Allokeret memory
Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 30-09-04 14:26

Jeg har i en periode fulgt adspredt med i mængden af allokeret memory i windows jobliste/processer.
Jeg har ikke installeret noget for nyligt, men mængden af allokeret hukommelse sniger sig stille
opad (fra under 130000 til nær 170000). Er det en naturlig udvikling?

Carsten

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-09-04 14:29

I indlægget <415c097f$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> skrev Carsten Troelsgaard:
> [...]
> opad (fra under 130000 til nær 170000). Er det en naturlig udvikling?

Allokeret hukommelse har intet med om du installere programmer at gøre.

Det er hukommelses forbruget af de programmer du kører. Den svinger
nomalt meget alt afhængi af hvad man laver.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-09-04 16:02

Carsten Troelsgaard wrote:

> men mængden af allokeret hukommelse sniger sig stille
> opad (fra under 130000 til nær 170000). Er det en naturlig udvikling?

Ja, det er da bestemt meget naturligt.
Men nu aner jeg slet ikke hvad lige netop
det tal dækker over. Jeg er ingen Windows
ekspert, men jeg ved da at så længe, der
er fri hukommelse, vil andre systemer cache
alt, der bliver læst fra disken.

Så hvis tallet inkluderer hvor meget
hukommelse, der er brugt på cache, så burde
det efterhånden stige indtil det ligger tæt
på 100%. Og derefter burde det blive
liggende deromkring indtil du genstarter.

Der er nogle få omstændigheder, som kan få
mængden af brugt hukommelse til at falde
drastisk. Hvis man f.eks. afslutter et
program, der har brugt meget hukommelse. Så
vil den jo være fri indtil man finder nogle
andre formål at anvende den til.

Hvis tallet du har kigget på kun fortæller,
hvor meget hukommelse, der er brugt af
programmer, og ikke inkluderer cache. Så
vil det stadig stige lidt. Du kan evt.
kigge efter om nogle specifikke programmer
har et stigende forbrug.

Der behøver ikke være noget galt med et
program, blot fordi dets forbrug stiger.
Men hvis det bliver ved med at stige, kan
det være tegn på en leak i programmet. På
ethvert fornuftigt OS kan den leakede
hukommelse frigives ved at afslutte
programmet.

Jeg ved ikke om Windows har memory mappede
filer ligesom mange Unix systemer. Det er
en genial feature, men den gør det nogen
gange lidt svært at forstå, hvad der foregår
med hukommelsesforbruget. Som i så fald vil
være noget mere compliceret end beskrevet
her.

--
Kasper Dupont

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 30-09-04 17:31

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:415C1FE6.5F3A15B8@daimi.au.dk...

> [...]
> det efterhånden stige indtil det ligger tæt
> på 100%. Og derefter burde det blive
> liggende deromkring indtil du genstarter.

Jeg er bange for at jeg ikke helt kan følge med i dit svar. Når jeg presser Ctrl+Alt+Delete får jeg
windows jobliste op og vælger /processer. Nederst vises allokeret memory. Jeg følger nogle gange med
mens jeg venter på at start-up'en er færtig og klar. Det tal jeg kigger på er altså sammenlignelig
fra start til start, fordi jeg ikke har tændt andre programmer. Erfaringsvis plejer jeg ikke at få
en særlig stor start hastighed's forbedring hvis jeg afinstallerer programmer, så på et tidspunkt er
det blot at formattere osv - det ligner en naturlov at allokeret memory kun vokser en vej (op).

Tak for jeres svar.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-09-04 21:42

Carsten Troelsgaard wrote:

> Jeg er bange for at jeg ikke helt kan følge med i dit svar. Når jeg presser Ctrl+Alt+Delete får jeg
> windows jobliste op og vælger /processer. Nederst vises allokeret memory.

OK, men jeg ved altså ikke præcist hvad, der tælles med.

> Jeg følger nogle gange med
> mens jeg venter på at start-up'en er færtig og klar. Det tal jeg kigger på er altså sammenlignelig
> fra start til start, fordi jeg ikke har tændt andre programmer.

Så det du siger er altså, at fobruget umiddelbart efter
opstart bliver lidt større hver gang du starter op?

Jeg mener ikke det ville være underligt, hvis tallet
svingede lidt op og ned fra gang til gang. Men en
konstant stigning lyder lidt underligt.

Hvis man skal finde en forklaring er man nødt til at
vide lidt mere om, hvad det er, der måles på. Desværre
ved jeg ikke nok om Windows til at kunne svare på lige
netop det spørgsmål.

> [...]
> det blot at formattere osv - det ligner en naturlov at allokeret memory kun vokser en vej (op).

Der er ikke nødvendigvis nogen entydig sammenhæng
mellem hastighed og hukommelsesforbrug.

--
Kasper Dupont

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-09-04 20:23

On Thu, 30 Sep 2004 15:26:24 +0200, "Carsten Troelsgaard"
<carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote:

> [...]
> opad (fra under 130000 til nær 170000). Er det en naturlig udvikling?

Det kunne lyde som om et af dine programmer har en memory leak
(altså en fejl, så det bruger mere og mere hukommelse), og ret
meget tættere på et svar kan man ikke komme med de oplsyninger,
du stiller til rådighed.

-A