nu gør hun det i bukserne..
Fra : Lise Jensen

Dato : 13-05-01 19:11

Hej
kan nogen hjælpe mig... Min datter, der blev tre i januar, har endelig
for ca 2 måneder siden smidt bleen.
Det har holdt hårdt at få hende interesseret i det, men efter lidt
startvanskeligheder går det fint med at tisse på toilettet. Men med
afføringen derimod kniber det rigtig meget.......hun har kun været
heldig at få "lavet pølser" på toilettet to gange....ellers gør hun det
i bukserne!!!!!Et par gange er vi blevet enige om, at hun fik en ble på
til formålet, med godt resultat, men dels vil hun ikke rigtig have ble
på, når hun nu har smidt den- og dels er det vel osse lidt upædagogisk
at vende tilbage til det stadie???? Vi har indtryk af, at hun går og
holder sig længe, og så - hyppigst i weekenderne, når der er mere ro,
sker uheldene på stribe. Hun kan godt mærke, at nu skal hun på
toilettet, og siger det osse nogen gange. Hun sidder der så meget kort
tid, vil ikke sidde der mere, hvorefter hun gør det i bukserne kort
efter. Hun bliver selvfølgelig ked af det og synes at det er ulækkert-
har osse prøvet det i børnehaven - det var heller ikke et hit. Inden hun
kom af med bleen kunne hun godt gå med afføring i bleen længe uden at
sige til, ville ikke sige det, helller ikke når vi spurgte om ikke der
var gevinst.
Hva gør vi for at forebygge dette her, vænne hende til, at den slags
foregår på toilettet..og at man sidder der længere end hendes
splitsekund, skal man lokke med præmier ......har nogen et godt forslag?
Iøvrigt starter hun inden hun er kommet ud af sengen med at planlægge
hvilket tøj, hun skal have på - og især ikke have på (der er nu kun to
kjoler, hun kan acceptere !!!). Og hun vil osse helst bestemme, hvad
lillesøster skal have på.......kan man overhovedet gøre noget ved det,
er det en periode, der bliver ved til hun er 17 ??????
vh lise

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-05-01 20:19

"Lise Jensen" <lise-jensen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> foregår på toilettet..og at man sidder der længere end hendes
> splitsekund, skal man lokke med præmier ......har nogen et godt

imo skal i ikke lokke med præmer eller noget i den stil.... men bare
gøre det til en naturlig ting....
jeg vil lige sige at spørgsmålet er jo om hun i det hele taget var klar
til at smide bleen helt... ??
mange børn får den af lidt for tidligt.... med det resultat at de får et
"nederlag" i at de ikke kan holde tørre eller rene......
jeg gjorde personligt det at jeg gav min søn up and go bleer på.... og
kaldte dem for underbukser.... det gav ham muligheden for at bruge
toilettet og smuttede det var skaden ikke så stor....
det synes jeg sagtens i kunne gøre.... give hende underbuksebleen på (
evt sørge for at hun ikke ser pakken, læg dem i skuffen sammen med
hendes undertøj)
og så påvirke hende positivt til at sidde lidt længere..... vise hende
at i sidder der og "hygger" evt....
det kan evt være hun ikke kan lide fornemmelsen af at det " falder så
dybt" og plasker vand op på hendes numse..... hvis det er det der er
problemet kan løsningen være en potte eller at smide lidt toiletparpir
ned i kummen inden hun sætter sig.....

sidder hun på et ekstra sæde eller kun på det store "voksentoiletsæde?
for det kan også være en årsag til at hun ikke gider sidde der så
længe... at hun simpelthen ikke sidder godt....

> [...]
> lillesøster skal have på.......kan man overhovedet gøre noget ved det,
> er det en periode, der bliver ved til hun er 17 ??????

min mening.... skær igennem NU... sig "nej.. i dag _skal_ du have dette
her på...." gå evt på kompromis med hende i starten... at hun måske får
den bluse på hun gerne vil men de bukser du vælger.... eller sig at i
weekenden kan hun få lov at bestemme.... ,men gør noget _nu_....
jeg mener ikke et tre års barn er modent nok til at vælge hvad for tøj
der er acceptabelt i forskelligt vejr eller forskellgie
situationer...... gør du?

jeg har min bonusdatter på 3 år der har samme mani.... og jeg mener
virkelig det er hendes opdragelse der har gjort det... ikke et ondt ord
om moderen for jeg fornemmer det er lidt "misforstået" godhed der har
udløst det..... at pigen helst skal være glad hele tiden og derfor får
lov at bestemme selv..... om så det er shorts i 5 graders varme... så
fik hun dem på inden under det andet....
ikke at jeg siger det er problemet hos jer.... det er blot et
eksembel...

jeg mener børn har godt af at lære at det er de voksne der
bestemmer..... at man indimellem spørger og siger "hvad har du lyst til"
skal der bestemt også være plads til... men det skal ikke være barnet
der dikterer hverdagen.....
hos os har vi blandt andet oplevet at pigen nægtede at tage en sød og
pæn kjole på nytårsaften til fordel for en beskidt og falmet kjole, ene
og alene af den grund at det ville HUN!! ikke en optimal situation en
dag hvor men helst skulle hygge sig og have det rart....

det var lige mine "2 cents"...

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 13-05-01 20:29

"Lise Jensen" <lise-jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Resten kan jeg ikke hjælpe med, men dette lille område kan jeg genkende fra
vores pige på 3 1/2 år

Hun har de sidste 5 mdr KUN ville gå i kjoler...........i starten prøvede vi
på at ændre på det......men efter 5 - 6 dage blev vi enige om at ......hvis
hun vil have kjoler på HVAD SÅ ???, så hun har lige siden gået med kjole !
(og vi har ikke haft 1 eneste diskussion !)

