Azero spamfilter
Fra : Niels Prins

Dato : 27-09-04 19:46

Hej

Jeg har netop fundet ud af at Azero har indført et antispam filter uden
at informere deres kunder.
Jeg går selv ind for antispam filtre og benytter et par stykker på min
egen computer, men jeg mener at jeg selv skal kunne bestemme over
hvilken mail jeg vil modtage. Nedenfor er min mail til Azero vedr.
problemet, men jeg vil gerne høre andres mening om sagen. Har jeg ret
eller har jeg ....ret. Jeg opfatter mail på linie med almindelig post,
og der er ingen der ville finde sig i at postvæsnet havde en sorterings
maskine stående der fjernede bestemte breve, men vi skal åbenbart
acceptere det på vores mail.

Niels

Klage over ændring af mail

Jeg har i dag været i telefonisk kontakt med jeres support p.g.a.
markant færre emails på mine i alt 6 mailkonti hos jer. Jeg fik oplyst
at I har slået et filter til på jeres mailserver der udelukker mail
sendt fra bestemte mailservere. Denne udelukkelse er tilsyneladende
baseret på forskellige udenlandske (amerikanske?) blacklists.
Jeg har flg. klagepunkter:
1./ Filtering af mail uden at informere kunder. (I må ikke (efter min
mening) bestemme hvem jeg skal modtage mail fra)
2./ Filtrering baseret på ukendte "redaktører". (Den
politiske/kulturpolitiske slagside ved filtrering)
3./ Manglende mulighed for at styre filtreringen på sin mail. (Jeg vil
selv bestemme hvilke mails jeg vil filtrere fra - gerne med hjælp af
værktøjer I stiller til rådighed)
Jeg har intet imod antispam programmer, men jeg har noget imod at I
tillader jer at lave en så radikal ændring af _min_ mail uden at
informere med mindst et nyhedsbrev. Jeg ved at der bliver fanget en del
mail i spamfiltre som jeg skal have, og nu har jeg mistet muligheden for
at tjekke disse mails.
Hvis I mener det er nødvendigt at indføre dette nye filter bør I give
jeres kunder mulighed for at slå det fra eller justere det via
webinterfacet. I bør også oplyse om hvilke "blacklists" I benytter I
jeres filter, så man kan danne sig et skøn over om man vil have sin mail
gennem lige netop dette filter. Enhver filtrering af mail (og websider)
har en politisk/kulturpolitisk side, som man som internet leverandør
_skal_ tage alvorligt. Jeres manglende oplysninger til jeres kunder
antyder at I ikke er bevidste om dette aspekt af jeres produkt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-04 20:43

Niels Prins skrev:

>Jeg har netop fundet ud af at Azero har indført et antispam filter uden
>at informere deres kunder.

Det er måske ulovligt.

Fra straffeloven:

§ 263.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
   uberettiget

1)   bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller
   anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig
   bekendt med indholdet,

Hvis Azero er 100 % sikre på at det kun er spam de filtrerer fra,
vil det være lovligt (ud fra det synspunkt at en mail ikke er en
(lukket) meddelelse). Hvis de blot slagter én eneste normal mail,
er de hjemfaldne til straf.

--
Bertel

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-09-04 21:06

I indlægget <a5rgl0lgee0rjqh30tmg0dvcarh160btrc@news.stofanet.dk> skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> vil det være lovligt (ud fra det synspunkt at en mail ikke er en
> (lukket) meddelelse). Hvis de blot slagter én eneste normal mail,

Har du en eneste dom der giver der medhold i de udtagelser?

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-04 22:41

Martin Schultz skrev:

>Har du en eneste dom der giver der medhold i de udtagelser?

Nej.

--
Bertel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 27-09-04 21:38

Mon, 27 Sep 2004 21:42:53 +0200, skrev Bertel Lund Hansen:

> Det er måske ulovligt.

Som jeg læser det oprindelige indlæg, er det umuligt at kontrollere det
frasorterede.
Er det så stadig kun 'måske' ulovligt?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-04 22:40

Kaj Svenningsen skrev:

>Som jeg læser det oprindelige indlæg, er det umuligt at kontrollere det
>frasorterede.

Jeg tror heller ikke at det er muligt, men jeg kan ikke vide det
med sikkerhed når jeg ikke kender Azeros filter i detaljer.

--
Bertel

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-09-04 18:48

Den 27 sep 2004 mumlede Niels Prins noget i denne stil:

> Jeg har netop fundet ud af at Azero har indført et antispam
> filter uden at informere deres kunder.

Det står da på deres hjemmeside.

Der står endda også hvordan du afmelder den "service".

Kan du ikke bare tage til takke med det?

--
Palle Jensen

Fra : Niels Prins

Dato : 29-09-04 22:53

In article <Xns9572C96948E18Chewbacca@62.243.74.163>,
Palle Hans Jensen <palle.jensen@tiscali.dk> wrote:

> Det står da på deres hjemmeside.
>
> Der står endda også hvordan du afmelder den "service".
>
> Kan du ikke bare tage til takke med det?

Nej - for det handler ikke så meget om at der er filter på, men at Azero
ikke informere om dette nye filter.

Jeg kan godt se at der på deres forside er et notat, om det nye tiltag
dateret d. 16/9, som jeg må have overset første gang jeg tjekkede deres
side. Jeg mener selv jeg søgte grundigt på deres site efter oplysninger,
herunder div. nyhedsbreve. Jeg kan ikke dokumenterer at de oplysninger,
der nu er dateret d. 16/9 om nye antispam tiltag, ikke var på sitet da
jeg undersøgte det første gang, så derfor går jeg ud fra at jeg var
blind den dag. Det er i alle tilfælde tydeligt angivet nu, at de har
gjort noget nyt vedr. antispam.

Min klage går på at de indfører radikale ændringer uden at informere
deres kunder med en direkte mails.

Nederst er deres svar på min første mail til dem hvor de giver mig ret.

Når en internetudbyder sætter begrænsninger på hvilken mail der må komme
frem til mig _UDEN_ at informere om begrænsningen, _UDEN_ at oplyse
hvilke "blacklists" de abbonerer på, _UDEN_ at give mig mulighed for at
regulerer deres standard indstillinger, er det censur, også selvom jeg
ikke er interesseret i at modtage spam og sandsynligvis vil være enig
med de fleste af deres standard indstillinger.

niels

------Svar fra Azero support------
Hej

Jeg er meget enig med dig, desværre har vi ikke haft mulighed
for at lave support omkring de nye antispam tiltag endnu, for
eksempel med lister over hvilke filtre der bruges og hvordan
man handler ved eventuel afvisning.

Vi har skrevet lidt om de nye antispam tiltag på driftens
nyhedsside, se gerne:
http://azero.dk/drift/nyheder/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-09-04 20:14

> [...]
> og der er ingen der ville finde sig i at postvæsnet havde en sorterings
> maskine stående der fjernede bestemte breve, men vi skal åbenbart

De _har_ informeret kunderne via nyhedsbrev på mail - jeg modtog den selv,
men den er slettet igen.

--
Mvh. Jesper

Fra : Henrik holm Jensen

Dato : 12-10-04 10:35

jeg ringede til support og bad dem om at flytte mine domains tilbage til de
gamle "ikke-filtrede" systemer.... det gjorde de og alt er ved det gamle.

Laver de samme nummer igen er vi skredet..

--
henrik