nyheder/vejret/newsgroups/webmail osv.)
uden at vi føler væsentlige forsinkelser. Derfor tror jeg ikke at spillene
tager hele båndbredden, måske i "peaks" men ikke som gennemsnit over nogle
minutter.

> Dvs. ca. 25 + 13kbyte/s = 38kbyte/s. Med 3600 sekunder på en time bruger
vi
> altså 136800 kbyte/time eller rettere 137mb/timen (rundt regnet hele
vejen).

Hvor kommer de 25 kbytes/s (+13 kbytes/s) fra??

/TG

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-10-04 13:11

On 2004-10-04, TG4600 <no@where> wrote:

> OK, jeg regnede ikke med at upstream betød så meget for spillet.

Jo, pingtid betyder _ALT_ for FPS online spil. Jo langsommere up/download,
jo højere pingtid (i teorien). Jo højere ping tid, jo dårligere er man til
at ramme, og jo kedligere er spillet (fordi man bliver slået ihjel).

> Men Battlefield tager vel ikke hele båndbredden hele tiden?? og det gør C/S
> heller ikke.

Nu skulle jeg lige have noget fast grund under fødderne.

http://www.cs.wpi.edu/~claypool/papers/net-game/

Der kan du hente en rapport skrevet af en der ser på båndbredde forbrug og
mønstre. Ved at læse lidt kan man se at der pr. sekund i snit sendes
2690 bytes fra jeres computer. Der modtages ca. 6470 bytes. Dvs. samlet ca.
9000 bytes/s, hvilket ca. er 9kbyte/s. Dvs. på 6 timer ryger der ca.

3600s/time * 9kbyte/s * 6timer = 194400kbytes

afsted/modtages.

Dvs. han kan spille 5 dage for 1Gb. Se, du skulle gange med 4 fordi jeg ikke
vidste hvad jeg talte om

> Hvor kommer de 25 kbytes/s (+13 kbytes/s) fra??

25kbytes/s ~= 256kbit/sec. Sådan løseligt regnet. Uden lommeregner gør jeg
det kun i estimater hvis det skal gå hurtigt (< 5 sekunder pr. beregning)

De 25 + 13 er så sendt og modtaget under et. Rapporten siger så, at det
skulle have været 6 + 3. Jeg var altså en faktor 4 ved siden af i forhold
til hvad bf1942 bruger.

Thomas

Fra : f00ge

Dato : 05-10-04 10:30

Glem ikke, at han formodentligt sidder på TeamSpeak eller Ventrilo det meste
af tiden også.
Det tager alt mellem 3kb/s til 10kb/s.

Hvis den linje skal bruges til spil er Tiscali Highway bestemt ikke sagen.
For det første pga. trafikken, og for det andet er der vidst kun 128kbit
upstream? Det giver både skidt ping og kan i værste tilfælde være for lidt
til både CS og TS/VT.
256kbit upstream til spil er helt klart minimum i min bog.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-10-04 15:21

> Det afhænger af hvad hastigheden den anden vej er. Hvis den er 128, så er
> det for lidt til at han bliver rigtig god.

Og bemærk at Tiscalis 199 krs tilbud er på 128 upload.

Niels Dybdahl

Fra : Daniel Skytte

Dato : 05-10-04 06:12

TG4600 wrote:
> [...]
> ikke hverken "Kontalt os" eller "Kundeservice" - er det et udtryk for deres

Ja! Den er mildesttalt ikke eksisterende.

> [...]
> man løbe mod loftet på 1GB pr. måned, når der dagligt spilles omkring 6

Nu har andre jo saa fint regnet ud hvor meget traffik C/S bruger, men
lad os lige forestille os noget andet:
Hvor hurtigt kan man bruge 1GB v/ 2Mbps.

2000Kbps / 8 = 250
250KBps * 60 * 60 = 900.000
Altsaa: Man kan faktisk naesten formaa at bruge "hele" Gigabyten paa
lidt over én time. Så ja, tiscali prøver at sælge en kat i en tændstikæske.

> Derudover bruges nettet primært til mail/bank/news + lidt surferi... så det
> er jo ikke det der giver trafikken

Jo! Du bruger meget meget mere trafik end du tror, ved bare at surfe.
Tag f.eks. min far, på 63, han bruger omtrent 5-7 GB trafik, om måneden
- og det er til samme formål, som du vil benytte det til.

Så nej - man skal *ikke* købe tiscalis nye "produkt".

--
Venlig hilsen
Daniel "Sprekcer" Skytte

Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-10-04 08:01

"Daniel Skytte" <Sprekcer@gamehotel.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det er til samme formål, som du vil benytte det til.
>
> Så nej - man skal *ikke* købe tiscalis nye "produkt".

