Spandfilter til 63 l akvarium?
Fra : Steen

Dato : 30-09-04 13:10

Hej
Kan man regulere vandmængden der løber igennem et spandfilter?
Jeg ville gerne have et externt filter til mit lille akvarie, men
umiddelbart har de vist alle en for stor kapacitet.
Kan man tilslutte en lysdæmper til pumpen, for derved at få den til at køre
langsommere, eller vil den så slet ikke køre?

Steen

--
fjern xxx i mailadressen ved direkte svar.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 30-09-04 17:59

> Kan man regulere vandmængden der løber igennem et spandfilter?

På de fleste kan du regulere gennemstrømningen, ellers kan man bare købe en
hane man sætter på slangen...

> Kan man tilslutte en lysdæmper til pumpen, for derved at få den til at
køre
> langsommere, eller vil den så slet ikke køre?

Jeg har selv rodet med tanken med desværre kan det ikke lade sig gøre da
motoren kræver fuld spænding(230V) og styres af frekvensen(50Hz)

Jabbe

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-10-04 20:14

In news:nXW6d.847$6y.461@news.get2net.dk,
Jabbe(4k) <jabbe@get2net.dk> wrote:

> Jeg har selv rodet med tanken med desværre kan det ikke lade sig gøre
> da motoren kræver fuld spænding(230V) og styres af frekvensen(50Hz)

Der kan benyttes en frekvens omformer / modulator, til styringen.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Aardvark

Dato : 01-10-04 21:33

"Steen" <ravnen@xxxhollufpile.dk> wrote in

> [...]
>
> Steen
>

> --
> fjern xxx i mailadressen ved direkte svar.

Jeg ved, at nogle Fluval (incl. mit eget 404) har en "power-dims" til at
skrue op og ned for trykket på selve filteret.
Selv om et 404 på et 63, ville være over-kill, så er der da mindre
Fluval spande

/Aardvark

Fra : Jørgen

Dato : 02-10-04 13:11

Hej Steen
Hvis du er lidt fingernem kan du lave et omløb således, at du helt selv
bestemmer hvor meget, der skal løbe igennem akvariet.
Du skal bare montere et passende T-stykke i både tilgang af afgang.
Den ene slange går som sædvanligt til akvariet, den anden direkte
forbindelse imellem tilgang og afgang.
På een af slangerne skal du lave en klemmeanordning, så du kan indstille
til passende gennemløb.
Sørg for ordentlige spændebånd så du undgår, at slangerne falder af..
Pas på, at du ikke får neddroslet gennemløbet i selve pumpen, idet det er
gennemstrømningen der køler motorpumpen.
At spanden er rigelig stor er kun en fordel, hvis du ellers har plads til
den.
Hilsen
Jørgen

Fra : coryfreak

Dato : 03-10-04 10:29

"Steen" skrev i en meddelelse
> [...]
køre
> langsommere, eller vil den så slet ikke køre?

Jeg har et 128 l akvarie hvor jeg har pansermaller i. Denne type fisk vil
gerne have meget strøm i vandet derfor har jeg en EHEIM pumpe til sluttet
akvariet som køre 1000 litter i timen. Min pointe er at alt efter hvilken
fisk du vil have i akvariet og alt efter deres krav til vandforhold så køb
den pumpe der passer dertil. F.eks. ville saksehaler, smerlinger og mange
typer maller osv. gerne have meget strøm i vandet medens kampfisk, nogle
killifisk osv. ynder mere stillestående vand.
F.eks. kunne du købe en EHEIM 2213 som tager 250 l pr time Hvilket betyder
at akvarievandet har været i gennem pumpen ca. 4 gange på en time. Det ville
passe til et selvskabsakvarie.