arkivalieronline
Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 27-09-04 17:31

Hej

Jeg har lige prøvet at ville ind på siden... www.arkivalieronline.dk

men jeg blev bedt om adgangskode og brugernavn...

Er det noget nyt at man skal oprette det, og hvordan skal det gøres når man
ikke kan komme ind på siden...

Eller må vi almindelige ikke besøge siden mere??

med venlig hilsen

Anita Helle Carlson Siig

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 27-09-04 17:49

P.S Jeg kan godt få forsiden frem. Problemet kommer når jeg vil ind og søge
i FT eller Kirkebøgerne

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 27-09-04 18:27

Ja fra i dag kræves der brugernavn og adgangskode. Det er stadig gratis - og
du kan på siden se, hvordan du får brugernavn mv.

mvh
Jette Pedersen

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 27-09-04 19:07

Tak for hjælpen, Jette

Fra : annelise christensen

Dato : 27-09-04 18:23

Hej Jørgen.

Jeg var inde i går aftes uden problemer. Skulle så lige prøve nu og skal
også oprettes!! Aner ikke hvad det handler om.

hilsen
annelise

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-09-04 18:30

On Mon, 27 Sep 2004 18:31:16 +0200, "Jørgen Nygaard Siig"
<jsiig@mail.dk> wrote:

> [...]

>ikke kan komme ind på siden...

>Eller må vi almindelige ikke besøge siden mere??

Ja, det er noget nyt, de har fundet på. Som der står på forsiden, så
skyldes det angiveligt de såkaldte "massedownloads". Ved at lave
brugernavn/passwords, forsøger man nu at begrænse brugen af siden.

Desværre har de ansvarlige åbenbart ikke fattet, at brugere, der
henter en hel kirkebog ned på den hjemlige computer og så studerer den
der, belaster systemet meget mindre end de brugere, der arbejder
online og dermed henter de samme sider den ene gang efter den anden.

Desværre har man indført denne brugerregistrering uden at have et
registreringssystem på plads. Derfor skal man sende en almindelig mail
med en anmodning om brugernavn/password. De skal så igen besvares
manuelt af medarbejderne ved AO, og det tager åbenbart adskillige
dage.

Alt ialt virker det ikke særlig professionelt.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-09-04 19:35

Mon, 27 Sep 2004 19:30:05 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> med en anmodning om brugernavn/password. De skal så igen besvares
> manuelt af medarbejderne ved AO, og det tager åbenbart adskillige dage.

De bruger vel af den tid, der bliver til overs ved at scanne i sort/hvid i
stedet for i gråtoner

Men ellers er den manuelle procedure formentlig valgt bevidst. Nemlig for
at kunne foretage en subjektiv frasortering af 'uheldige elementer'.
(Gætterier om definitionen af disse overlades til den enkeltes behagelige
tidsfordriv, mens I alligevel venter på adgang)

> Alt ialt virker det ikke særlig professionelt.

...kommer vel an på professionen. Det øger da behovet for kontorpersonale..

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-09-04 20:04

On Mon, 27 Sep 2004 20:35:01 +0200, Gert Krabsen
<news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote:

> [...]
>(Gætterier om definitionen af disse overlades til den enkeltes behagelige
>tidsfordriv, mens I alligevel venter på adgang)

Den tanke har også strejfet mig; men jeg tror ikke rigtigt på det. For
det første ville det være usædvanligt dumt. Det kunne nemlig give
grundlag for mange interessante henvendelser til politikere, aviser,
ombudsmand m.m.

For det andet synes jeg, du skulle kaste et blik på:

http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.arkivalieronline.dk

De har altså ikke bare indført adgangsbegrænsning i dag .....

Kommentarer ønskes
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 27-09-04 20:23

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> wrote:
> [...]
> der, belaster systemet meget mindre end de brugere, der arbejder
> online og dermed henter de samme sider den ene gang efter den anden.

Hvilket jeg tvivler på er helt korrekt da både brugernes ISPer og personlige
webbrowsere oftest benytter en cache som gemmer en lokal kopi af
billedfilerne. Derudover vil der være filer som hentes med downloadværtøjer
som ikke bruges senere hen.

/Jes

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-09-04 21:00

more than a thousand broken links on
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/index.html

I await an answer and a password

http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/randers/ft-1860/xx.html
is not 100% finished

and obviously I will not do any more work for a while
my aim was that non speakers of Danish
and children doing local history in Randers would have easy acccess

a competent webmaster could enable the links from the server
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/
but will they?

Hugh W

Fra : Per Agerbæk

Dato : 27-09-04 21:14

Det er kun delvis rigtigt, for de vil forsvinde ud af cachen med tiden.

