Tips til kerneopdatering?
Fra : Stenovitz

Dato : 29-09-04 10:55

Hej

Jeg er en anelse nybegynder udi linuxverdenen, så derfor kunne jeg godt
bruge nogle gode råd vedr. kerneopdatering. Jeg har gennem næsten et års
tid haft Linux Redhat 9 (Shrike) installeret med kerne ver. 2.4.20, og nu
har jeg endelig bestemt mig til at opdaterer min kerne til en nyere version
(ikke fordi der umiddelbart er opstået et eklatant behov, men ligeså meget
fordi jeg gerne vil "øve" mig lidt på det ;). På kernel.org kan jeg se at
nyeste stabile version er 2.6.8.1, men er den anbefalelsesværdig?

Jeg har set lidt på kerneopdatering i Linuxbog fra sslug, men udover denne
læsning kunne jeg godt tænke mig at høre hvad jeg skal være specielt
opmærksom på ved kerneopdatering.

/Stenovitz

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-09-04 11:25

Stenovitz wrote:
> På kernel.org kan jeg se at
> nyeste stabile version er 2.6.8.1, men er den anbefalelsesværdig?

Hvis man ikke har en meget god grund skal man altid være lidt
forbeholden med at kaste sig direkte ud i den nyeste kerne - også selvom
den officielt er "stabil". Vent altid lidt.
Det lader dog til at der ikke har været de store problemer med 2.6.8.1.
Der ser ikke ud til at have været hastværk med at på 2.6.9 ud og
Mandrake har lige shippet en distro med 2.6.8.1 ... såe.. helt galt kan
det vel ikke gå. (den virker iøvrigt fint her)

> Jeg har set lidt på kerneopdatering i Linuxbog fra sslug, men udover denne
> læsning kunne jeg godt tænke mig at høre hvad jeg skal være specielt
> opmærksom på ved kerneopdatering.

Du nævnte at du brugte RedHat. Det er lang tid siden jeg selv har brugt
RedHat, men jeg gætter på at de stadig har patchet kernen med deres egne
tilføjelser. De kan være svære at få styr over, hvis du skifter kernen
ud med en hjemme-compileret. Hvis du har noget eksotisk hardware kan du
så også risikere at det ikke længere virker med din egen kerne. (før i
tiden var det f.eks. ofte et problem med lydkortet, da mange
distributioner havde patchet kernen med ALSA og ALSA først er en del af
kernen i 2.6.x).

Selve det at compilere kernen er ikke så svært, men det er nok en god
ide at skabe sig et overblik over om ens maskine faktisk er understøttet
af standard-kernen og ikke afhængig af noget specielt RedHat har lavet
før man starter.

Peter

Fra : Stenovitz

Dato : 29-09-04 11:42

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in

[klip] (og tak for hurtigt svar iøvrigt)
> [...]
> deres egne
> tilføjelser. De kan være svære at få styr over, hvis du skifter
Ok, ja det var da en oplysning der var værd at bide mærke i!

> [...]
> (før i tiden var det f.eks. ofte et problem med lydkortet, da mange
> distributioner havde patchet kernen med ALSA og ALSA først er en del
Sjovt du lige nævner lydkortet - faktisk har jeg aldrig kunnet få mit eller
temmeligt normale SoundBlaster Live! 1024 lydkort til at spille med Redhat9
(underligt nok).

> [...]
> ide at skabe sig et overblik over om ens maskine faktisk er
> understøttet af standard-kernen og ikke afhængig af noget specielt

Efter det jeg kan læse i Linuxbog, ser det heller ikke så svært ud, men
hvor tjekker jeg lige om min hardware understøttes af den nyeste kerne?

/Stenovitz

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-09-04 11:55

Stenovitz wrote:
> Sjovt du lige nævner lydkortet - faktisk har jeg aldrig kunnet få mit eller
> temmeligt normale SoundBlaster Live! 1024 lydkort til at spille med Redhat9
> (underligt nok).

Så kan det jo ikke gå værre end helt galt :)

> Efter det jeg kan læse i Linuxbog, ser det heller ikke så svært ud, men
> hvor tjekker jeg lige om min hardware understøttes af den nyeste kerne?

