C5ODBC
Fra : Anders

Dato : 03-10-04 19:23

Hej gruppe.

Nogen der har erfaring med ODBC og Navision C5 v3.0

Jeg skal bruge den med asp.net (C#)
Har alle de nødvendige licenser og det virker fint med Microsoft Exel til at
læse tabeller ud, men jeg kan ik rigtigt få den til at makke ret med Visual
Studio 2003

nogen der har et forslag til hvordan jeg opbygger en connection string ?

M.V.H
Anders Rademacher

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-10-04 21:07

"Anders" wrote

> Nogen der har erfaring med ODBC og Navision C5 v3.0
> Jeg skal bruge den med asp.net (C#)

ODBC driveren til C5 er designet til kun at kunne fungere sammen med desktop
applikationer
Er der ikke en anden type connector du kan bruge?

Ret beset kan det være lidt "ubehageligt" at skrive direkte til tabellerne
uden om C5's logik og tracking systemer (finansposter)

Hvis det er til at præsentere varekatalog, så kan du komme langt vha alm
tekstudtræk som du kan automatisere ved at kalde C5 med nogle startparametre
så progammet bare lige starter op, kreerer tekstfilen/filerne og lukker igen
(DOS delen af C5 bruges til dette)

Eller det kunne man med XAL, så mon ikke også fungerer med lilllebror

Du kan elvfølgelig også kører et VB program der åbner en ODBC forbindelse og
henter data i fx MSSQL og arbejder videre derfra

Den ultimative (hvis der ikke findes en anden type connector end ODBC) er
flytte den native database over på MSSQL - så er der frit slag
Her ville jeg sende tilbage i kladder der skal posteres via C5's egen logik

- Peter

- Peter

Fra : Anders

Dato : 03-10-04 23:18

Hej Peter.
Først vil jeg lige takke for svaret.

Er ved at indse at det nok er rigtigt hvad du beskriver med - lidt
"ubehageligt" at skrive direkte til tabellerne uden om C5's logik
Regnede med at databasen havde fremmed nøgler og cascade regler, hvilket jeg
ikke kan se der er!!??

Nåmen opgaven lyder på at automatisere det manuelle arbejde der er i at læse
ordre fra en webshop og skrive dem over i C5 og PcPack (PcPack er på plads)
Det vil selvfølig også værer ønskværdigt hvis der kunne læses vare ud af
C5´s varekatalog til shoppen så shoppen altid tilsvarer C5.
Det er meget vigtigt at alt i web-shoppen er muligt at udvikle på og derfor
har vi fravalgt e-handels mudulerne.

> ODBC driveren til C5 er designet til kun at kunne fungere sammen med
> desktop applikationer
Desktop applikationer... burde det så ikke kunne lade sig gi sig fra en .cs
class ?

> Er der ikke en anden type connector du kan bruge?
Såsom ??

> tekstudtræk som du kan automatisere ved at kalde C5 med nogle
> startparametre så progammet bare lige starter op, kreerer
> tekstfilen/filerne og lukker igen (DOS delen af C5 bruges til dette)
C5 kører på windows xp eller windows server 2003 (DOS ??)
Hvordan gøres det lige ?? noget AXL proggramering ??

> Du kan elvfølgelig også kører et VB program der åbner en ODBC forbindelse
> og henter data i fx MSSQL og arbejder videre derfra
VB program? Nej jeg omformulere - fårstår ikke kan du ik forklare?

> [...]
> flytte den native database over på MSSQL - så er der frit slag
> Her ville jeg sende tilbage i kladder der skal posteres via C5's egen
Det var også min tanke at det ville værer den bedste løsning men kan nu ikke
helt se den store forskel på ODBC driver løsningen og MSSQL løsningen udover
at MSSQL selvfølig er langt næmmere at arbejde med ??.
Nogen ide til hvordan man sådan lige får lavet en native database om til en
MSSQL database ?
Og så lige tilbage til din parentes - anden type connector end ODBC - hvad
for eksempel ??

På forhånd tak.
Anders Rademacher

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-10-04 23:30

"Anders" wrote

> Regnede med at databasen havde fremmed nøgler og cascade regler, hvilket
> jeg ikke kan se der er!!??

Nej det ligger i applikationslaget

> [...]
> derfor har vi fravalgt e-handels mudulerne.

> Desktop applikationer... burde det så ikke kunne lade sig gi sig fra en

Jow, men IIS kører som en service og med flere samtidige brugere
(forhåbentligt) derfor vil det ikke virke

> Såsom ??

Beats me
Spørg evt din softwareleverandør/konsulent hus

Jeg har ikke rodet med C5 og det er temmelig længe siden jeg rodede med XAL
Der findes noget DCOM connector til Axapta
Dengang jeg havde fat i XAL var der kun ODBC muligheden

> C5 kører på windows xp eller windows server 2003 (DOS ??)
> Hvordan gøres det lige ?? noget AXL proggramering ??

C5 er reelt set et DOS program med noget windows wannabe gui interface
Ja du skal over AXL

> VB program? Nej jeg omformulere - fårstår ikke kan du ik forklare?

Et program der bliver afviklet via windows AT service
Problemet er at der skal være en bruger logget på maskinen hele tiden for at
det virker
Programmet afvikles under denne useraccount
Logger man brugeren (eller får ikke logget på efter en genstart) så vil
programmet sandsynligvis crashe

> Det var også min tanke at det ville værer den bedste løsning men kan nu
> ikke helt se den store forskel på ODBC driver løsningen og MSSQL løsningen
> udover at MSSQL selvfølig er langt næmmere at arbejde med ??.

Du tilgår MSSQL direkte helt uden om C5 og bruger fx OLEDB (ASP) eller
SQLClient (ASP.NET)

> Nogen ide til hvordan man sådan lige får lavet en native database om til
> en MSSQL database ?

Du skal have fat i et konsulenthus
Det koster også i nye licenser

- Peter