problem med filnavne
Fra : inga schmidt

Dato : 30-09-04 12:15

Jeg er nybegynder i php og har nogle startvanskeligheder. Jeg har
lige installeret en apacheserver og php og prøver nu at komme i
gang, men hvis jeg kalder siderne .php, kan jeg ikke inkludere
f.eks menuen. Skriver således: <!--#include
virtual="menu.inkl"-->
Hvis jeg kalderne siderne .shtml, virker det, men så vises php
(f.eks. denne: <?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>). Jeg har
prøvet at lægge en .htaccess ind:
Addhandler application/x-httpd-php .shtml og AddType
application/x-httpd-php .html, men så vises der fejl, når jeg vil
åbne siden. Er der nogen bud på, hvad jeg skal gøre?

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : inga schmidt

Dato : 30-09-04 12:22

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Hvis jeg kalderne siderne .shtml, virker det, men så vises php
> (f.eks. denne: <?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>).
Der skulle altså stå, at det IKKE vises.

Fra : Michael Foged

Dato : 30-09-04 14:18

On Thu, 30 Sep 2004 11:15:20 +0000, inga schmidt wrote:

> [...]
> application/x-httpd-php .html, men så vises der fejl, når jeg vil
> åbne siden. Er der nogen bud på, hvad jeg skal gøre?

Jeg har aldrig rodet med SSI før men php's ækvivalente funktion for
<!--#include virtual="menu.inkl"--> skulle være virtual()

http://de3.php.net/manual/en/function.virtual.php

Håber det ka' hjælpe

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-04 16:12

Michael Foged wrote:

> Jeg har aldrig rodet med SSI før men php's ækvivalente funktion for
> <!--#include virtual="menu.inkl"--> skulle være virtual()
>
> http://de3.php.net/manual/en/function.virtual.php

For at gøre en lang historie kort, skal du formulere det sådan:

<? virtual("menu.inkl"); ?>

eller du kan bruge

<? include("menu.inkl"); ?> eller <? require("menu.inkl"); ?>

Du kan læse mere her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Michael Foged

Dato : 30-09-04 17:30

On Thu, 30 Sep 2004 17:12:00 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> <? virtual("menu.inkl"); ?>
>
> eller du kan bruge
>
> <? include("menu.inkl"); ?> eller <? require("menu.inkl"); ?>

Tak for linket, der står meget på den side.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#ssi skriver du:

Citat
Forskellen på de to er, at med #include file kan du kun bruge relative
stier til de filer, der skal inkluderes. Bruger du derimod #include
virtual, kan du lade stien til den inkluderede fil angive med en / først,
for at starte stien fra sitets rod, uanset hvorfra der skal søges.

Ud fra hvad jeg har læst mig til i dag, på
http://de3.php.net/manual/en/function.virtual.php
og på http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_include.html er jeg uenig i
din tolkning af forskellen på #include file og #include virtual (og
dermed de php ækvivalente funktioner). Det er ikke _kun_ stien
(relativ/absolut) der udgør en forskel, men mere det at virtual er til
inkludering af eksekverbare filer (f.eks. cgi), eller hvis man har behov
for overførsel af parametre til eksekverbare filer.

Dette var årsagen til mit oprindeligt meget vage svar, da jeg udover
ikke at kende til SSI, absolut intet kender til CGI, og ikke ved hvad der
er af snask i spørgerens menu;)

Normalt ville jeg (i php) bare lave en almindelig include() for en menu
(en sådan er jo som regel normal html/css). Men her kan det godt være
min uvidenhed der gør at jeg tager grueligt fejl. Men jeg kan ikke se
hvorfor man skal bebyrde webserveren med yderligere arbejde når man
alligevel stopper dokumentet igennem php maskinen.

PS måske en af guruerne kan afklare om jeg er helt galt afmarcheret?

Michael Foged

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-10-04 22:38

Michael Foged wrote:

> [...]

> til inkludering af eksekverbare filer (f.eks. cgi), eller hvis man
> har behov for overførsel af parametre til eksekverbare filer.

Ovenstående citat er blevet til i samarbejde med andre, som angiveligt
vidste, havd de snakkede om. deres info til mig gik bl.a. på, at der ikke er
fuld sammenlignelighed mellem asp's og php's måde at håndtere includes på,
hvilket også fremgår af min side.

Jeg vil studere de links, du gav og se, om jeg skal revidere min opfattelse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 30-09-04 21:08

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> For at gøre en lang historie kort, skal du formulere det sådan:
>
> <? virtual("menu.inkl"); ?>

Ja, det virker jo Tusind tak - linket til din side vil jeg straks gå
i gang med.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-10-04 08:20

On Thu, 30 Sep 2004 17:12:00 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> For at gøre en lang historie kort, skal du formulere det sådan:
>
> <? virtual("menu.inkl"); ?>

Hejsa

Hvis man skal være helt sikker på at kunne bruge sin kode på andre
servere, bør man bruge det lange open-tag "<?php", f.eks.:

<?php virtual("menu.inkl"); ?>

Det er ikke alle servere der accepterer den korte version (altså "<?").

Mvh.
/Thomas