For mit eget vedkommende sker det ofte, at jeg må tilbage fordi jeg på et
senere tidspunkt f.eks. fandt en ekstra søskend, hvis børn så også skal
findes.
Hvis opslagene er pænt organiseret på ens pc, kan helt uden at belaste AO
nemt finde disse.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Fra : Per Agerbæk

Dato : 27-09-04 21:20

Når vi besøgerne arkiverne, kræves der kun at man registerer sig som bruger
første gang. Brugsregistreringen, d.v.s. indskrivningen i gæstebogen er jo
ikke en egentlig registrering, med mindre man da har et helt specielt navn.
Så har AO overhovedet lovhjemmel til at afkræve privatadresse i forbindelse
med registreringen?

Med venlig hilsen

Fra : John Vennervald

Dato : 27-09-04 21:41

Ja, men det skal meldes til registertilsynet.

Mvh
John

Fra : Per Agerbæk

Dato : 27-09-04 21:56

Det havde jeg da slet ikke overvejet, men det har du da vist ret i. Mon de
mon selv har husket det?

Næppe, for så havde de vel først indført det når den sag var på plads, og en
registergodkendelse kan der gå endog meget lang tid med.
Alene arbejdet med at skrive forskrifterne:
Hvad er registrets formål: "At holde flest mulige brugere væk i så lang tid
som muligt"!
Nå det er nok ikke lige det de vil skrive )

Så mon ikke vi skal efter jul før vi ser en brugerid, som er
forskriftsmæssigt registreret?

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-09-04 21:57

On Mon, 27 Sep 2004 22:19:37 +0200, "Per Agerbæk" <per@agerbaeks.dk>
wrote:

> [...]
>Så har AO overhovedet lovhjemmel til at afkræve privatadresse i forbindelse

Man kan også overveje, hvad de vil bruge det til? Vil de kun udlevere
et password pr. husstand? Kommer de på besøg, for at kontrollere, om
vi virkelig sidder ved computeren, eller om det bare er et
emulations-program, der kører?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 27-09-04 23:29

> Man kan også overveje, hvad de vil bruge det til? Vil de kun udlevere
> et password pr. husstand?
Nu kalder de det jo "brugernavn", det må betyde en login til hver bruger....
uanset hvor mange personer der er i en hustand, skal de vel have eet login
hver.

Undrer mig lidt over at de vil uddele brugernavn og password. På den
loginside der er lavet, ser det ud til at man skal bruge email-adresse og
password.

mvh Jette Jørgensen

Fra : aafe

Dato : 28-09-04 00:12

Jette Jørgensen wrote:

> Nu kalder de det jo "brugernavn", det må betyde en login til hver bruger....
> uanset hvor mange personer der er i en hustand, skal de vel have eet login
> hver.

De har jo sagt, de vil vurdere hver ansøgning individuelt. Og den ordlyd
betyder, at de betragter vores fælles arkivalier som deres ejendom, som
vi på nuværende tidspunkt - udover at betale disse menneskers løn og
etableringsomkostninger - skal ansøge om lov til at få adgang til. På
det nuværende utilstrækkelige grundlag, kan de jo vanskeligt begynde at
sælge varen til os. Så den forretningsmæssige side af sagen, træder
formentlig først i kraft, når varelageret er bedre udbygget end nu.

Jeg tror trygt du kan gå ud fra, at der ikke bliver mere end eet login
per hustand, ligesom jeg også tror du trygt kan regne med, at visse
udvalgte husstande overhovedet ikke kan få adgang. Det er en privat
forretningsvirksomhed, der er under opbygning for offentlige midler, og
derfor gælder det om at begrænse adgang indtil kasseapparaterne
billedlig talt er installeret.

> Undrer mig lidt over at de vil uddele brugernavn og password. På den
> loginside der er lavet, ser det ud til at man skal bruge email-adresse og
> password.

Jeg tror man vil sikre sig imod at een enkelt person ikke kan bruge
flere fiktive navne og flere forskellige e-mailadresser, og midlet til
dette er registrering af postadresser, og evt. også fremsendelse af
password med snailmail til adresserne. Man satser med andre ord på et
bureaukrati, der bliver dyrere, end hvad et ordentligt hul ud til
internettet ellers ville koste.

For mit vedkommende er adgang til Arkivalieronline helt uinteressant,
fordi jeg bor en 5-10 minutters cykeltur fra LAK, og en 10-15 minutters
cykeltur fra RA, hvor det jo er betydeligt nemmere at tyde indholdet på
mikrokortene, og hvor der altid er hjælp at hente med tydning af
vanskelige ord og/eller passager. Og, indtil videre er der stadig fri,
almen og gratis adgang til vores fælles arkivalier disse steder.

Og endelig er slægtsforskning langt fra min eneste fritidsinteresse,
hvorfor jeg jo blot vil droppe skidtet, når først det bliver for bizart,
og så istedet at opprioritere en eller flere af mine mine andre
interesser

med venlig hilsen
Arne

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 28-09-04 13:20

Jeg er åbenbart en af de heldige - har i dag med mail fået password og
brugernavn - MEN det virker ikke.

mvh
Jette Pedersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-09-04 13:48

Mit virker heller ikke, måske fordi jeg ikke ved hvad jeg skal skrive ved
Domænenavn.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 13:58

On Tue, 28 Sep 2004 14:48:15 +0200, "Bodil Madsen"
<bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote:

>Mit virker heller ikke, måske fordi jeg ikke ved hvad jeg skal skrive ved
>Domænenavn.

