Hvor finder man overhovedet en ordentlig p~
Fra : Hanne Eeg

Dato : 01-10-04 14:56

ja, det er måske et dumt spørgsmål fra een, der har adgang til et
utal af online manualer og netop har hjemhentet et helt læs fra
biblioteket omhandlende SQL-servere, web-programmering mv.; men

(My)SQL-manualerne har travlt med ENTEN at fortælle hvordan jeg
sætter serveren op: Det gør min web-host! ELLER sammenligne
SQL-databaser med Access-databaser ????? ELLER dokumentationen
er i virkeligheden mere diskussion end dokumentation (hvilket
ville være unødvendigt med fyldestgørende dokumentation) ELLER
dokumentationen er i stil med nedenstående (fra
http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-query.php)
Jeg søger efter UPDATE:

"Description
resource mysql_query ( string query [, resource link_identifier])

mysql_query() sends a query to the currently active database on
the server that's associated with the specified link identifier.
If link_identifier isn't specified, the last opened link is
assumed. If no link is open, the function tries to establish a
link as if mysql_connect() was called with no arguments, and use
it. The result of the query is buffered.

Note: The query string should not end with a semicolon.

Only for SELECT,SHOW,EXPLAIN or DESCRIBE statements mysql_query()
returns a resource identifier or FALSE if the query was not
executed correctly. For other type of SQL statements,
mysql_query() returns TRUE on success and FALSE on error. A
non-FALSE return value means that the query was legal and could
be executed by the server. It does not indicate anything about
the number of rows affected or returned. It is perfectly possible
for a query to succeed but affect no rows or return no rows. "

Nu står der jo ikke direkte, at mysql_query kan lave en
opdatering: Det læser jeg mellem linjerne "It is perfectly
possible for a query to succeed but affect no rows or return no
rows. " Altså må det modsatte også kunne forekomme: Altså at
kaldet påvirker databasen, eller i hvert fald buffer-area =
opdaterer.

Næste problem: for at forstå selve mysql_query statement må man
jo nødvendigvis kende syntaxen. Altså søger jeg efter "string
query " - naturligvis uden resultat.

Af ovenstående har jeg dog selv kunnet regne ud, at der som min.
må findes flg.: SELECT,SHOW,EXPLAIN, DESCRIBE og een eller anden,
der som resultat har en opdatering - mit gæt er UPDATE.

Jeg har kodet i mange forskellige sprog; men det er første gang,
jeg er stødt på et sprog, hvor hele kunsten består i selve det at
FINDE DOKUMENTATION.

Det kan da ikke være så vanskeligt at liste de forskellige
parametre til de forskellige statements (fremfor at man skal
gætte sig frem) i lighed med som man har kunnet det med div.
assemblere, Fortran, C, VisualBasic, java m.m. Nogen må vel også
have gjort det; men hvor finder jeg vedkommendes værk ?

Venlig hilsen

Hanne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-10-04 15:07

Hanne Eeg <admin@bella-bb.dk> writes:

> Jeg har kodet i mange forskellige sprog; men det er første gang,
> jeg er stødt på et sprog, hvor hele kunsten består i selve det at
> FINDE DOKUMENTATION.

Og alligevel er du ikke i stand til at gennemskue at SQL og PHP er to
forskellige sprog?

Hvad er det lige du savner udover:

<http://dk.php.net/manual/en/index.php>
<http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/index.html>

- Jacob Atzen

Fra : Hanne Eeg

Dato : 01-10-04 15:33

Jacob Atzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Og alligevel er du ikke i stand til at gennemskue at SQL og PHP er to
> forskellige sprog?

Jow, såmænd; men de hænger jo grundigt sammen i og med man oftest bruger
php til at foretage et sql-kald, og data derfra er tilgængelige i php
(og omvendt), så der er stor interaktion mellem de 2 sprog. Derfor er
det nemt at opfatte dem som 2 sider af samme sag.

> Hvad er det lige du savner udover:
>
> <http://dk.php.net/manual/en/index.php>
> <http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/index.html>

Mine citater er netop fra http://dk.php.net/manual/en/ - Jeg er ikke
imponeret.

Hvorfor http://dev.mysql.com ikke kommer med på mine Google-søgninger,
forstår jeg ikke. Jeg har kun kunnet finde endeløse diskussioner om
formater mv.
Jeg vil prøve at studere den i håb om, den kan give svarene.
Tak for hjælpen.

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 01-10-04 15:12

Fra : Anders K. Madsen