Rigsarkivet
Fra : aafe

Dato : 02-10-04 22:59

I sir forord til Årsberetning for 2003, skrev Rigsarkivar Johan Peter
Noack:

"Kan man vente længe nok, kan man få en grund tæt på Hovedbanegården.
Sådan blev der sat punktum i Rigsarkivets byggesag. Med stor glæde
noterer jeg, at der kom tilslutning fra alle Folketingets partier, da
løsningen blev annonceret. Det var en samlet løsning i to faser.
Hvornår samlingen sker på det nye sted, blev ikke besluttet i denne
omgang. Men der er sat et perspektiv."

Det drejer sig om DSB's bygninger på Godsbaneterrænet, men inde på
Rigsarkivet hørte jeg i den netop overståede sommer, to besøgende
fynboer omtale, at planerne nu atter var ændret, således Rigsarkivet
nu igen angiveligt skal flyttes til Odense.

Kan dette virkelig have sin rigtighed ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-10-04 08:03

--
(Denne mail blev skannet for virus med Avast inden den blev sendt.)
"således Rigsarkivet
> nu igen angiveligt skal flyttes til Odense.
>
> Kan dette virkelig have sin rigtighed ?
>
> med venlig hilsen
> Arne
******************
Schit!
Idag skal man ikke blive forbavset over noget. Måske lander de på noget helt
tredie.
Men lad os nu spise brød til.
Mon ikke pressen ville ha' været der hvis der var noget om det??
Jeg tager det med i min aftenbøn . . .
Flemming

Fra : aafe

Dato : 03-10-04 18:47

On Sun, 3 Oct 2004 09:02:35 +0200, "Flemming Svendsen" wrote:

>Jeg tager det med i min aftenbøn . . .

Og indtil videre ser det også ud til at virket

med venlig hilsen

Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-04 09:37

aafe wrote:

> [...]
> fynboer omtale, at planerne nu atter var ændret, således Rigsarkivet
> nu igen angiveligt skal flyttes til Odense.

Hvorfor ikke? Med den nye kommunalreform skal der smides lunser ud til dem
der har mistet noget, eller som ikke har fået noget. Faktisk undrer det mig
på den baggrund, at Odense atter er på tale. Det ville være langt rimeligere
at flytte Rigsarkivet til Pandrup, hvor der iøvrigt er langt bedre plads og
masser af arbejdsløse. 2-3.000 omskolede SID'er med hver sin scanner, skulle
snart kunne få digitaliseret hele samlingen og så kan kjøwenhavnerne jo
sidde hjemme på deres flade røv og studere, uafhængige af tid og sted - helt
i Brians ånd.

Keine Hexerai, nur Filurendreierei .

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : aafe

Dato : 03-10-04 18:56

On Sun, 3 Oct 2004 10:37:25 +0200, "Kurt Hansen" wrote:

>Hvorfor ikke?

Fra gammel tid er Rigsarkivet jo Kongens arkiv, hvilket vel i vor tid
må skulle forstås som centraladministrationens arkiv. Og efter mine
begreber bør dette arkiv befinde sig i den såkaldte residensstad, der
jo stadig er København.

> Det ville være langt rimeligere
>at flytte Rigsarkivet til Pandrup, hvor der iøvrigt er langt bedre plads og
>masser af arbejdsløse.

Tjah, så må Pandrup vel laves om til residensstad.
Centraladministration og kongehuset må så flyttes til Pandrup, og det
skulle vel nok kunne løse Pandrups arbejdsløshedsproblemer i et par år

med venlig hilsen
Arne

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 03-10-04 12:31

Ingen medarbejdere er orienteret om sagen, så jeg tror det er en "and", den
nuværende plan er, at der bliver bygget på DSB's grund på Godsbaneterrænet.

m.v.h.
Erik

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 03-10-04 12:40

Prøv dette link
http://www.sa.dk/sa/aktuelt/ra.htm

m.v.h.
Erik

Fra : aafe

Dato : 03-10-04 19:10

On Sun, 3 Oct 2004 13:40:14 +0200, "Erik Hemming Johansen" wrote:

