Fiskestang af mærket Excalibur Blekinge (e~
Fra : Jan

Dato : 29-09-04 19:55

Min lokale grejforhandler har tilbud på en spinne-fiskestang af mærket
Excalibur Blekinge. Jeg har aldrig før hørt om dette mærke. Er der nogen af
Jer der kender denne, og kan komme med lidt erfaringer, gode som dårlige ...

Såfremt jeg køber den (10,3 fods-udgaven) vil den skulle bruges til
geddefiskeri (med flåd/skalle).

mvh Jan

Fra : Peter Schroeder

Dato : 30-09-04 08:05

"Jan" skrev...
> [...]
> Jer der kender denne, og kan komme med lidt erfaringer, gode som dårlige ...

Det lyder som noget fra en sydsvensk ridderfilm
Mon ikke det er "private label"?

> Såfremt jeg køber den (10,3 fods-udgaven) vil den skulle bruges til
> geddefiskeri (med flåd/skalle).

Jeg ville synes at kastevægt og aktion er det vigtigeste
til den slags fiskeri. En god dyb aktion er mindre tilbøjelig
til at flå maddingen af i kastet og skal du kaste langt, skal
stangen kunne håndtere vægten af både skalle, flåd og evt.
den ekstra vægt du bruger til at holde skallen nede med.
Jeg vil tro at en kastevægt på 60 til 120 gram vil være passende.
Desværre er sådan en stang ikke "så sjov" at fange mindre
gedder med, da den nemt bliver alt for stiv og klodset.
Skal du bare "vippe" skallen ud over f.eks. et sivbælte
kan du nøjes med en mindre kastevægt; måske 30 til 60 gram.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jan

Dato : 30-09-04 17:39

"Peter Schroeder" skrev:
> Det lyder som noget fra en sydsvensk ridderfilm

Nej, nærmere noget fra science fiction-film, produceret i det nordlige
Ukraine

> Mon ikke det er "private label"?

Njaarhhh, jeg har godt nok ikke kunne finde så meget på nettet om den, andet
end at den er omtalt i denne artikel
http://www.fbjsport.dk/Theis_gedde2.htm (se under Hjul og Stænger). Stangen
står til en normalpris til kr. 999,- og sælges nu til 299,-. Stangen og
finishen syner og virker umiddelbart af "kvalitet".

> [...]
> Skal du bare "vippe" skallen ud over f.eks. et sivbælte
> kan du nøjes med en mindre kastevægt; måske 30 til 60 gram.

10,3 fods-udgaven findes i en Light-udgave og i en Normal-udgave.
Light-udgaven er 15-30 gram, Normal-udgaven 15-50 gram. Jeg foretrækker
ellers lette og bløde stænger (fremfor "kosteskafter"), men er nok nødt til
at vælger normal-udgaven, da stængerne nok også skal bruges til lidt
karpefiskeri. Tacklerne der vejer jo lidt til ...

mvh Jan

Fra : Claus

Dato : 30-09-04 21:43

Hejsa

Nu kender jeg ikke "blekinge" modellen , men jeg har selv en Excalibur
Saltstrummen , som er en 50 pund havstang , jeg er yderst godt tilfreds med
den, den kostede ikke alverden , har en flot finish , gode øjer , fin længde
, kort sagt en udemærket havstang. Så hvis deres kvalitet er den samme på
deres spinnestænger så bare køb den, men man kan jo ikke sammenligne de to
stænger , det ville jo være det samme som at sammenligne æbler og pærer ..

Claus

Fra : Peter Schroeder

Dato : 01-10-04 10:08

"Jan" skrev
> [...]
> at vælger normal-udgaven, da stængerne nok også skal bruges til lidt
> karpefiskeri. Tacklerne der vejer jo lidt til ...

Er 50 gram nok til at kyle en skalle ud?
Mit eget geddefiskeri foregår med en 5'
5 til 20 gr, men jeg foretrækker så'n lidt
pürch mellem åkanderne. Det kræver jo
naturligvis at man har en båd til rådighed.
En karpe ekspert, jeg kendte, svor til stænger
med 3 lbs. testkurve. Jeg aner ikke hvad
det svarer til i kastevægt, men de forekom
mig temmelig stive.