Så går du ind et forkert sted. Det er også svært at finde ud af, fordi
jubelamatørerne i Viborg har forsøgt sig frem med 3-4 indgangssystemer
og rundt omkring på siden ligger der stumper af dem. Hvis man kommer
til at vælge et forkert link, lander man altså på en login-side, der
ikke længere er i brug.

Du skal gå ind på hovedsiden www.arkivalieronline.dk, tryk så på "Søg
i kirkebøger" eller "Sig i folketællinger øverst til venstre - TO
gange. Du lander så på denne side (for KB):

http://www.arkivalieronline.dk/login/login.aspx?ReturnUrl=%2fSoegeSider%2fKirkeboeger%2fKirkeboeger.aspx

Her skal du indtaste E-mail og Password - intet andet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-09-04 14:11

Tusind tak for dit hurtige svar. Nu virker det. Men sikke et tåbeligt
system.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 14:16

On Tue, 28 Sep 2004 15:10:40 +0200, "Bodil Madsen"
<bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote:

>Tusind tak for dit hurtige svar.

Ingen årsag.

> Nu virker det. Men sikke et tåbeligt system.

Ja mon ikke - og husk nu, at du ikke må downloade. Men hvordan du så
skal komme til at se på siderne ved jeg ikke .............
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 28-09-04 13:22

Og dog - nu gør det *S*

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-04 21:09

Den 27/09-2004 klokken 19:30, skrev
Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
i <cmigl013c177gm0lf14ist7vrr0pgsp769@4ax.com>:

> [...]
> manuelt af medarbejderne ved AO, og det tager åbenbart adskillige dage.

> Alt ialt virker det ikke særlig professionelt.

For mig at se, ligner det en ren straffeekspedition.
Man lukker helt, uden i forvejen at have en registreringsprocedure på
plads.
Bliver spændende at se, hvor mange dage der går, inden passwords
udleveres.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Baertel

Dato : 27-09-04 21:17

Der går nok mange dage hvis man ikke husker at rette det forkerte mail-link

M.v.h.
baertel

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-09-04 21:38

On Mon, 27 Sep 2004 22:08:38 +0200, "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:

> [...]
>plads.
>Bliver spændende at se, hvor mange dage der går, inden passwords

Efter min vurdering er det først og fremmest en panikløsning. Jeg
henviste før til den her:

http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.arkivalieronline.dk

som jeg synes er ret sigende. For det første er serveren åbenbart
koblet til nettet via en simpel TDC bredbåndsforbindelse. For det
andet har de indtil i dag kørt på "NT4/Win98". For det tredie er
brugen af password indført med få dages varsel på samme dag, hvor de
sætter en helt ny server op - men åbenlyst uden at det har været
forberedt i forbindelse med opbygningen af denne server.

Jeg synes, det forklarer en hel masse. Sandheden er formentlig at man
ikke på forhånd har lavet nogen form for realistisk vurdering af, hvad
der kræves for at køre sådan en server og hvilken belastning, der vil
komme på den. Nu bliver man så (ganske langsomt) konfronteret med
realiteterne. (Der er stadigvæk kun indlagt få procent af
arkivalierne, så belastningen er formentlig kun en brøkdel, at hvad
den vil være om to år). Og nu forsøger man så at finde en
(bort-)forklaring på, hvorfor det er gået galt. Det kommende år bliver
spændende
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : aafe

Dato : 27-09-04 22:58

Lars J. Helbo wrote:

> Efter min vurdering er det først og fremmest en panikløsning. Jeg
> henviste før til den her:
>
> http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.arkivalieronline.dk

Lidt tidligere spekulerede jeg over, hvad det kunne være du mente der
var så betydningsfuldt der.

> som jeg synes er ret sigende. For det første er serveren åbenbart
> koblet til nettet via en simpel TDC bredbåndsforbindelse.

Ja, det har du da ret i, og der er de ihvertfald sikker på at komme til
at betale kassen, og få meget lidt for pengene.

> [...]
> sætter en helt ny server op - men åbenlyst uden at det har været
> forberedt i forbindelse med opbygningen af denne server.