Google plejer at være din ven. Se om du kan finde andre med samme
hardware, der siger at det virker (og hvilken version af software, der
kræves).
Find de forskellige hjemmesider, der står for de projekter, der laver de
respektive dele af koden. Se f.eks. www.alsa-project.org og se i deres
liste under understøttet hardware. Tilsvarende med USB-enheder. Kig på
XFree86.org efter dit grafik-kort o.s.v.

Eksempel:
Jeg sidder med en laptop med centrino-chipset. Den har et i810
grafik-kort. XFree86 siger at de har understøttelse for det fra og med
XF86 4.3
Maskinen havde også en ACPI ting, der gjorde at det var meget nemmere
med kerne 2.6 end 2.4. (http://tuxmobil.org)
Samtidig kan jeg se nu at dens wireless driver kun er understøttet med
kerne 2.6 fremover. (http://ipw2100.sf.net)

Der er ikke så meget andet at gøre end lige at løbe de ting man er i
tvivl om igennem. Det skulle være underligt hvis helt normale ting som
IDE-interfacet, kun virker i RedHat. p.g.a. en patch. Men har du f.eks.
en ekstra HighPoint IDE(RAID) kontroller, så er det da muligt at en
distributør kunne have fundet på at inkludere en patch, så det virkede
bedre.
.... men som sagt. Jeg kender ikke RedHat 9's kerne-konfiguration.

Peter

Fra : Stenovitz

Dato : 29-09-04 12:30

On Wed, 29 Sep 2004 12:54:34 +0200, Peter Mogensen wrote:

[klip]
> [...]
> liste under understøttet hardware. Tilsvarende med USB-enheder. Kig på
> XFree86.org efter dit grafik-kort o.s.v.
....[klip]

Tak for info, jeg prøver at arbejde videre med det.

/Stenovitz

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-09-04 15:30

On Wed, 29 Sep 2004 13:30:08 +0200, Stenovitz wrote:

> On Wed, 29 Sep 2004 12:54:34 +0200, Peter Mogensen wrote:
>
> [klip]
> ...[klip]
>
> Tak for info, jeg prøver at arbejde videre med det.

Det er en meget sund holdning at have, men husk for guds skyld een ting:

Aldrig aldrig aldrig nogen sinde vælge at konfigurere lilo/grub til kun
at kunne loade din nye kerne, vær 112% sikker på at du altid kan boote
den anden kerne. Det er så trælst (som en anden også skriver) at have
glemt at kompile sin IDE (eller SCSI for den sags skyld) driver ind i
kernen.

God fornøjelse... når det først bliver en vane, så tager det ikke lang
tid at smide en ny kerne på.

/Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-09-04 21:18

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> writes:

> [...]
> den anden kerne. Det er så trælst (som en anden også skriver) at have
> glemt at kompile sin IDE (eller SCSI for den sags skyld) driver ind i

Det kan altid anbefales at have en fungerende bootdiskette ud fra ens
oprindelige kerne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-09-04 06:35

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> den anden kerne. Det er så trælst (som en anden også skriver) at have
> glemt at kompile sin IDE (eller SCSI for den sags skyld) driver ind i

Det er jo altid en god idé. Men hvis man kan finde
ud af at bruge grub kommandolinien, kan det stadig
lade sig gøre at boote en anden kerne.

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-09-04 16:37

On Thu, 30 Sep 2004 07:35:00 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Det er jo altid en god idé. Men hvis man kan finde
> ud af at bruge grub kommandolinien, kan det stadig
> lade sig gøre at boote en anden kerne.

Det kommer jo helt an på hvor voldsom man har været. Jeg kan stadig
huske mine store problemer den første gang jeg kastede mig ud i en
kernekompilering på en debian boks. (Det var førjeg så lyset med
make-kpkg).

Jeg havde kompilet med hvad jeg mente var de rigtige moduler, inkl. SCSI
controller (troede jeg) og havde erstattet den gamle kerne der lå i /boot
med den nye... Damn det var svært og krævede noget gymnastik at få den
på benene igen da den kom op og sagde at den ikke kunne finde
root-disken, hvilket var fair nok da den ikke kunne finde min SCSI
controller (jeg kan ikke huske om jeg bare havde compilet den som modul,
eller om jeg havde valgt forkert under config). Med lidt hjælp fra nettet
(denne newsgroup faktisk) og en windows der kunne bootes lykkedes det mig
at få den i luften igen, og få det rigtige modul kompileret ind i
kernen, og jeg kunne så boote igen... det tog også kun 5-6 timer at få
den i luften efter sådan en manøvre

/Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-09-04 22:22

Thomas Rasmussen wrote:

> og havde erstattet den gamle kerne der lå i /boot
> med den nye...

