Cpu problem...
Fra : Zeros

Dato : 30-09-04 18:48

Hej, jeg har et problem med min CPU, som jeg håber der er en, eller nogen
som kan hjælpe mig med.

Altså... Jeg har en 1400MhZ AMD Duron i maskinen. Men under opstart står
der: 866Mhz og under : Denne komputer --> egenskaber skriver den 863Mhz??
Der har før stået 1400Mhz over det hele, og jeg kunnet se film uden
problemer. Men nu hakker den i det...

Jeg har inde i bios forsøgt mig med at ænder under CPU PnP setup (cpu speed)
Man kan vælge mellem:
100/100Mhz
100/133Mhz
133/133Mhz
166/133Mhz

Men ligemeget hvad jeg vælger, står det stadig kun de 866Mhz de forskellige
steder.
Det er altså det eneste, jeg sådan lige kan se, at man kan ændre med, ved
cpu'en.

Det er sikkert mig, der gør noget forkert... :) Men hvad?
Er der en der ved hvad jeg skal gøre?
Kører med Win XP

Vh
Mart!n

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-09-04 19:34

On 2004-09-30, Zeros <Filuma**SLET**@tele2adsl.dk> wrote:
> Hej, jeg har et problem med min CPU, som jeg håber der er en, eller nogen
> som kan hjælpe mig med.

Prøv at køre et program som cpu-z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

og se hvad det siger.

Thomas

Fra : Zeros

Dato : 01-10-04 06:06

Hej igen.
Jeg har nu afprøvet programmet cpu-z. Den siger 863Mhz....

Efter ændring i bios, gemmer jeg og genstarter. Men den skriver fortsat
863Mhz. Og det er ligemeget hvilken cpu-hastiged jeg vælger. Den skriver
stadig 863Mhz.

Det med at resette, ved jeg ikke om jeg har fået rigtig hen. Hvordan gør man
det? Der står ikke noget med reset i bios'en??
Skal batteriet evt af bundkortet?

Og lige en rettelse mht min cpu. Det er en 1300Mhz og ikke1400Mhz... Men
foreskellen er vist ens her, hvad problemet angår :)

/Mart!n

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-10-04 06:27

On 2004-10-01, Zeros <Filuma**SLET**@tele2adsl.dk> wrote:

> Og lige en rettelse mht min cpu. Det er en 1300Mhz og ikke1400Mhz... Men
> foreskellen er vist ens her, hvad problemet angår :)

Hmm, mystisk. 866 = 13 * 66Mhz.

Det virker som om du kører med en FSB på 66Mhz. Er der nogle manuelle
indstiller på bundkortet?

Eller har du noget PC66 ram i maskinen?

Thomas

Fra : FedeDorit

Dato : 30-09-04 20:53

--
24 Timers HYGGE LAN på FYN !
http://santalan.santaclan.dk/
"Zeros" <Filuma**SLET**@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cpu'en.
>
> Det er sikkert mig, der gør noget forkert... :) Men hvad?

Prøv at nulstille/reset BIOS.Så kan det være den kan autodetekte cpu
hastigheden igen.
Har selv prøvet noget af det samme...bios reset hjalp..

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-09-04 22:51

> [...]
> cpu'en.
>
> Det er sikkert mig, der gør noget forkert... :) Men hvad?

Når du ændre på cpu speed, hvad gør du så efterfølgende?
Du skal jo gemme ændringerne og genstarte, før de slår igennem.
Hvis du f.eks. ændrer fra 100/100 til 133/133 burde det ikke kunne lade sig
gøre, at du efter at have gemt ændringer og genstarter, stadig har samme cpu
hastighed.
Hvis den booter som 866 mhz og står til 100/100 i bios, skal den vist sættes
til 166/133 i bios for at komme op på de 1400 mhz.

Kurt