Det er jeg imidlertid ikke så sikker på, idet jeg i forbindelse med
EZGet har holdt mig godt orienteret om den tekniske status hos
Arkivalieronline, såvel som selveste Microsoft i USA, gennem nogen tid
har haft downloaded kopier af EZGet flere gange i døgnet fra mig.
Hvilket tilfældigvis skete i forbindelse med at man eksperimenterede med
mærkværdigheder rundt omkring på Arkivalieronlines site, der tydeligvis
skulle stoppe EZGet, og selvfølgelig også andre downloadere. Jeg tolker
derfor Microsofts interesse for EZGet, som deres interesse i at se
hvilke ændringer jeg fortløbende lavede i EZGet. Men, uanset de
modforholdsregler jeg løbende lavede i EZGet, blev ingen af disse
versioner lagt ud til download

Men, ud fra de erfaringer jeg nåede at gøre med Arkivalieronline, kan
jeg forsikre om, at
http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.arkivalieronline.dk
ingen måde afspejler den faktiske udvikling på sitet. Det afspejler kun
hvordan status er/var på de to angivne datoer, og viser intet om, hvad
status har været på alle andre datoer ind imellem.

Det fremgår f.eks. ikke, at man ind imellem IIS4 og IIS6 har kørt med
IIS5. Skiftet fra IIS5 til IIS6 foregik i august, og kort tid efter gik
de over til, også at bruge SQL.

Her skal det måske lige nævnes, at IIS5 slet ikke kan installeres på
NT4, hvorfor Arkivalieronline også må have upgraded til Windows 2000 på
et tidligere tidspunkt.

> [...]
> den vil være om to år). Og nu forsøger man så at finde en
> (bort-)forklaring på, hvorfor det er gået galt. Det kommende år bliver

Jeg er selv Microsoft certificeret, og burde som sådan ikke sige det
følgende, men IIS serverne er beklageligvis bedrøveligt langsomme. Og
bortset fra at Arkivalieronline kunne spare en hulens masse penge ved at
skrotte Microsofts webservere, og istedet gå over på noget *NIX baseret,
vil de også kunne opnå en betydeligt bedre performance.

Et forhold enhver der både har prøvet at have noget hosted på IIS
baserede servere og på *NIX baserede webservere burde kunne skrive under

Men, http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.arkivalieronline.dk
siger egentlig ikke andet, end der altså kun er registreret probes på to
datoer med et par år imellem.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 08:33

On Mon, 27 Sep 2004 23:58:07 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>
>Et forhold enhver der både har prøvet at have noget hosted på IIS
>baserede servere og på *NIX baserede webservere burde kunne skrive under

Sådan ser jeg det også. Overordnet set er denne servers funktion jo
yderst simpel. Det eneste problem er den forventelige belastning.
Serveren skal kunne håndtere et meget stor antal meget simple opkald.

Det peger i min begrebsverden umiddelbart mod Linux/Apache/MySQL.

Men for det andet er det for mig også uforståeligt, at SA selv giver
sig til at udvikle. Hvorfor i alverden vil man have serveren til at
stå i huset? Netop fordi der er tale om en omfattende, men simpel
opgave, synes jeg man burde sende den ud af huset. Man kunne vel lave
en licitation over opgaven. Så kunne man vælge den billigste udbyder
og hvis det ikke fungerer, kunne man skifte til en anden.

Istedet sidder man selv og makker med noget, som man (naturligvis)
ikke har ekspertisen til.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : aafe

Dato : 28-09-04 16:37

On Tue, 28 Sep 2004 09:33:12 +0200, Lars J. Helbo wrote:

> [...]
>en licitation over opgaven. Så kunne man vælge den billigste udbyder
>og hvis det ikke fungerer, kunne man skifte til en anden.

Ja, i erhvervslivet er det mest udbredte - såvidt jeg ved - at lægge
hele webserver problematikken ud i byen. Men, dels mener AO vel, at de
mister kontrol over materialet på den måde, og samtidig vil det vel
være vanskeligere at gennemføre en løbende udbygning, af den karakter
der pt. foregår.

>Istedet sidder man selv og makker med noget, som man (naturligvis)
>ikke har ekspertisen til.

På den anden side skal man jo kravle før man kan gå. Og så længe der
er tale om en forsøgsordning, er det vel okay at forsøge sig frem og
dermed opbygge erfaring. Det ville vel også være ønskværdigt, hvis AO
f.eks. ville tage ved lære og indse det uhensigtsmæssige i den
scanningsmetode og det billedformat de har valgt, og dermed skifte
over til noget gråtonescanning, og et bedre egnet billedformat.

Men, der er jo mere fast arbejde i, først at lave det som nu, og
derefter at skulle lave hele molevitten om

Tillykke med jeres brugerid og password. Jeg fik ikke ikke noget, men
det skyldes jo nok, at jeg heller ikke har bedt om det

med venlig hilsen

Arne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 17:52

On Tue, 28 Sep 2004 17:37:28 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>scanningsmetode og det billedformat de har valgt, og dermed skifte
>over til noget gråtonescanning, og et bedre egnet billedformat.

Enig, når det drejer sig om scanning. På det punkt mener jeg også det
er helt fint og berettiget, at man vil have ekspertisen i huset; men
jeg kan absolut ikke forstå, hvorfor SA vil opbygge ekspertise
indenfor webservere. Det er en serviceydelse, som selv store firmaer
nu om dage køber ude i byen, hos folk der har forstand på den slags.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : aafe

Dato : 28-09-04 18:11

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> indenfor webservere. Det er en serviceydelse, som selv store firmaer
> nu om dage køber ude i byen, hos folk der har forstand på den slags.

