Byg min egen firewall??
Fra : Jimmi Wolff

Dato : 29-09-04 11:05

Hej Allesammen

Jeg har tænkt mig at lave min egen firewall. Jeg vil have en lille computer
med to netkort og installer linux på den og der vil jeg så konfigure min
firewall.

Problemet er at jeg mangler den lille computer. Jeg har set en for noget tid
siden som ikke fyldte mere en en alm. hjemme router. Hvor får man fat i
sådan nogle?? Processer og harddisk plads er ikke så vigtig.

Er der nogen der har nogle erfaringer med sådan et projekt er disse også
meget velkommen.

M.V.H
Jimmi W.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-09-04 12:01

Jimmi Wolff wrote:

> Er der nogen der har nogle erfaringer med sådan et projekt er disse også
> meget velkommen.

En gammel 486 desktop-kasse er fint til formålet. (ingen hard disk
nødvendig).

F.eks. med Bering:
http://leaf.sourceforge.net/mod.php?mod=userpage&menu=910&page_id=36

Hvis penge ikke er et problem (tænk på hvor lidt en router koster), så
kan det da blive rigtig sexet med sådan en her:
http://www.liab.dk/

Peter

Fra : Morten Snedker

Dato : 29-09-04 13:07

On Wed, 29 Sep 2004 13:01:04 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Hvis penge ikke er et problem (tænk på hvor lidt en router koster), så
>kan det da blive rigtig sexet med sådan en her:
>http://www.liab.dk/

....den er faktisk lidt småfræk....

/Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-09-04 13:34

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Hvis penge ikke er et problem (tænk på hvor lidt en router koster), så
> kan det da blive rigtig sexet med sådan en her:
> http://www.liab.dk/

Jeg synes umidelbart at liab'en er for dyr.

Soekris net4501 er cirka lige så stor som LIAB SC520. De er begge
baseret på samme processor. net4501 har dog ikke skærmkort og kun en
serielport, men skal man bare have den stående som router er det lige
meget.

Tilgengæld har net4501'eren tre netkort og et PCI-slot man kan smide
et trådløst kort i og dermed have indbygget AP. For samme pris som
LIAB'en kan man endda får nummeret større soekris (net4801) som er
hurtigere, har mere ram og har en UDMA-33 interface til 2.5"
harddiske. Og så har kasserne (tilvalg) en pæn farve.

http://soekris.com/

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Niels Callesøe

Dato : 29-09-04 16:40

Peter Makholm wrote in <news:87acv98dab.fsf@xyzzy.adsl.dk>:

> [...]
> (net4801) som er hurtigere, har mere ram og har en UDMA-33
> interface til 2.5" harddiske. Og så har kasserne (tilvalg) en pæn

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor man skulle købe nogen af
ovennævnte, når man kan få væsentligt højere ydelse og flere features
for færre, eller samme antal, kroner. (Ganske vist kun med 2 netkort
onboard, men hvis man virkelig har brug for mere end 2xLAN+WLAN(PCI),
så er et riser-kort jo oplagt.)

http://www.viaembedded.com/product/epia_cl_spec.jsp?motherboardId=181

Er vi i øvrigt ikke ved at være lidt off-topic for d.e.s?

XFUT: dk.edb.hardware.bundkort

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

First rule of Cuddle Club: no dry humping!

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 29-09-04 12:33

Hej Jimmy - jeg kan VARMT anbefale at du finder en PC med en forholdsvis
stille strømforsygning & hiver harddisken ud.

Herefter brænder du nyeste m0nowall cdrom image ud på en cd og smider en
formateret diskette i diskdrevet.

Tænd maskinen og voila du har en støjsvag firewall med super lækkert
webinterface :D

http://m0n0.ch/wall/

/Uffe

Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-10-04 15:20

Uffe S. Callesen wrote:
> [...]
> en formateret diskette i diskdrevet.
>
> Tænd maskinen og voila du har en støjsvag firewall med super lækkert

evt. kører den på en wrap fra pc-engines http://www.pcengines.ch/wrap.htm
3 netif + plads til 1 miniPCI

OG det virker ...

--
/carsten

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-09-04 20:40

> Er der nogen der har nogle erfaringer med sådan et projekt er disse også
> meget velkommen.

Erfaring med nem software:
www.smoothwall.org