MySQL: Problemer med select-query
Fra : Kasper Johansen

Dato : 29-09-04 20:42

Hej gruppe.

I tabellen "kommentare" er der 3 indlæg.

SELECT
whatever

FROM
tabel1

LEFT JOIN kommentare ON (
kommentare.cid = tabel1.id
)

WHERE
rep_comments_comments.nr IS NOT NULL

Denne giver af en eller anden grund 3 indlæg tilbage. Hvis jeg laver 4
indlæg får jeg 4 tilbage. Jeg vil kun have 1 (altså feltet fra tabel1). Jeg
bruger JOIN til at teste om der ligger noget i den anden tabel.

Hvad kan jeg have gjort galt?

Mvh
Kasper

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-09-04 12:06

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<415b1019$0$308$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> indlæg får jeg 4 tilbage. Jeg vil kun have 1 (altså feltet fra tabel1). Jeg
> bruger JOIN til at teste om der ligger noget i den anden tabel.

Du har ikke sat dig ind i SQL ? Undskyld!

Der findes (mindst) to løsninger.

Den pæne er at omskrive forespørgslen til at virke ved en exists i stedet.

Hacker-metoden er at lave en select distinct.

VH
Kristian