Nej, ærlig talt! Men jeg ved heller ikke om det kun er her i
forsøgsperioden de selv vil stå for webserveren, og de så måske senere
tager konsekvensen, og løser kapacitetsproblemerne ved at lægge opgaven
ud i byen.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 18:48

On Tue, 28 Sep 2004 19:10:57 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>forsøgsperioden de selv vil stå for webserveren, og de så måske senere
>tager konsekvensen, og løser kapacitetsproblemerne ved at lægge opgaven

Det kan de naturligvis blive tvunget til; men i så fald er det da
endnu mere tåbeligt, for så er pengene til udviklingsomkostninger jo
helt spildt.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 08-10-04 18:54

On Tue, 28 Sep 2004 19:48:29 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Det kan de naturligvis blive tvunget til; men i så fald er det da
>endnu mere tåbeligt, for så er pengene til udviklingsomkostninger jo
>helt spildt.

Fortæl det til Finansministeren!

Og fortæl det til pressen, at der sløses med Statens midler.

Fortæl dem, at det er en ny Amanda-skandale under opsejling.

Venligst
John

Fra : aafe

Dato : 22-10-04 06:20

On Fri, 08 Oct 2004 19:53:59 +0200, John Drage Thomsen wrote:

>Fortæl det til Finansministeren!
>
>Og fortæl det til pressen, at der sløses med Statens midler.
>
>Fortæl dem, at det er en ny Amanda-skandale under opsejling.

Om ikke du her taler for døve ører, John, så skriver du ihvertfald for
blinde øjne. Og når det virkelig kommer til stykket, spiller AO
problemerne egentlig ingen rolle for denne gruppes deltagere, udover
selvfølgelig lidt uforpligtende brokkerier, der ihvertfald ikke fører
til noget.

Hvis vi tænker på, at tæt ved 1000 af denne gruppes deltagere
downloadede den gratis EZGet, skulle man tro at noget nær de samme
1000 personer ville stå i kø for at skrive under på henvendelsen til
minister og folketing, som du finder her:

http://eckmann.dk/underskrift/

Men, som du kan se, er der fraset mig selv kun tre personer der har
tilmeldt sig. Så, Brian Mikkelsen og Folketinget iøvrigt får sig nok
en god og sund latter, når listen bliver afleveret i december måned,
fordi der vel næppe er flere der når at tilmelde sig i mellemtiden -
og så kan vi jo med rette sige, at gruppens deltagere jo ligger som de
selv har redt.

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 12:28

aafe wrote:

> [...]
> problemerne egentlig ingen rolle for denne gruppes deltagere, udover
> selvfølgelig lidt uforpligtende brokkerier, der ihvertfald ikke fører

Puha, der tog jeg sandelig fejl!

> [...]
> 1000 personer ville stå i kø for at skrive under på henvendelsen til
> minister og folketing, som du finder her:

Der er nu kommet gang i underskrifterne, men der er lang vej endnu, før
de 1000 underskrifter er i hus, som der med udgangspunkt i antallet af
EZGet downloads burde være basis for.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-10-04 13:05

aafe wrote:

> Der er nu kommet gang i underskrifterne, men der er lang vej endnu,
> før de 1000 underskrifter er i hus, som der med udgangspunkt i
> antallet af EZGet downloads burde være basis for.

Jeg blev først opmærksom på underskriftsindsamlingen i går og gik strax ind
og afgav min. Jeg har aldrig brugt EZGet og vil da nødig blacklistes hos AO,
hvis underskriften automatisk kobles sammen med anvendelse af bemeldte
stykke software. Man ved jo aldrig..... måske får jeg en dag lyst til at
forsøge mig med AO

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 15:31

On Sat, 23 Oct 2004 14:04:48 +0200, "Kurt Hansen" wrote:

> [...]
>hvis underskriften automatisk kobles sammen med anvendelse af bemeldte
>stykke software. Man ved jo aldrig..... måske får jeg en dag lyst til at

Jeg kan godt følge din tanke, men dels er der ingen egentlig
sammenhæng mellem EZGet og underskriftsindsamlingen, og dels er der
heller ingen egentlig sammenhæng mellem underskriftsindsamlingen og
min person/mit navn, end at jeg har lavet det nødvendige software.

Rent bortset fra, at det både ville være ulovligt og overtræde
straffelovens bestemmelser, hvis AO befattede sig med at boycotte og
blackliste på baggrund af mit navn, min person eller EZGet, så hjælper
vi jo rent faktisk AO til at få mulighed for at kunne betjene os,
deres publikum, bedre. At det forholder sig sådan, går nok først op
for AO's personale, når politikerne giver dem en større pose penge til
en realistisk internetforbindelse.

