Mishandling af ram?
Fra : Bo Dudek

Dato : 27-09-04 12:26

Hejsa

Jeg har en SME server kørende som fil. og mailserver, som fungerer
upåklageligt i det daglige. Jeg har lige installeret phpSysInfo på
den, og får nogle grumme tal leveret om brugen af hukommelsen:

Brugt, procent: 99%
Brugt, mb: 244.92 MB
Rest, mb: 3.63 MB
Ialt, mb: 248.54 MB

Hvad skal jeg lige kigge efter for at se, hvad der sluger al dem ram?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : thomas

Dato : 27-09-04 13:02

Bo Dudek wrote:

> [...]
> Rest, mb: 3.63 MB
> Ialt, mb: 248.54 MB
>
> Hvad skal jeg lige kigge efter for at se, hvad der sluger al dem ram?

prøve at skrive top i en shell
--
thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 13:23

On 2004-09-27, Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote:

> [...]
> upåklageligt i det daglige. Jeg har lige installeret phpSysInfo på
> den, og får nogle grumme tal leveret om brugen af hukommelsen:

Det er da fint!

Overvej om det er godt at systemet bruger alt din ram eller ej. Vil du
hellere have at linux lader ram stå ubenyttet hen?

Hint: diskcache

Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-09-04 13:24

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> writes:

> Brugt, procent: 99%
> Brugt, mb: 244.92 MB
> Rest, mb: 3.63 MB
> Ialt, mb: 248.54 MB
>
> Hvad skal jeg lige kigge efter for at se, hvad der sluger al dem ram?

Brug komandolinjeprogrammet 'free' og se om det ikke er cache og
buffer der fylder det meste.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : P og T

Dato : 27-09-04 14:16

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> upåklageligt i det daglige. Jeg har lige installeret phpSysInfo på
> den, og får nogle grumme tal leveret om brugen af hukommelsen:

Det ville da være spildt hvis ikke den brugte det når nu det alligevel var
der

Installer denne:
http://sme.swerts-knudsen.dk/index.html?frame=http%3A//sme.swerts-knudsen.dk/howtos/howto_12.htm
Den lægger sig ind i server manageren og viser dig grafisk om RAM, CPU, HD
og et par andre ting.

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 27-09-04 16:59

[...]

>Det ville da være spildt hvis ikke den brugte det når nu det alligevel var
>der

tjoeh, jeg har bare en idé om, at der ikke er nogle processer der
kører til dagligt som burde tvinge den til at bruge så meget ram..
ehm.. men måske jeg tager fejl..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 21:08

On 2004-09-27, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> wrote:

> tjoeh, jeg har bare en idé om, at der ikke er nogle processer der
> kører til dagligt som burde tvinge den til at bruge så meget ram..
> ehm.. men måske jeg tager fejl..

Det er ikke processerne som bruger hukommelsen, det er diskcache systemet
der bibeholder indlæste sektorer i ram og bibholder cachen (under
forskellige heuristikker). I det øjeblik en applikation får brug for ram
reduceres diskcachens størrelse tilsvarende. Det er da smart.

Thomas

Fra : Ejnar Zacho Rath

Dato : 28-09-04 16:16

Bo Dudek skrev:
> [...]
> Rest, mb: 3.63 MB
> Ialt, mb: 248.54 MB
>
> Hvad skal jeg lige kigge efter for at se, hvad der sluger al dem ram?
Hvis det er fysisk RAM og du ikke bruger noget swap, er der vel ikke
noget i vejen med det?

top(1) på min Linux sorterer efter memoryforbrug, hvis jeg trykker på M,
når den kører.

> Mvh
> Bo Kamp Dudek
> www.bodudek.dk

Vh
--
Ejnar

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-09-04 17:22

In article <72ufl0pt9l8tnhf0ldunahu5isuqe7jjve@4ax.com>, Bo Dudek wrote:
> [...]
> Rest, mb: 3.63 MB
> Ialt, mb: 248.54 MB
>
> Hvad skal jeg lige kigge efter for at se, hvad der sluger al dem ram?

Hvis du kigger på en Windows maskine og ser ledig RAM, så skal
du klage over dette i stedet.

Linux ved at RAM er hurtigere end harddisk, så den bruger alt det
ledige RAM til at huske det seneste den har læst fra disken, eller
det du har bedt den om at skrive til harddisken. Så kan den nemlig
vente med at bruge den langsomme harddisk til den har mere tid.