Børn i pubertet.
Fra : M. Jørgensen

Dato : 28-09-04 11:43

Hej gruppe.
Er der slet ingen her på news, der har børn i puberteten ?
Jeg syntes tit det er mindre børn det drejer sig om.
Kan det passe at vi er de eneste der slås med pubertets problemer ?
Hvad med holdninger til hvor meget de unge må drikke, ryge, hvornår de skal
være hjemme ?
mvh. Marie

Fra : JIB

Dato : 28-09-04 20:55

"M. Jørgensen" <zulu@mail.dk> wrote in message

> [...]
> Kan det passe at vi er de eneste der slås med pubertets problemer ?
> Hvad med holdninger til hvor meget de unge må drikke, ryge, hvornår de skal

I er langt fra de eneste! Jeg slås dagligt med problemerne via en
15-årig pige...

Mvh. JIB

Fra : Andersen

Dato : 28-09-04 22:53

"
Marie Wrote:
> [...]

Hej.........
Det kommer selvfølgelig an på om hvor gammel selv er...!
Og sørg altid for at følge ekstra godt med i "barnets" liv når det går i
byen osv. (Hensyn til stoffer og alkohol problem)
Da det er blevet meget slemt de sidste par år... Og det er fra forskellige
baggrunde alle sammen, de fleste unge prøver de forskellige stoffer så hold
øje, det er ikke så svært at se tegnene på det, når man først kender dem...!
Men lad være med at lave for stramme tøjler for til sidst risikere i at
jeres barn bare gør hvad det passer sig..... Hvilket mange gør nu til
dags... Men det kommer selvfølgelig meget an på omgangskredsen!
Jeg er selv teenager (lige fyldt 18 år, denne måned) Og har været det hele
igennem, og tro mig det er heller ikke nogen nem tid for os...! smiler....

Mv. Mig!

Fra : Mette

Dato : 29-09-04 07:01

"Andersen" <anita.andersen@tdcadsl.land-gæt-hvilket> skrev i en meddelelse

> [...]
hold
> øje, det er ikke så svært at se tegnene på det, når man først kender

Men hvordan kan man følge med? Hvis man spørger direkte om hun/han tager
stoffer eller drikker eller dyrker usikker sex, får man nok højst
sandsynligt ikke et sandt svar. Og hvis man har "beviser", så klapper
teenageren i som en østers og bliver endnu mere indelukket overfor
forældrene. (Taler af erfaring, den gang jeg flippede ud som 13årig).
Mine forældre viste mig en masse tillid og gav mig en lang line, fordi de
troede at jeg ville leve op til det. Det gjorde jeg bare ikke - jeg
udnyttede deres tillid helt vildt - drukfest i hjemmet, mens de tog en
overnatning på en campingplads osv.
Min veninde, der konstant fik stuearrest, gjorde stadigvæk hvad der passede
hende, når straffen var udstået.

Hvad er det rigtige at gøre? Hvordan følger man med, uden at have stramme
tøjler og uden at have for løse tøjler?
Hvordan undgår man, at den vigtigste perle i ens liv ikke kommer ud for de
samme ting, som man selv var så vild efter at prøve, men som gav så mange
sår?

Fra : M. Jørgensen

Dato : 29-09-04 07:33

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> samme ting, som man selv var så vild efter at prøve, men som gav så mange

Ja, det er skide svært.
Det vigtiste syntes jeg er at ungerne ikke er bange for at fortælle
sandheden uanset hvor slem den er.
Vi har gjort meget ud af at fortælle vores søn at lige meget hvad han har
lavet, så sig sandheden, at vi bliver mere tossede, hvis han ikke gør det.
Det har altså virket for os.
Han er 14, og har sniffet deodorant, hvilket vi overhovedet ikke anede at
man kunne ? Han har prøvet at ryge hash, har været MEGET fuld.
Vi ar snakket stolper op og stolper ned, sagt at han skal tage det roligt,
der skal også være noget at prøve, når han er myndig. Men det preller af.
Lige for tiden er vi inde i en rolig periode, haha.Vi kan da sagtens se og
forstå at han også ´lider´ men for fanden hvor er det svært indimellem.
Vi har også givet stuearrest, taget lommepenge fra ham.
Vi har snakket stille og roligt med ham, vi har råbt og skreget. Heldigvis
har jeg læst at jo tættere et barn er knyttet til sine forældre, jo hårdere
er løsrivnings processen. Så et eller andet sted er det vel naturligt.
Mvh. M. Jørgensen

Fra : Andersen

Dato : 29-09-04 10:52

Mette wrote:
[...]

-snak med teenageren, og lad være med at stille dem "flove" spørgsmål, spørg
ikke indirekte...
Lad være med at sige noget om stoffer, før beviserne er der, eller blir det
unge menneske ked af det, og som hævn og så også fordi det er noget man ikke
må, større trang til at prøve stoffer, det kommer selvfølgelig an på om hvor
god en kommunikation i har i hjemme, ja for ellers klapper østeren i..!

Det rigtige at gøre findes vist ikke, der er nok flere forskellige ting at
gøre, men det kommer an på familie situationen!
Lad for gud s skyld være at at ringe til barnet 10 gange pr. aften, sørg
for at du ser barnet ind i øjnene når det kommer hjem fra byen af, hvis
barnet har store propiler og øjne, er den gal...! Men desværre er der kommer
noget salt vand til øjnene, de unge bruge så det ikke ses at de har taget
stoffer! Hold øje med for store humørsvingninger..
Og vær der for det unge menneske, når de kommer for at fortælle dig noget,
lyt...

Jeg ved ikke hvordan det kan undgås at de kommer til at lave de samme ting
som en selv, det hele kommer an på omgangskredsen,..

Mvh. Andersen

Fra : Anita

Dato : 29-09-04 16:24

Mette wrote:
> Hvordan undgår man, at den vigtigste perle i ens liv ikke kommer ud
> for de samme ting, som man selv var så vild efter at prøve, men som
> gav så mange sår?

Jeg har ikke løsningen på dit spørgsmål. Men måske er løsningen at indse at
der ikke findes en løsning. Man kan ikke give erfaringer videre, ungerne
skal gøre deres egne, både som små og lidt større.

Selv havde jeg temmelig stramme regler. (Skulle være tidligt hjemme, fik
ikke lommepenge, måtte ikke selv tage til byen for at shoppe osv.) Men ikke
de store sanktionsmuligheder. Jeg tjente selv mine penge og stuearrest
prøvede jeg kun én gang - da jeg skred alligevel, var den idé droppet.

Alligevel har jeg aldrig roddet mig ud i skidt. Jeg har set venner og
bekendte gå til i røg og druk, uden selv at ønske at gå samme vej. Jeg har
altid valgt mine nære venner med omhu, og mine forældre har aldrig haft
noget at bekymre sig om. På trods af dette var de vældig bekymrede og
reagerede ved at sætte strenge regler.

Det betød bare at jeg sørgede for at være så lidt hjemme som muligt - og jeg
vil påstå at det har betydet, at jeg ikke har det nære forhold til mine
forældre, som andre kan berette om. Men det har også betydet at jeg har lært
at klare mig selv.

Så tænk på at uanset hvilke løsninger I vælger, så er det med til at "forme"
barnet...

Venligst Anita

Fra : Andersen

Dato : 28-09-04 23:12