Endvidere var EZGet jo blot en enkel, ud af mange forskellige
downloadere, og var hverken den første eller den sidste downloader AO
kæmpede med at sabotere. Og rent faktisk var det ikke EZGet, men
derimod en helt anden downloader, der fik AO til at omdanne sig til en
lukket klub for udvalgte personer. Men EZGet var vel nok den
AO-downloader der i løbet af meget kort tid fik den største
udbreddelse?

Det interessante er imidlertid, at der på baggrund af de næsten 1000
downloads, også må være mindst 1000 personer der følger med her i
gruppen, som har en direkte interesse i at støtte
underskriftsindsamlingen.

Selvom vi lever i Jantelovens fædreland, er der imidlertid ingen grund
til at nogen holder sig tilbage pga. mit navn, eller antipati mod min
person, for indsamlingen kan uden videre overflyttes til et andet site
der blot skal understøtte PHP og MySQL - f.eks, gratis hos
http://www.1go.dk - og overdrages til en helt anden person, der f.eks.
kunne være dig.

Men eftersom jeg både har Rigsarkivet og Landsarkivet på Jagtvej
indenfor rimelig kort afstand fra min bolig, behøver jeg overhovedet
ikke at bekymre mig om ulovlige boycots og blacklisting fra AO's side,
fordi jeg jo har adgang til arkivalierne i en mere tilgængelig form
end hos AO, og i en væsentlig bedre kvalitet end hos AO. Så, det er
måske ikke så dumt endda, hvis AO kan kanalisere deres dårlige
følelser over på mig

med venlig hilsen
Arne

Fra : twinie

Dato : 24-10-04 14:59

Hej Arne,

Vil det ikke være en ide, at 'nævne' underskriftindsamlingen på DIS-forumet
? Jeg blev først opmærksom på denne indsamlig i dag, da jeg sad og kiggede
nyhedsgrupperne igennem.

mvh Jette Jørgensen

Fra : aafe

Dato : 24-10-04 16:52

On Sun, 24 Oct 2004 15:58:50 +0200, "twinie" wrote:

>Vil det ikke være en ide, at 'nævne' underskriftindsamlingen på DIS-forumet
>? Jeg blev først opmærksom på denne indsamlig i dag, da jeg sad og kiggede
>nyhedsgrupperne igennem.

Hej Jette,

Jo - absolut, det vil være yderst relevant at få
underskriftsindsamlingen nævnt på DIS-forum, men jeg kan bare ikke
gøre det selv, fordi jeg ikke er medlem af DIS.

Til gengæld er du, og alle mulige andre meget velkommen til at slå
lidt på tromme der

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-10-04 17:40

"aafe" <intet@svar.dk> wrote in message

> [...]
> 1000 underskrifter er i hus, som der med udgangspunkt i antallet af EZGet

downloaded but never used

see no need for it
with a 1 mb connection here

Hugh W

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 09:34

> [...]

>hvilke ændringer jeg fortløbende lavede i EZGet. Men, uanset de
>modforholdsregler jeg løbende lavede i EZGet, blev ingen af disse

Jeg ved ikke rigtigt. Jeg har altså lidt svært ved at tro på, at
Microsoft USA skulle involvere sig direkte i noget så småt som AO.

Det kunne vel også tænkes, at der simpelthen er en del medarbejdere
hos firmaet derovre, der interesserer sig for slægtsforskning?

Eller måske har man en afdeling derovre, som forsøger at følge med i,
hvad der rundt omkring i verden udvikles af browser-lignende
programmer?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Michael Erichsen

Dato : 28-09-04 13:21

Til orientering har jeg netop modtaget password pr. email. Jeg sendte en
registrering fredag aften.

Mvh Michael Erichsen

Fra : aafe

Dato : 28-09-04 14:36

Lars J. Helbo wrote:

> Jeg ved ikke rigtigt. Jeg har altså lidt svært ved at tro på, at
> Microsoft USA skulle involvere sig direkte i noget så småt som AO.

Ja, såmænd - og jeg havde da også selv svært ved at forstå det, men hvis
AO måske har beskrevet EZGet, og eller brugen af EZGet som noget
Denial Of Service agtigt noget, har Microsoft måske følt de ikke kunne
tillade sig at ignorere det.

> Det kunne vel også tænkes, at der simpelthen er en del medarbejdere
> hos firmaet derovre, der interesserer sig for slægtsforskning?

Ja, det var jo den første tanke der meldte sig. Men, hvorfor faldt denne
interesse så sammen med, at AO tilsyneladende lå og eksperimenterede med
forskellige mærkværdigheder, der i og for sig alle var uhyre simple, men
altså også var i stand til at spænde ben for den første version af EZGet.

> Eller måske har man en afdeling derovre, som forsøger at følge med i,
> hvad der rundt omkring i verden udvikles af browser-lignende
> programmer?

Men, i så fald har de jo ikke brug for, indenfor en ret begrænset
periode at downloade det samme program, flere gange i døgnet, for så
derefter igen helt at tabe interessen for EZGet.

