Jagtbøsse vægt
Fra : Jørgen

Dato : 29-09-04 09:43

Hejsa

Jeg har indtil nu skud med en alm kaliber 12 jagtbøsse side by side MEN har
desværre fået en gigtsygdom som bl.a er gået ud over mine skuldre således
det er "anstrengende" at slæbe mere vægt en højst nødvendig på f.eks klap-
eller drivjagt.

Ville gerne høre Jer om muligheden for noget "let" kunne det være en kaliber
16 eller 20 måske eller har nogle nogle helt andre ideer

Mange hilsener jørgen Jacevicz

Fra : Olfot

Dato : 29-09-04 11:11

En 20ér vil være helt perfekt til dig ellers skal du vælge en af de hersens
light modeller som Beretta eks. laver... igen er de jo tegnebogen der
bestemmer. !

/jr

Fra : Peter Weis

Dato : 29-09-04 11:57

"Jørgen" <joej-Remove-@ofir.dk> wrote:

> [...]
> skuldre således det er "anstrengende" at slæbe mere vægt en højst
> nødvendig på f.eks klap- eller drivjagt.

Du skal være opmærksom på at rekylen kan blive kraftigere hvis bøssen
bliver lettere, med mindre du går tilsvarende ned i haglladning.

mvh
Peter

Fra : Per

Dato : 29-09-04 13:56

On 29 Sep 2004 10:56:41 GMT, Peter Weis wrote:

> Du skal være opmærksom på at rekylen kan blive kraftigere hvis bøssen
> bliver lettere, med mindre du går tilsvarende ned i haglladning.
>
> mvh
> Peter

Hej
Det kommer helt af sig selv.
Jeg har en cal. 20 og en jernhaglspatron indeholder typisk 24 til 26 gram.
Det er fuldt ud tilstrækkeligt og går fint at skyde med på en god dag på
duetræk (med mange duer og skjorteærmer) uden at få øm skulder. Helt
anderledes end den dag jeg havde taget 12-eren med og patronerne var med 32
gram. (lidt over målet til duer og slet ikke behageligt efter den første
æske var røget gennem rørene)

MVH Per

Fra : Peder Porse

Dato : 29-09-04 21:12

Køb en 16-er.

Det rette kompromis mellem vandrør (kal 12) og kal 20 der har for
kraftig rehyle i forhold til dens evner.

pp

Fra : Per

Dato : 29-09-04 23:28

On Wed, 29 Sep 2004 22:12:14 +0200, Peder Porse wrote:

> Køb en 16-er.
>
> Det rette kompromis mellem vandrør (kal 12) og kal 20 der har for
> kraftig rehyle i forhold til dens evner.
>
> pp

Der skal ca. 7 hagl til at virke øjeblikkeligt dræbende på de fleste fugle.
De vejer vist nok ikke mere end at der er plads nok i en cal. 20 til at
levere dem --- hvis ellers skytten har evnerne, men det er måske her det
kniber for dig??

PS. Som du måske har gættet er jeg glad for min 20-er

Per

Fra : Arne Jensen

Dato : 30-09-04 06:07

On Wed, 29 Sep 2004 10:42:42 +0200, "Jørgen" <joej-Remove-@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ville gerne høre Jer om muligheden for noget "let" kunne det være en kaliber
>16 eller 20 måske eller har nogle nogle helt andre ideer

Som det har været påpeget fra flere sider er en 16' eller 20' et
glimrende valg hvis skulderen skal skånes. Om man vælger den ene eller
anden må være en smagssag, og som det også er skrevet kan en 12' uden
alt for meget tyngde i også gøre fyldest. Jeg har selv en Baikal o/u
der vejer et ondt år, men er bundsolid... Men indrømmet min fars "skb
600" vejer minimalt i forhold til. Pris forskellen ligger så omkring
6-8 K fra ny.

Uden at være sikker på det passer mere, forekommer det mig at 16' er
forholdsvis mindre brugt end 20' i de "små" kalibre, og dermed lidt
dyrere i ammo, men dette er sagt med forbehold da det kan have ændret
sig siden jeg sidst brugte en lille kaliber (i 84-85 som 14-15 årig på
skydebane med min far)

En ting har dog ikke ændret sig: BLAND ALDRIG 20' OG 12' AMMO!!!

Den lille 20' passer perfekt igennem kammeret på 12' og yderligere
forklaring burde være unødvendig!

Venlig hilsen
Arne Jensen