omdrejninger på indenbords diesel motoer
Fra : hansi

Dato : 03-10-04 17:26

på min gear kasse står gar ratio 2 til 1
hvad betyder det

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 03-10-04 18:27

"hansi" <dsl780@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> på min gear kasse står gar ratio 2 til 1
> hvad betyder det

2:1 betyder at du får 1 skrueomgang ud af 2 motoromgange. Så jeg vil gætte
på at det er en båd i den tungere ende, med en pæn størrelse skrue og/eller
stigning

Mvh
Leon

---

Fra : hansi

Dato : 03-10-04 20:12

Hvorfor det ?

Motoren kan jeg ikke finde nogen oplysninger om aner ikke hvor mange hk.
men kan man ifølge din udlægning så gå ud fra den har mere end ti hk eller
er det noget nonsens.

ps den skrue der fulgte med motoren var/er nærmest en smølfeskrue

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 04-10-04 16:07

> [...]
> er det noget nonsens.
>
> ps den skrue der fulgte med motoren var/er nærmest en smølfeskrue

okay.. smøfleskrue *ggg* altså en meget lille en. Så forholder det sig nok
omvendt at 1 motoromg. giver 2 skrueomg. Hvormange hk din motor har kommer
an på bla. cylinder antal, slagvollume, stempel diameter , brændstof mm...
Det bliver et rent gæt og det er sikkert helt ved siden af hvis jeg skal
gætte på hk.

Mit eget gear har en 1:1 gearing, dvs den sidder sådan set kun på for at jeg
kan skifte omløbsretning, der er det motoren der skal trække det hele.

Mvh
Leon

---

Fra : hansi

Dato : 04-10-04 17:44

Jeg tror ikke den skrue der hørte med var den oprindelige men mere en skrue
der passede til den båd motoren var i.
motoren har to cylindere
af gode grunde aner jeg ikke hvad slagvolumen er.
stemplerne var da jeg havde skilt dem ad cirka omkring 10 cm i diameter,
hjælper det noget.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 04-10-04 20:16

> [...]
> af gode grunde aner jeg ikke hvad slagvolumen er.
> stemplerne var da jeg havde skilt dem ad cirka omkring 10 cm i diameter,

Jeg ville med sikkerhed sige at den har mere end 10hk, et gæt ville være
15-25hk
Og om gearet er den ene eller anden form, der kan du jo bare tælle. Sådan en
sag går næppe meget over 150omdr i tomgang.
Om motor,gear og skrue overhoved passer til din båd ved jeg af gode grunde
ikke. Men jeg oplever ofte at skruen bare var "billig" og så satte man den
på eller at man tager en bilmotor, som så enten løber sig til døde eller
nærmest går kold når den sættes i gear.
Det sjoveste jeg har set var en 25hk BS 4t havetraktor motor med lodret
aksel, monteret med 2 kardanled så den blev vandret og en muffekobling til
gearet. Det sejlede faktisk fint.

Mvh
Leon

---

Fra : hansi

Dato : 04-10-04 21:05

på denne side ligger der nogen billeder af motoren hvis det hjælper
http://www.fiskefarmen.dk/PhotoAlbum.asp

gear sidder monteret til motoren som om det altid har hørt til

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 04-10-04 21:24

> på denne side ligger der nogen billeder af motoren hvis det hjælper
> http://www.fiskefarmen.dk/PhotoAlbum.asp
>
> gear sidder monteret til motoren som om det altid har hørt til

Det er godt nok en "bætte" en... Jeg har desværre ikke den store viden om
mærke/model og hk inden for diesel. Så med mindre du kan finde nogle
støbenummer, navne mm eller der en en venlig sjæl der lige genkender den
type motor, så er vi nok på herrens mark.

Men hvor der er nogle støbe navne eller nummer kan du bare søge løs på feks
google, det tager noget tid, men man bliver kun klogere.

Mvh
Leon

---

Fra : hansi

Dato : 04-10-04 21:33

Er det billedet der er bette ?
Nu er det jo en stor båd jeg har, så motoren syner ikke af meget
Det hul den ligger i er cirka 1 x 1,5 meter
motoren vejer vel en 100 kilo

har søgt overalt på nettet uden at finde nogen oplysninger om motoren

Fra : hansi

Dato : 04-10-04 21:38

et større billede her
http://www.fiskefarmen.dk/no4.jpg