Nåh, men alt dette fik jo en ende, og Microsoft fik mindst solgt AO en
IIS 6 og noget SQL

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 27-09-04 23:06

snabela punktum wrote:

> [...]
> plads.
> Bliver spændende at se, hvor mange dage der går, inden passwords

Jamen, hvad siger vores brugerrepræsentanter ved Arkivalieronline til
det ? Og, hvem er egentlig vores brugerrepræsentanter der ? For brugerne
har jo brugerrepræsentanter ved alle arkiverne, og det må vi da også
have ved Arkivalieronline. Ligesom der vel bliver afholdt de
traditionelle årlige valg af brugerrepræsentanter - eller, er der også
noget jeg har misforstået der ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-09-04 00:36

aafe <intet@svar.dk> skrev Tue, 28 Sep 2004 00:06:19 +0200

> [...]
>det ? Og, hvem er egentlig vores brugerrepræsentanter der ? For brugerne
>har jo brugerrepræsentanter ved alle arkiverne, og det må vi da også

Nu har du jo desværre allerede selv afskåret dig fra at læse dette, men
så bare til orientering for andre:

Jeg tror faktisk min kære navnebror har en pointe der.

For selve det grundlæggende ansvar for den alt for lille serverkapacitet
og den alt for lille båndbredde skal jo ikke lægges på to tilfældige (og
pt. meget udskældte) medarbejdere på filmningcenteret.

De to medarbejdere har (efter min mening og set i bakspejlet) truffet
nogle helt forkerte valg mht. opløsning, filformat mv. - og det både kan
og skal vi kritisere dem for.

Men den kendsgerning at den oprindelige bevilling simpelthen er alt for
lille til at løse opgaven har de næppe haft nogen indflydelse på, det
ansvar må placeres højere oppe i systemet.

Og det samme gælder spørgsmålet om serverkapacitet og båndbredde.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 28-09-04 13:37

Jeg bestilte først brugernavn og password i går aftes..... men glæder mig
til det kommer...

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-04 15:11

Den 28/09-2004 klokken 14:57, skrev
Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
i <gmnil0t5r9fu92apb3efdq1g57asf6rtna@4ax.com>:

> [...]

> Her skal du indtaste E-mail og Password - intet andet.

Hm, Amatørerne i Viborg fornægter sig ikke.
Fik også mit password i eftermiddag.
Når jeg følger denne anvisning, får jeg:
"Email not found. Have you registered"
(Dette må jeg jo have, siden jeg fik tilsendt et password til min adresse,
som nu ikke kendes)

PS. Trykker jeg på linken "registered" får jeg "Siden kan ikke vises".

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-09-04 17:54

On Tue, 28 Sep 2004 16:11:28 +0200, "Kjeld Nielsen"
> [...]

>som nu ikke kendes)
>
>PS. Trykker jeg på linken "registered" får jeg "Siden kan ikke vises".

Der har været andre tilfælde, hvor man havde udsendt et password, men
havde glemt at lægge det ind på serveren. Det kunne lyde som om du har
samme problem.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : John Vennervald

Dato : 28-09-04 19:33

Bare rolig Kjeld

Du er ikke alene. Mit password virker heller ikke.

Mvh
John

Fra : twinie

Dato : 28-09-04 22:33

Til dem der har problemer med det nye password!

Her er måske lidt hjælp til nogen af jer:

Hvis i kopierer passwordet fra mailen, og bruger "sæt ind", så vær opmærksom
på at der ikke kommer et blanktegn med...

Hvis I taster, så check lige om det er store/små bogstaver, eller om det er
0'er, o'er eller O'er der er brugt....

Prøv at bruge tallene over bogstaverne når I indtaster password.

Håber at ovenstående kan hjælpe nogen af jer.

mvh Jette Jørgensen.

Fra : Ole Grau

Dato : 29-09-04 14:51

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv at bruge tallene over bogstaverne når I indtaster password.
>
> Håber at ovenstående kan hjælpe nogen af jer.

Hej

Det kan også oplyses at man IKKE skal logge af efter endt brug.
Det er jo for at gøre det nemmere, (for hvem mon??)
Og det fremmer jo også sikkerheden for, at der ikke kommer
uautoriserede brugere ind.

Vh

Ole Grau

Fra : John Vennervald

Dato : 29-09-04 21:02

Årsagen til, at det ikke var muligt, at "logge på" AO fremgår af en mail
jeg modtog fra AO idag.

Citat : "Der var desværre sket en fejl, da vi kopierede bruger databasen op.

Fejlen er nu rettet og det er nu at tilgå Arkivalieronline."

