Ændre hertz i Feroda2
Fra : Tim

Dato : 02-10-04 19:52

Hej, hvordan ændre man skærminstillingerne i fedora2, min nye fladskærm vil
ikke fungere under den nuværende instilling. Da jeg er ret ny i fedora vil
jeg gerne have hjælp til dette problem, tak.

/Tim

Fra : Jan Birk

Dato : 02-10-04 21:46

Hej Tim,

> Hej, hvordan ændre man skærminstillingerne i fedora2, min nye fladskærm vil
> ikke fungere under den nuværende instilling. Da jeg er ret ny i fedora vil
> jeg gerne have hjælp til dette problem, tak.

I /etc/X11 ligger der en fil: xorg.conf!

I filen er der en sektion som hedder "Monitor" og her kan du ændre:

> Section "Monitor"
> Identifier "Monitor0"
> VendorName "Monitor Vendor"
> ModelName "LM-700"
> DisplaySize 340 270
> HorizSync 30.0 - 80.0
> VertRefresh 55.0 - 75.0
> Option "dpms"
> EndSection

Det er nok især HorizSync og VertRefresh du skal ændre. For at
ændringerne træder i kraft, skal du stoppe og start det grafiske miljø (X)!

F.eks. kan du logge ud og ind! Hvis du ikke har startet X automatisk,
vil du sikkert bare kunne holde Ctrl-Alt-Bakspace ned et par gange.

Start langt nede med Hz'ne, f.eks:

HorizSync 30.0 - 70.0
VertRefresh 55.0 - 60.0

Så kan du arbejde dig langsomt op af!!!

God fornøjelse

/Jan

Fra : M

Dato : 02-10-04 21:55

Tak for det, jeg prøver!!??

/Tim

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-10-04 22:21

Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null> writes:

> Hej Tim,

> Start langt nede med Hz'ne, f.eks:
>
> HorizSync 30.0 - 70.0
> VertRefresh 55.0 - 60.0

Det er ret normalt at fladskærme (og LCD projektorer) helst vil have
præcis 60Hz vertikalt.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-10-04 22:56

Peter Dalgaard wrote:

> Det er ret normalt at fladskærme (og LCD projektorer) helst vil have
> præcis 60Hz vertikalt.

Ydermere vil de typisk gerne have nogle meget specifikke timinger for
ikke at flimre (varierer dog noget fra skærm til skærm). Derfor er det
en god idé at probe skærmen med "ddcxinfo-knoppix". Kaldes programmet
med -monitor får man endda en komplet Monitor sektion lige til at proppe
ind i X config filen.

http://developer.linuxtag.net/knoppix/sources/ddcxinfo-knoppix_0.6-5.tar.gz

--
PeKaJe

Any clod can have the facts, but having opinions is an art.
      -- Charles McCabe

Fra : Rasmus Riber

Dato : 05-10-04 20:32

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
>
> --
> PeKaJe
>
> Any clod can have the facts, but having opinions is an art.

Var det ikke bare generalt nemmere hvis manden fand manualen til sin skærm
og smed alle de specs ind
i confén?du kan finde alle specs på producents hjemmeside somregel eller i
det stykke elendigheds
parpir der følger med til skærmen, som er skrevet på 200 sprog

//Rasmus

-------------------------
http://irc.linux.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-10-04 07:08

Rasmus Riber wrote:

> [...]
> producents hjemmeside somregel eller i det stykke elendigheds parpir
> der følger med til skærmen, som er skrevet på 200 sprog

Nej, det er faktisk ikke altid nemmere. Med min fladskærm fulgte også
et sæt frekvenser, men indtaster jeg kun dem så bliver resultatet en
skærm der flimrer når der lokalt er områder med høj kontrast (typisk
omkring tekst). Det er bedre at spørge skærmen om hvad den kan og
hvilken timing den vil have. Det hjalp i hvert fald på min skærm.

--
PeKaJe

Choose in marriage only a woman whom you would choose as a friend if she
were a man. -- Joubert

Fra : Kent Friis

Dato : 06-10-04 15:40

Den 06 Oct 2004 06:08:24 GMT skrev Peter Jensen:

> [...]
> omkring tekst). Det er bedre at spørge skærmen om hvad den kan og
> hvilken timing den vil have. Det hjalp i hvert fald på min skærm.

Normalt er skærmens oplysninger og dem der står i manualen de samme...

Min fladskærm var heller ikke 100% tilfreds med de frekvenser DDC
leverede, men efter lidt eksperimenteren med xvidtune har jeg nu
et sæt frekvenser den låser perfekt på hver gang, og behøver ikke
bruge det Windows-program der hjælper med at finjustere skærmen til
den valgte frekvens.

X default baggrund (xsetroot uden parametre) er iøvrigt ret effektiv
til at afsløre hvis skærmen ikke er 100% i sync.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Riber

Dato : 06-10-04 17:17

> [...]
>
> --
> PeKaJe
>
> Choose in marriage only a woman whom you would choose as a friend if she

uden at råbe for meget vil jeg sige at så er skærmen noget lort, eller linux
som har nogle tendenser
som skulle fjernes.

for det meste vil jeg nok vælge at sige at skærmen er noget lort
jeg har ikke oplevet sådan opførelser fra de TFT skærme jeg har brugt sammen
med linux
det har så udenlukket være Samsung, Viewsonic, samt en enkelt Acer.

//Rasmus