Ja, jeg forudsatte selvfølgelig, at man kun havde
slettet indgangen fra grub konfigurationen og ikke
selv kernen. Det er selvfølgelig ikke helt nemt at
få grub til at boote en kerne man har slettet.
(Men jeg tror faktisk det kan lade sig gøre, hvis
man kan fortælle grub præcist hvilke sektorer, den
har ligget i.)

Jeg har faktisk også selv på et tidspunkt for
nyligt dummet mig lidt. Jeg ville opdatere den
sidste af mine maskiner til FC1. Så jeg
repartitionerede disken, jeg havde derefter en stor
partition med filer jeg ville gemme, og en mindre,
hvor der var plads nok til en installation. Så var
jeg klar til at installere FC1 over netværket -
troede jeg. Det viste sig, at BIOSen ikke havde
netboot support.

Der stod jeg så med en maskine, der godt kunne
indlæse grub fra harddisken (selvom filen egentlig
var slettet), men den kunne ikke finde nogen kerne.

Jeg endte vist nok med at finde en gammel
installations CD frem hvor jeg så kunne bruge
shellen til at downloade en kerne og en ramdisk
med wget. Dernæst rebootede jeg og brugte grub
kommandolinien til at indlæse kerne og ramdisk så
jeg kunne få installationen i gang.

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-10-04 08:49

On Thu, 30 Sep 2004 23:22:02 +0200, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> shellen til at downloade en kerne og en ramdisk
> med wget. Dernæst rebootede jeg og brugte grub
> kommandolinien til at indlæse kerne og ramdisk så

Nørd!

Hej Kasper :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-04 11:35

Thomas Lindgaard wrote:

> Nørd!

Tak.

--
Kasper Dupont

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-09-04 12:15

On 29 Sep 2004 09:55:02 GMT, Stenovitz wrote:

> På kernel.org kan jeg se at nyeste stabile version er 2.6.8.1, men
> er den anbefalelsesværdig?

Jeg ville vente til den næste kommer - jeg har haft problemer med tcp
window scaling¹ og brænding af cd'er² med ATAPI under 2.6.8.1 (begge
problemer løst i 2.6.9-rc2).

> Jeg har set lidt på kerneopdatering i Linuxbog fra sslug, men udover
> denne læsning kunne jeg godt tænke mig at høre hvad jeg skal være
> specielt opmærksom på ved kerneopdatering.

Har Red Hat ikke en fin .rpm-pakke du bare kan installere, eller er
det for kedeligt?

Mvh.

Adam

¹ <http://thread.gmane.org/gmane.linux.network/15367> - det er vist
nok ikke Linux' "skyld".

² <http://www.xcdroast.org/>

--
"KOMPRESSOR crush american burger" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-09-04 13:04

Adam Sjøgren wrote:
> Jeg ville vente til den næste kommer - jeg har haft problemer med tcp
> window scaling¹ og brænding af cd'er² med ATAPI under 2.6.8.1 (begge
> problemer løst i 2.6.9-rc2).

Lige de to ting har jeg nok heller ikke mulighed for at kunne evaluere.
Jeg har ikke brændt CD'er med 2.6.8.1 endnu og jeg har generelt haft et
kryptisk problem med TCP på den maskine.

Peter

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 29-09-04 18:48

> Lige de to ting har jeg nok heller ikke mulighed for at kunne evaluere.
> Jeg har ikke brændt CD'er med 2.6.8.1 endnu og jeg har generelt haft et
> kryptisk problem med TCP på den maskine.

Der ER generelle problemer med disse to ting i kerne 2.6.8.1 - Fedora
Core 2 er den udkommet til, så folk der har brugt up2date til at
opgradere til nyeste kerne, har oplevet disse problemer.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 29-09-04 19:00

Kasper S Nielsen wrote:
> Der ER generelle problemer med disse to ting i kerne 2.6.8.1 - Fedora
> Core 2 er den udkommet til, så folk der har brugt up2date til at
> opgradere til nyeste kerne, har oplevet disse problemer.

Ja ja... jeg siger også at jeg ikke har en jordisk chance for at have
opdaget det, selvom jeg kører 2.6.8.1. Og hvis det fremgår af Changelog
til 2.6.9rc2, så må der jo være noget om snakken.