Mvh
John

Fra : M. Sørensen

Dato : 30-09-04 15:35

Jeg har lige fået mit password tilsendt, men det virker ikke. Jeg har både
skrevet det og kopieret det fra mailen, som arkivalieronline sendte mig,
hvad er der galt ?

med venlig hilsen'
Merethe Sørensen

Fra : twinie

Dato : 30-09-04 23:35

> Jeg har lige fået mit password tilsendt, men det virker ikke. Jeg har både
> skrevet det og kopieret det fra mailen, som arkivalieronline sendte mig,
> hvad er der galt ?

Prøv at se det indlæg jeg har, lige over dig. Måske kan det hjæpe dig med
problemet.
Ellers må du lige skrive, hvilken fejlmeddelelse, du får, når du forsøger.

mvh Jette Jørgensen

Fra : M. Sørensen

Dato : 01-10-04 06:41

Jeg får fejlmeddelelsen - forkert password, men da jeg både har kopieret det
ind og selv skrevet det, kan det ikke være forkert.

Hilsen Merethe Sørensen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 08-10-04 18:54

Oveni den standende debat, så jeg tilfældigt idag, at TV netop kører
en genudsendelse af serien om slægtsforskning.

Det gi'r jo en kærkommen lejlighed til at skrive til netop DR TV og
fortælle om de problemer - og problematikker (det er faktisk to
forskellige ting!) - der er til hinder for at bruge "systemerne" AO og
DDD.

Rigtig mange fra dette forum bør gi' deres skærv til protestbølgen.

Venligst
John

Fra : aafe

Dato : 22-10-04 06:24

On Fri, 08 Oct 2004 19:54:04 +0200, John Drage Thomsen wrote:

>Rigtig mange fra dette forum bør gi' deres skærv til protestbølgen.

Men, hvad med dig selv, John? Er jeg blind, eller mangler din
underskrift her: http://eckmann.dk/underskrift/ ?

med venlig hilsen

Arne

Fra : K. Haaning Andersen

Dato : 22-10-04 07:11

Hej
Arne

Mon ikke grunden til de manglende underskrifter er, at der ikke har gjort
tilstrækkelig opmærksom på underskriftindsamlingen. Jeg har godt set, at du
ville lave en sådan underskriftindsamling, men først nu blevet opmærksom på
at den er en realitet.

I øvrigt er synes jeg at din udformning er helt i top

--
Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : børge askholm

Dato : 22-10-04 10:22

K. Haaning Andersen wrote:

> [...]
> at den er en realitet.
>
> I øvrigt er synes jeg at din udformning er helt i top

Osse jeg er først nu blevet opmærksom på listens existens; men jeg
tilslutter mig ovenstående bemærkninger: Slå mere på tromme for
foretagendet.

: Børge

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 12:49

Jeg vil lige slå lidt på trommen.
I en periode vil det måske være en god idé at når man har givet sin
underskrift efterfølgende slår på tromme i sine indlæg. Det kan jo gøres som
jeg gør her.

Mvh.
baertel
Underskrifter: http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 08:30

"K. Haaning Andersen" <k.haaning.andersen@tiscali.dk> skrev Fri, 22 Oct
2004 08:11:05 +0200

> [...]
>ville lave en sådan underskriftindsamling, men først nu blevet opmærksom på

Nu har Arne E. jo selv oplyst at han ikke læser mine indlæg, så jeg
vover lige et halvt øje.

Een af grundene til den manglende tilslutning til hans
underskriftindsamling kunne måske være, at den blev startet ca. samme
tid som han her i gruppen skrev et indlæg omkring AO der var udformet på
en sådan måde, at de fleste andre her i gruppen måtte tage afstand fra
hans indlæg.

På den baggrund er der nok mange der har vurderet at en underskiftsliste
mad Arne E. som initiativtager nok ikke ville blive taget seriøst i den
anden ende så at sige.

Og ihvertfald er der mange der ikke har ønsket at blive taget til
indtægt for de synspunkter Arne E. gav udtryk for i det nævnte indlæg.

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 12:23

K. Haaning Andersen wrote:

> [...]
> ville lave en sådan underskriftindsamling, men først nu blevet opmærksom på

Ja, jeg har tydeligvis undervurderet mange af gruppens deltagere,
hvilket jeg naturligvis må undskylde og beklage. Men, sådan vil man vel
ofte komme galt i byen, når man - som jeg - generaliserer, for mange af
os er heldigvis individualister

> I øvrigt er synes jeg at din udformning er helt i top

Tak for roserne, men der mangler jo stadig noget, som jeg håber, at en
eller anden gruppedeltager med konkret viden/erfaring på området vil
bidrage med ?

Det drejer sig især om afsnittet vedr. scanning og billedformat, og en
sådan tekst kan evt. indsættes i et indlæg her i gruppen, hvorefter jeg
vil kopiere det over på sitet.

Med venlig hilsen
Arne

ps. det er iøvrigt skægt, der altid dukker indlæg op fra ellers ukendte
- og navnløse - personer, som roser arkivalieronline, når der formuleres
en relevant kritik her i gruppen. Så nu spekulerer jeg på, om de ansatte
hos arkivalieronline også sender rosende e-mails til sig selv