Jeg tror at voksne nogen gange "glemmer" at for at få selvstændige teenagere
er de nødtil at lade børnene være selvstændige på de punkter hvor det ikke
er absolut nødvendigt at den voksne bestemmer (vaske hår, børste tænder, i
seng, etc), Lad dog barne gå i kjole hvis hun har lyst , i har det dog
nemmere nu er det sommer (for vores vedkommende foregik dette i vinter og
der er altså ikke mange vinterkjoler til børn !) *smil*

ang toilet besøg

vores datter har været renlig i 1 år, for 2 mdr siden begyndte hun pludselig
at "glemme" at gå på toilettet når hun skulle tisse, så lige pludselig skal
hun så meget så hun ikke når det og tisser i trusser og på gulvet, vi måtte
bide os i tungen for at ikke FLIPPE totalt ud når det skete 2 - 3 gange på
en dag, men i stedet sige "det gør ikke noget, men prøv nu at huske at gå på
toilettet når du mærker at det presser !), det har hjulpet "lidt", men en
ting er sikkert at blive sur og skælde ud...HJÆLPER IKKE !, det sætter mere
pres på og der er altså forbandet mange ting der er mere spændende end at gå
på toilettet, så det er nok derfor at det får anden priotet hos børnene, men
vi er ikke nervøse, det går sten sikkert i sig selv inden for kort tid

Husk at børn indtil de bliver voksne ser verden som en ny verden hverdag de
står op

Rosenrødt ?, ja, spørg dit barn og hun vil sikkert give mig ret

Fra : bo nielsen

Dato : 15-05-01 10:23

Hej!
med hensyn til at gøre i bukserne kan jeg ikke hjælpe, kun stille et par
spørgsmål.
Hvorlænge bliver I på toilettet når I skal stort, har hun været med derude?
Har I prøvet med en potte i et andet rum, hvor hun måske er mere tryg?
Har hun hård afføring så det gør ondt, så kan i prøve med frugt, det løsner
maven lidt.
Har hun i øvrigt svært ved at aflevere ting som andre vil have, legetøj
eller slik, så er det måske et mønster der kan leges ind.

Med hensyn til tøjvalg så er vildt ueneig med Sabrina, jeg mener at barnet
selv skal bestemme, hvis det er det hun vil, hun har måska en anden smag end
sine forældre, og ved hvad der er behageligt at have på. Jeg har det sådan
her i familien, at det tøj jeg mener hører til en anden årstid er lagt væk.
Ingen vanter fremme om sommeren, ingen shorts om vinteren. Min datter på 3½
vælger selv hvad hun vil have på fra kommoden eller skabet, og hvis hun
vælger noget der ikke er fremme snakker vi os tilrette, dvs. bruger 5
minutter på at tale om vejret og så for hun lov at prøve at gå ud uden
bukser hvis det er koldt ,det virker. Men jeg vil så i den forbindelse sige
at det er mig der køber tøjet og selvom hun er med, er det mig der i sidste
ende bestemmer hvad der bliver købt.Jeg køber dog ikke noget hun siger at
hun ikke vil gå i, det kan ikke betale sig.
Men jeg mener ikke at hun skal bestemme hvad tøj søskende eller de voksne
skal have på, der går min grænse.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Dorte Johansen

Dato : 15-05-01 21:11

Hej
Vi har haft samme problem, med at vores datter godt kunne sige til når hun
skulle tisse, men "det store" afleverede hun i bukserne. Vi flyttede potten
ned i stuen, godt nok ikke særlig lækkert, men det hjalp. Nu har hun ikke
noget problem med at sidde på potten og gøre "det store". Hun siger ikke
selv til, men det er lige som blevet en rutine, at efter aftensmaden, skal
hun sidde et stykke tid på potten, mens hun læser i nogen bøger. Det har nu
stået på i 14 dage, og om noget tid, flytter vi så potten op på toilettet
igen.
Hilsen Dorte

Fra : Ingerlise Klingenber~

Dato : 19-05-01 22:37

Da vores ældste pige var 2 år, blev hun renlig. I løbet af 14 dage brugte
hun ikke ble, men kom og sagde til. Nå ja - lige bortset fra når hun skulle
lave stort, så gik hun hen i en afsides krog, hvorefter vi pænt måtte skifte
tøj på hende. Årsagen var, at hun havde haft noget meget hård mave, og det
havde givet nogle rifter ved endetarmsåbningen, og når hun så prossede,
sprang de her små rifter op og sved.
Vi gjorde det, at vi fik styr på hendes mave, og ellers ikke gjorde et stort
nummer ud af "problemet".
Senere har vi så fået at vide, at det ikke er altid, at børn er renlige mht
både urin og afføring samtidig. Ideen med up and goes bukser kunne jeg godt
have brugt for 13 år siden *S*

Forøvrigt ville det samme barn også selv bestemme, hvad hun skulle have på i
3 års alderen. Jeg gav hende et par acceptable
valgmuligheder/sammensætninger, og måtte et par gange tage ansvaret, når
barnets ønsker var for vidtgående, men sålænge de kun var et problem fordi
jeg ikke kunne bestemme, og ikke fordi der ellers var noget galt med valget,
bed jeg i det sure æble og dyrkede hendes trang til at bestemme selv, men
under mit ansvar.

Held og lykke
Ingerlise