>Prøv dette link
>http://www.sa.dk/sa/aktuelt/ra.htm

Ja, det er jo meget godt med Rigsarkivarens optimistiske og forsonende
ord, men han skrev også et andet sted, at det scannede materiale hos
Arkivalieronline er helt på højde med det affotograferede materiale,
der er tilgængeligt på mikrofiches - dette udsagn er der nok ikke
mange slægtsforskere, der vil skrive under på ;-(

med venlig hilsen

Arne

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 03-10-04 21:13

Det er nok svært at gøre alle tilfredse

Fra : aafe

Dato : 03-10-04 19:05

On Sun, 3 Oct 2004 13:30:50 +0200, "Erik Hemming Johansen" wrote:

>Ingen medarbejdere er orienteret om sagen, så jeg tror det er en "and", den
>nuværende plan er, at der bliver bygget på DSB's grund på Godsbaneterrænet.

Det beroliger mig en hel del, men helst så jeg jo, at
publikumsfaciliteterne kunne vedblive med at være i de nuværende
dejlige og højloftede lokaler.

Når Folketinget idag gør krav på lokalerne, hænger det vel sammen med
den store udflytning fra Christiansborgs ene fløj, i forbindelse med
de omfattende reparationer på Christianborgs Slotskirke. Disse
reparationsarbejder er for længst tilendebragt, hvorfor det vel kun
ville være rimeligt at Folketinget flyttede tilbage igen, og lod
Rigsarkivet og historiens vingesus være i fred.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Hans Engmark

Dato : 03-10-04 12:33

On Sat, 02 Oct 2004 23:58:32 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>fynboer omtale, at planerne nu atter var ændret, således Rigsarkivet
>nu igen angiveligt skal flyttes til Odense.

Mon ikke det kun er rygter. Odense er trods alt rimelig tilgængelig.

Nej, jeg tror snarere, at når Brian har fået gennemført sin erobring
af Nordpolen, så placeres Rigsarkivet her. Det vil jo være en
fremtrædende plads i riget.
Det vil så også kunne opfylde politikernes ønske om ubegrænset adgang
samtidig med at det opfylder arkivernes ønske om minimal tilgængelig a
la DDA og Arkivalier Online

Et rimelig komprimis, men Brian har selvfølgelig en plan B

Hesselø.

mvh
Hans Engmark

Fra : Michael Erichsen

Dato : 03-10-04 16:55

Hans Engmark wrote:

> [...]
> Det vil så også kunne opfylde politikernes ønske om ubegrænset adgang
> samtidig med at det opfylder arkivernes ønske om minimal tilgængelig a

Nu skal du jo ikke være blind for, at klokken altid er alting på
Nordpolen. Det åbner uanede muligheder for indskrænkninger af
åbningstider: "Nej, vi har netop lukket. Ved De ikke, hvad klokken er?"

Mvh Mihcael

Fra : aafe

Dato : 03-10-04 19:11

Fra : John Vennervald

Dato : 03-10-04 19:42

Michael Erichsen wrote:

> [...]
> Nordpolen. Det åbner uanede muligheder for indskrænkninger af
> åbningstider: "Nej, vi har netop lukket. Ved De ikke, hvad klokken er?"

Jeg har ellers hørt, at Brian Mikkelsen i sin uendelige godhed, vil lade
arkiverne være åbne om søndagen.

Mellem kl. 13:00 og kl.1:00 om eftermiddagen.

Mvh
John

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-10-04 07:38

> [...]
> arkiverne være åbne om søndagen.
>
> Mellem kl. 13:00 og kl.1:00 om eftermiddagen.

Helt forkert, det er mellem ti-tredive og halvelleve . . . . .
Flemming.

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 05-10-04 19:19

Var der ikke noget med entre, for at komme ind
Erik