"Unable to mount root fs" ved ny 2.6.8.1 k~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-10-04 09:56

Hejsa.

Har lige installeret Debian testing på ny med den nyeste sarge installer.
Har hentet 2.6.8.1 kernen og konfigureret den med:

make menuconfig
make bzImage
make modules
make modules_install
cp bzImage til boot og System.map til boot.
Lav en ny entry i lilo.conf.

Men når jeg vil boote op på min 2.6.8.1 kerne siger den følgende:

VFS: Cannot open root device "301" on unknown-block(3.1)
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3.1)

Root= option står rigtig nok i lilo.conf da den fint fungere med med
2.6.8.1 standardkernen der fulgte med sarge installeren.

Men jeg har ingen initrd.img i /initrd - burde jeg ikke have det?
Jeg har søgt på google men har ingen løsning fundet endnu, noget tyder dog
på at jeg mangler initrd.img - jeg ved bare ikke hvad det er. Nogen der
kan hjælpe?

Mange tak

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-10-04 10:03

Stig Sørensen wrote:
> Hejsa.
>
> Har lige installeret Debian testing på ny med den nyeste sarge installer.
> Har hentet 2.6.8.1 kernen og konfigureret den med:

<KLIP make...>

> [...]
> Please append a correct "root=" boot option
> Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3.1)

<KLIP>

> [...]
> Jeg har søgt på google men har ingen løsning fundet endnu, noget tyder
> dog på at jeg mangler initrd.img - jeg ved bare ikke hvad det er. Nogen

/initrd er blot et bibliotek, der bruges under boot.

Din initrd.img ligger typisk i /boot.
Hvis ikke du har en, der passer til din kerne, laves den med mkinitrd
(ihvertfald med en 2.4-kerne).
Den skal slås til i lilo.conf med initrd=-parameteret.

Derfor:

man mkinitrd
man lilo.conf

--
Steen Suder

Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-10-04 11:31

On Fri, 01 Oct 2004 11:03:25 +0200, Steen Suder, privat
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
> (ihvertfald med en 2.4-kerne).
> Den skal slås til i lilo.conf med initrd=-parameteret.

Hejsa. Man mkinitrd blev jeg ikke meget klogere på. Det ligner jo en
større operation for at få sådan en .img lavet.
Kan du hjælpe mig?

Der ligger en initrd.img-2.6.8.1-386 fil i /boot biblioteket.

Her er det relevante udsnit fra lilo.conf:

default=Linux

image=/boot/bzImage-2.6.8.1
label=Linux-2.6.8.1
read-only

image=/vmlinuz
label=Linux
read-only
# restricted
# alias=1

initrd=/initrd.img

Skal initrd-pathen ændres til initrd.img.2.6.8.1-386?

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-10-04 10:51

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> Please append a correct "root=" boot option
> Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3.1)

Jeg har set den fejl på nogle systemer når man ikke har aktiveret
CONFIG_MSDOS_PARTITION i kernel config. Den findes under "File systems"
---> "Partition Types" ---> "Advanced partition selection" ---> "PC BIOS
(MSDOS partition tables) support". Jeg kan ikke forstå at det skulle
være nødvendigt, men ikke desto mindre har jeg set denne fejl og
tilhørende løsning på mindst fem systemer til dato.

--
PeKaJe

You will be reincarnated as a toad; and you will be much happier.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-04 16:44

Den 01 Oct 2004 09:50:55 GMT skrev Peter Jensen:

> [...]
> være nødvendigt, men ikke desto mindre har jeg set denne fejl og
> tilhørende løsning på mindst fem systemer til dato.

Uden at kende partitionstabellen, kan systemet ikke finde partitionerne,
og da partitionstabellen er i DOS-format, er det det menupunkt der
skal vælges.

Havde det derimod været en Solaris-partionstabel, ville det være den
der hedder noget med Sun.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-04 16:50

Den Fri, 01 Oct 2004 10:55:45 +0200 skrev Stig Sørensen:
> [...]
> Please append a correct "root=" boot option
> Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3.1)

301 (0x0301 eller major 3, minor 1) er /dev/hda1. Har du husket
support for IDE diske?

> Root= option står rigtig nok i lilo.conf da den fint fungere med med
> 2.6.8.1 standardkernen der fulgte med sarge installeren.
>
> Men jeg har ingen initrd.img i /initrd - burde jeg ikke have det?

Det kommer an på om du bruger initrd. Red-hat er mig bekendt ret glade
for systemet, da det giver dem mulighed for at lave en standard-kerne
der virker på alle systemer, uden at man selv skal compile en ny kerne.

Men er man alligevel igang med at compile, er det (normalt) spild af
tid, da man kan konfigurere kernen til maskinen den skal køre på.

Jeg har fx aldrig haft en initrd, det kan simpelthen ikke betale
sig når man ikke har brug for de features den tilbyder (og det er
praktisk taget kun distroer der har det), og som du selv har konstateret
er det ikke helt nemt at lave sådan en.

Mvh
Kent

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-10-04 07:31

Stig Sørensen wrote:
> [...]
>
> Har lige installeret Debian testing på ny med den nyeste sarge installer.
> Har hentet 2.6.8.1 kernen og konfigureret den med:

make install

> cp bzImage til boot og System.map til boot.
> Lav en ny entry i lilo.conf.

Hvorfor ikke prøve med en
make install

den kopiere automatisk alt over i /boot og laver en initrd, opdatere
lilo.conf så du bare skal boote. Virkede for mig.

http://dblue.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=57&mode=thread&order=0&thold=0

Jørn