Sökes: Sjökort för Limfjorden
Fra : Pontus Claesson

Dato : 30-09-04 08:23

Hej allesammans!

Jag har nyligen köpte en segelbåt som ligger i Limfjorden, i närheten
av Lögstör. Till våren skall den seglas hem till Göteborg, och då
behöver vi således sjökort för detta område.

Att köpa ett helt nytt båtsportkort för detta område känns lite
onödigt då vi bara skall segla hem båten. Därför undrar jag om det
är någon här i gruppen som har ett begagnat till salu.

Med Vänliga Hälsningar
/Pontus

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-09-04 10:22

Pontus Claesson wrote:
> [...]
> onödigt då vi bara skall segla hem båten. Därför undrar jag om det
> är någon här i gruppen som har ett begagnat till salu.

Var det ikke en ide at alliere dig med en "kendt mand" der kunne guide dig
fra Løgstør til Hals, der er ikke meget plads på strækningen øst for Aalborg
specielt hvis du kun går for sejl, og der er også et par broer (tre) der
skal paseres.

--
/carsten

Fra : Pontus Claesson

Dato : 30-09-04 10:44

On Thu, 30 Sep 2004 11:22:05 +0200, Carsten Holck wrote:

> [...]
> specielt hvis du kun går for sejl, og der er også et par broer (tre) der

Är du sugen på att följa med?

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-09-04 18:47

Heldigvis fandt Pontus Claesson <typhoon_no_spam_@tripnet.se>
tastaturet og skrev i news:pan.2004.09.30.09.43.23.992719@tripnet.se:

> Är du sugen på att följa med?

Det kunne være interessant - mail direkte med lidt flere detaljer om skib
osv. og lad os se på det ( det er jo ikke vår endnu ...

/carsten

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 30-09-04 18:14

Pontus Claesson wrote:
> [...]
> onödigt då vi bara skall segla hem båten. Därför undrar jag om det
> är någon här i gruppen som har ett begagnat till salu.

Du behøver ikke søkort for at sejle igennem,følg de andre både og så er der
mærket rigtig godt af med bøjer i hele sejlrenden Når du kommer til hals
skal du sejle helt ud til soldaterne og så afstikker du kursen hjemad. Du
skal lige være opmærksom på at når du starter er du for indafgående og når
du kommer til ålborg ved den store bro skifter du til
udafgående(bøjemarkering vender)
Mvh Bent.

---

Fra : Pontus Claesson

Dato : 01-10-04 10:12

On Thu, 30 Sep 2004 19:13:40 +0200, Bent Frederiksen wrote:

> [...]
> skal lige være opmærksom på at når du starter er du for indafgående og når
> du kommer til ålborg ved den store bro skifter du til

Nu tänkte vi ta det lite lugnt ägna ett par dagar åt att se Limfjorden
då jag hört att det skall vara mycket vackert. Dessutom behöver vi gå in
till Ålborg för att handla.

Vad använder man för signaler för att broarna skall öppna sig? Vi har
ingen VHF i båten.

/Pontus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-10-04 11:55

Pontus Claesson wrote:

> Vad använder man för signaler för att broarna skall öppna sig? Vi har
> ingen VHF i båten.

Signalflag N

- Lars

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-10-04 12:34

Pontus Claesson wrote:
> [...]

Ja den er ret godt afmærket, men det er _kun_ en gennemsejlingsafmærkning,
og hvis man ikke har et kort ved man ikke hvor man skal kigge efter
mærker/fyr/osv. Specielt hvis man aldrig har været der før
Så jeg vil på det kraftigste fraråde at sejle igennem uden et søkort over
området
Kort 105 Limfjorden Aalborg-Løgstør
Kort 106 Limfjorden Aalborg-Hals
Prisen er 136.- /stk +porto hos http://schultz.dk/soekort/
Søkortrettelser kan du se på
http://www.kms.dk/kortbutik/soekort/soekortrettelser_ny/soekortrettelser.html

Iøvrigt, afmærkningen skifter ca.0.8sm vest for Jernbanebroen ( det står
også på søkortet )

> Nu tänkte vi ta det lite lugnt ägna ett par dagar åt att se Limfjorden
> då jag hört att det skall vara mycket vackert. Dessutom behöver vi gå
> in till Ålborg för att handla.

Jo, der er kønt i limfjorden - du kan sagtens få nogle dage til at gå på
strækningen Løgstør - Aalborg,
Aalborg - Hals er ikke helt så spændende (og nemmere), det er mere
transportsejlads imo.

> Vad använder man för signaler för att broarna skall öppna sig? Vi har
> ingen VHF i båten.

Ifølge reglerne kan Brovagten lade lystfartøjer vente i optil 1 time
For lystsejlere er det normalt faste tider, hele og halve time, ellers kan
du ringe til dem for at høre hvornår de kan finde et hul til jer, det er
flinke folk

Aggersund: 9822 1052
Åbningstid: fra solopgang til 1/2 time efter solnedgang, fra 1. november til
1. marts dog 1/2 time før solopgang

Jernbanebroen: 9812 5229
Åbningstider kl. 05-21, men kun hvis der ikke kommer tog

Limfjordsbroen:9812 0035
Åbningstider
1/10 - 30/4 kl.06-19
1/5 - 30/9 kl. 05-21
Spærretider (skyldes trafik):
Mandag, onsdag og torsdag:
kl. 0640 - kl. 0710
kl. 0740 - kl. 0810
kl. 1530 - kl. 1630
Tirsdag: kl.
kl. 0640 - kl. 0840
kl. 1530 - kl. 1630
Fredag: kl.
kl. 0640 - kl. 0710
kl. 0740 - kl. 0810
kl. 1430 - kl. 1530

Ellers er de normale brosignaler
1) Om dagen: Det internationale signalflag N - eller i mangel heraf
nationalflaget - hejst på halv fortop samt en lang og en kort tone med
fløjte eller tågehorn.

1) 1 rødt, fast lys, der betyder, at gennemsejling er forbudt.
2) 2 røde, blinkende lys, der betyder, at broen vil blive åbnet for et skib
kommende fra øst. Passage må ikke finde sted, før signalet under punkt 3
afgives.
3) 2 røde, faste lys, der betyder, at et skib kommende fra øst kan passere
broen.
4) 3 røde, blinkende lys, der betyder, at broen vil blive åbnet for et skib
kommende fra vest. Passage må ikke finde sted, før signalet under punkt 5
afgives.
5) 3 røde, faste lys, der betyder, at et skib kommende fra vest kan passere
broen.

Og ja, jeg ved godt at der er nogen der vil sige at lystsejlere bare sejler
igennem når de kan få (tilkæmpe sig) plads i begge retninger samtidig - men
det skader nu ikke at vide hvordan reglerne er ( så ved man da hvad man
overtræder )

Iøvrigt vil jeg da anbefale at du ønsker dig en VHF i julegave - det er et
ret vigtigt stykke sikkerhedsudstyr - og så dyre er de heller ikke. Og hvis
du ikke har et VHF certifikat så er det en fin opgave i vinterperioden

--
/carsten