Af en eller anden grund dør mine HTTP-forbindelser til de fleste
dagblades hjemmesider halvejs på min maskine. Jeg har prøvet snart alt
og min kæreste har en lignende installation som ikke oplever problemer.
Jeg har efterhånden affundet mig med problemet indtil jeg får testet med
en anden router. Derfor ville jeg ikke opdage, hvis der var problemer
med window-størrelsen i TCP på 2.6.8.1

Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-09-04 13:27

Adam Sjøgren wrote:

> Har Red Hat ikke en fin .rpm-pakke du bare kan installere, eller er
> det for kedeligt?

Jo, Red Hat har udgivet kerne opdateringer som
rpm pakker. Men den sidste officielle opdatering
til Red Hat 9 kom i april. Det skal også bemærkes,
at disse opdateringer altså stadig er 2.4 kerner.

At få Red Hat 9 til at fungere med en 2.6 kerne
er lidt mere omstændigt. F.eks. skal modutils
først opdateres.

--
Kasper Dupont

Fra : Stenovitz

Dato : 29-09-04 17:12

On Wed, 29 Sep 2004 14:27:00 +0200, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> til Red Hat 9 kom i april. Det skal også bemærkes,
> at disse opdateringer altså stadig er 2.4 kerner.

Jeg har nu hentet kernel-2.4.20-31.9.athlon.rpm fra ftp.redhat.com (min
maskine er en gammel Athlon 700Mhz) og installeret denne således:

rpm -ihv kernel-2.4.20-31.9.athlon.rpm

Umiddelbart så det ud som installationen kørte upåklageligt, men her ved
genstart står der stadig (ved runlevel 3 login) anført at kernel version
er 2.4.20-8 (som jeg hele tiden har kørt med). Hvordan er det lige jeg
tjekker, hvilken kernelversion, der er den aktuelle? Og hvis det i så fald
stadig er version 20-8, der er den aktuelle, hvad har jeg i så fald gjort
galt?

> At få Red Hat 9 til at fungere med en 2.6 kerne
> er lidt mere omstændigt. F.eks. skal modutils
> først opdateres.

Ok, jeg tror jeg vælger den lidt nemmere løsning ved at satse på nogle
rpm-opdateringer fra Redhat.com.

Iøvrigt tak til alle for den gode support.

/Stenovitz

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-09-04 06:40

Stenovitz wrote:

> Umiddelbart så det ud som installationen kørte upåklageligt, men her ved
> genstart står der stadig (ved runlevel 3 login) anført at kernel version
> er 2.4.20-8 (som jeg hele tiden har kørt med).

Hvis den siger du kører med den version, så er det
sikkert rigtigt. Du har valgt at installere den nye
kerne ved siden af den gamle, hvilket også er det
mest fornuftige valg. Men du har åbenbart ikke gjort
den nye til default ved opstart. Når maskinen starter
op burde du få mulighed for at vælge mellem de to
kerner. Du kan ændre default ved at ændre på grub
eller lilo konfigurationsfilen (afhængig af hvilken
af de to, du bruger).

> Hvordan er det lige jeg
> tjekker, hvilken kernelversion, der er den aktuelle?

uname -r

--
Kasper Dupont

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-09-04 22:14

"Stenovitz" <anonymous@localhost.localdomain> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> er 2.4.20-8 (som jeg hele tiden har kørt med). Hvordan er det lige jeg
> tjekker, hvilken kernelversion, der er den aktuelle? Og hvis det i så fald

uname -a

/Rasmus

When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."

Fra : Sune Vuorela

Dato : 29-09-04 12:47

On 2004-09-29, Stenovitz <anonymous@no.host> wrote:
> Jeg har set lidt på kerneopdatering i Linuxbog fra sslug, men udover denne

Den passer også stort set - og er lige til at gå til.

Der er ændret et par ting til kerne 2.6 i forhold til kerne 2.4 som det
vidst er skrevet til.

'make dep' er ikke nødvendig mere
man kan skrive 'make' i stedet for 'make bzImage && make modules'

og så mangler de det vigtigste punkt for folk der kompilerer kerne
første gang:

Prøv at kompilere igen - og denne gang husk at få din ide-kontroller med
i kernen ;)

Venlige hilsner

Sune