Du kan ikke skrive man. Der findes mange forskellige behov, hvis din far kun
surfer gør han det ret mange timer om dagen. Mine forældre blev så trætte af
deres modem (linjen blokeret og ventetid) at de købte en forbrugsafregnet
fra tdc, den er jo endnu dyrere end Tiscali hvis man henter meget, men de
bruger den kun til webbank, mail og surf og ikke flere timer om dagen, de
betaler ca. 100kr om måneden for trafik, så deres forbindelse koster
250kr/md, det var indtil for nyligt deres billigste mulighed, nu er tiscali
så kommet med deres tilbud, men jeg ville personligt ikke skifte til
tiscali, fremtiden er uvis og det ser ikke ud til de endnu har fået styr på
deres administration.

Mvh
Peter

Fra : TG4600

Dato : 05-10-04 10:58

"TG4600" <no @ where . dk> wrote in message
> Hej gruppe.
>
> Vi overvejer at skifte til Tiscali 2Mb (199/md.) - men inden vil jeg godt
> lige høre om andres erfaringer...

Takker for alle Jeres erfaringer, jeg må lige hjem og tjekke trafikken
gennem routeren, inden vi vælger at skifte, og så skal vi da også lige have
vurderet hvormeget upstream-hastigheden betyder

/TG

Fra : Spangkuk

Dato : 05-10-04 15:40

"TG4600" <no @ where . dk> skrev

> [...]
> forbindelse -
> rod i fakturering og meget andet - men i den seneste tid har jeg ikke hørt

Jeg vil ikke rode mig ind i beskyldninger om forbindelsen. De år
jeg brugte Tiscali havde jeg ingen større problemer....MEN.:

Deres regnskabsafdeling var (og er iflg. nyere indlæg) en parodi!
Jeg har aldrig oplevet noget lignende, og jeg er ualmindelig sikker
på, at jeg heller ikke vil komme til at opleve det igen,- det var simpelthen
for surrealistisk.:

Forsvundne (2 stk.) opsigelser af abbonnement, faxet og fremsendt pr. brev

Regninger med forbrug der lå 2 år tilbage (det samme princip som det du
er ved at rode dig ind i nu, bare med ISDN)

Rykkere for regninger der var betalt

Flere rykkere for allerede betalte regninger

Og til sidst, efter knapt 2 1/2 år med periodiske raserianfald og dyb, dyb
undren/frustration over deres totale inkompetence - kreditnota på de
regninger jeg havde valgt at betale for husfredens skyld til trods for
mine skriftlige opsigelser, SOM DE LIGE PLUDSELIG HAVDE FUNDET....

....aaaaarrrrrggghhhh...

I deres sidste brev skrev de "vi har ikke flere udeståender med Dem", og
jeg har ikke hørt mere fra dem....pyha..

Be strong !!!!

Spang

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-10-04 20:41

> Forsvundne (2 stk.) opsigelser af abbonnement, faxet og fremsendt pr. brev

Bredbånd kan opsiges pr. telefon idag. Faxer og breve KAN altså forsvinde -
pga. menneskelige eller tekniske fejl. Der er INGEN i kundeservice som med
vilje overser eller smider en opsigelse ud - med garanti. Vi behandler alle
henvendelser seriøst og professionelt.

Opsigelse af alm. Tiscali Net (uanset det er ISDN eller analogt) skal
fortsat opsiges med underskrevet brev/fax.

> Regninger med forbrug der lå 2 år tilbage (det samme princip som det du
> er ved at rode dig ind i nu, bare med ISDN)

Det ligger før min tid - det kan jeg ikke udtale mig om, men krav forældes
efter 5 år. Og Tiscali er da helt sikkert ikke den eneste virksomhed, som
ved en fejl ikke har faktureret et korrekt beløb.

> Rykkere for regninger der var betalt

Fax kvitteringen ind og bed en i kundeservice tage sig af den - så har du
dit på det rene.

> Flere rykkere for allerede betalte regninger

Se ovenfor.

> I deres sidste brev skrev de "vi har ikke flere udeståender med Dem", og
> jeg har ikke hørt mere fra dem....pyha..

Der er sket MANGE ændringer til det bedre efter kundeservice og support blev
outsourcet. Det er uhyre sjældent, du skal vente i mere end 10 minutter for
at komme igennem til kundeservice. Ok, vi har travlt lige nu pga.
kampagner - og alligevel er der ikke ret mange, som venter mere end 8
minutter; og dette skal nok komme længere ned igen, når først nyhedens
interesse lægger sig lidt.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig selv har haft problemer med Tiscali - hverken
teknisk eller regnskabsmæssigt - i de 4 år jeg har været ADSL kunde, og
skrækhistorierne er bestemt ikke den normale oplevelse, en Tiscali kunde vil
have.

