"jobtitel"
Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 01-10-04 08:13

Jeg har lige fundet en del aner...

og der er en af dem som er: afhugger i Karlslunde...

hvad består det arbejde i. det lyder jo unægteligt noget dystert.

med venlig hilsen

anita siig

Fra : Norma Nielsen

Dato : 01-10-04 10:15

Hej Jørgen
Mon ikke han sklulle være afbygger :

Afbygger
En person der enten forpagter, fæster, driver eller evt. ejer et fra
en større ejendom, udskilt brug. kilde: fundet på Google.
http://stass.dk/stass_2/slaegt_2/ordbog/ordbog_a.asp

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 01-10-04 10:22

a.. Dette er hvad der står........

a.. Name: Lars LARSEN
a.. Given Name: Lars
a.. Surname: Larsen
a.. Sex: M
a.. Birth: 22 Nov 1770 in Karlslunde
a.. Death: 1813 in Karlslunde
a.. Occupation: Afhugger i Karlslunde
a.. Baptism: 25 Nov 1770 Karlslunde Kirke
a.. Burial: 03 Aug 1813 Karlslunde Kirkegård

Fra : S. larsen

Dato : 01-10-04 18:44

Hej Jørgen og Anita.

Som jeg lige har skrevet i Dis forummet.

En Hugger er en, Brændehugger, så mon ikke din afhugger er en der afhugger
grenene.

Med venlig hilsen

Søren Larsen

http://stass.dk

Ordbog for slægtsforskere, og netop opdateret dags dato.

Fra : børge askholm

Dato : 01-10-04 21:56

S. larsen wrote:

> Som jeg lige har skrevet i Dis forummet.
>
> En Hugger er en, Brændehugger, så mon ikke din afhugger er en der afhugger
> grenene.

En hugger er mig bekendt ikke en der hugger brænde men en tømrer.

Men jeg hælder nærmest til den opfattelse at det drejer sig om en
_afbygger_. Problemer er at vi ikke har set den originale tekst.

Børge

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 02-10-04 08:37

Hej Alle...

Jeg har lige lagt et link, til en tekst på arkivalieronline, inde i binær...
det er fra hans begravelse... jeg kan ikke se om der står noget om
afhugger/afbygger

mvh anita

Fra : børge askholm

Dato : 02-10-04 14:46

Jørgen Nygaard Siig wrote:
> Hej Alle...
>
> Jeg har lige lagt et link, til en tekst på arkivalieronline, inde i binær...
> det er fra hans begravelse... jeg kan ikke se om der står noget om
> afhugger/afbygger

Der står så vidt jeg kan se intet om hverken hugger eller afbygger. Til
gengæld er det en lang lidt indviklet historie om denne husmand og
parcellist der havde tjent kongen og fædrelandet, Han blev begravet - 3.
- eg tror der står - onsdag efter påske. og ellers det meste af en
side som jeg har svært ved at læse.

Hvornår er han død? denne åbenbart bemærkelsesværdige fyr.

Det hjalp lidt at få det hele binært, men det vil nok hjælpe mere om man
tog ind på Lak eller RA for at se det i Fiche.

Børge

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 02-10-04 15:03

Hej.

Han er død i 1813 i Karlslunde.

Jeg har desværre ikke mulighed for at tage til LAK, det vil absolut være det
optimale.
Jeg bor i Varde. Og har både hus, mand og arbejde....

Fra : børge askholm

Dato : 02-10-04 21:59

Jørgen Nygaard Siig wrote:
> [...]
> optimale.
> Jeg bor i Varde. Og har både hus, mand og arbejde....

Jeg kender alt for godt problemet. Så derfor vil jeg godt prøve - hvis
ellers jeg husker det mandag når jeg tager på RA - osse at tage dig med
og se efter. For en sikkerheds skyld så gi mig lige hvad du har på ham.

Børge

Fra : S. larsen

Dato : 02-10-04 17:04

Ja, det er muligt men her er en kilde.