--
Mvh. Jesper
Som arbejder for Tiscali, men udtaler sig for egen regning.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-10-04 20:44

> [...]
> kampagner - og alligevel er der ikke ret mange, som venter mere end 8
> minutter; og dette skal nok komme længere ned igen, når først nyhedens

Jeg kan da også lige sige, at der faktisk bliver taget hånd om det - der er
ansat mange vikarer til at håndtere alle salgskaldene, mens vi mere erfarne
medarbejdere håndterer kundeservicekaldene.

Fra : TG4600

Dato : 07-10-04 07:00

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message
> [...]
>
> --
> Mvh. Jesper
> Som arbejder for Tiscali, men udtaler sig for egen regning.

Så kan du måske ved samme lejlighed lige forklare hvorfor Tiscali
Kundeservice endnu ikke har varet på min mail-forepørgsel (med subj:
Spørgsmål vedr. "Tiscali Highway") sendt d. 4/10-2004 kl. 13:34?

Jeg skrev følgende til: 'info@tiscali.dk'; 'kundeservice@tiscali.dk';
'kundecenter@tiscali.dk'
Da jeg ikke kan finde nogle gyldige links på Jeres hjemmeside til
Kundeservice el. lign., forsøger jeg her om jeg kan ramme en gyldig adresse.
og håber på et svar fra Tiscali.

1.. Hvis jeg bestiller Tiscali Highway via web, hvad er så leveringstiden?
2.. Er det muligt at få en advarsel før man når 90% af den frie Gb, f.eks.
80%?
3.. Er det, at man ikke kan få adgang til kundeservice via web,
symptomatisk for den service, man kan forvente fra Tiscali?
Og modtog kort efter Undeliverable-kvittering fra info- og kundecenter-
adresserne, men kundeservice-mailboksen læses måske ikke???

/TG

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-10-04 07:09

www.tiscali.dk -> Kundecenter -> Kontakt -> Kontakt kundeservice

Eller http://www.tiscali.dk/contact/article.jsp?content=105458

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-10-04 07:12

Thomas Corell wrote:

> Eller http://www.tiscali.dk/contact/article.jsp?content=105458

Og hvis du ikke er kunde, allerede:

www.tiscali.dk -> Kundecenter -> Kontakt -> Kontakt privatsalg (eller
erhvervssalg)

http://www.tiscali.dk/contact/article.jsp?content=105404

--
Don't waste space

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-10-04 17:11

> Så kan du måske ved samme lejlighed lige forklare hvorfor Tiscali
> Kundeservice endnu ikke har varet på min mail-forepørgsel (med subj:
> Spørgsmål vedr. "Tiscali Highway") sendt d. 4/10-2004 kl. 13:34?

Som sagt er der meget travlt lige nu, dette gælder også på mail.

> 1.. Hvis jeg bestiller Tiscali Highway via web, hvad er så
leveringstiden?

Hvis du kan lave det selv, er den vejledende gennemsnitlige leveringstid
10-14 dage, ind imellem endda hurtigere. Skal du have en tekniker ud, vil
det typisk tage 4-6 uger. Dette står også på hjemmesiden.

> 2.. Er det muligt at få en advarsel før man når 90% af den frie Gb,
f.eks.
> 80%?

Du får automatisk en mail, når du har brugt 90%.
Du har også mulighed for at vælge mellem automatisk optankning og manuel
optankning. Anvender du manuel optankning, vil din linie blive spærret når
du har brugt den inkluderede og evt. tilkøbte trafik - herefter vil du kun
kunne se betalingssitet, hvor du så kan vælge at være uden Internet resten
af måneden, eller købe ekstra trafik. Vælger du automatisk optankning kan du
bare surfe løs, men du har så heller ikke så meget styr på dit forbrug; dog
kan du stadig følge med i dit forbrug, og du får også en advarselsmail når
du har brugt 90%. Dette er også beskrevet på hjemmesiden.

> 3.. Er det, at man ikke kan få adgang til kundeservice via web,
> symptomatisk for den service, man kan forvente fra Tiscali?

Nej.

> Og modtog kort efter Undeliverable-kvittering fra info- og kundecenter-
> adresserne, men kundeservice-mailboksen læses måske ikke???

Brug formularen på
http://www.tiscali.dk/contact/article.jsp?content=105458 - den skulle meget
gerne virke.