IBM HD Problem
Fra : Pussyman

Dato : 13-05-01 15:17

Jeg købte en IBM 60 GB 75GXP for en halvanden uge siden, satte den i
maskinen, (da den nye HD skulle køre master vil jeg prøve et andet
ATA/66/UDMA66 kabel til den, måske er det det der gør at nogle gange stener
HD'en i ca. 5-7 sekunder, for det gjorde den jo ikke da min anden HD en
Maxtor hvar master med et andet fladkabel end det der sidder til IBM'en nu
hvad tror du?) fdisket den + fomateret den. Så installerede jeg windows98se
DK på den nye HD, og det gik jo fint indtil jeg installerede et program som
jeg altid har haft instaleret nemlig Viadmatool til mit Asus K7M bundkort.
Da jeg så genstartede computeren efter at jeg havde installerede programmet
kom den med denne fejlmeddelelse under opstarten:

"Initialisering af VFAT-enheden mislykkedes. En enhed eller ressource, der
er nødvendig for VFAT, mangler eller er ikke tilgængelig. Indlæsningen af
VFAT kan ikke fortsætte. Systemet afbrydes."

Og det undre mig lidt for det har kørt fint med min maxtor HD og det
program. Og for at jeg kunne få rettet fejlen måtte jeg geninstallere
windows. (Hvad mener du/i)

Et andet problem var at pludselig under opstart skrev den noget med "fejl af
inlæsning af kernl32.dll" (jeg mener det var det men jeg er ikke 100%
sikker) og man kunne ikke gøre andet end at reinstallere windows. Jeg spurte
så i en newsgroup om der var nogle der var bekndt med problemet, og der var
der en dar svaret at han har haft problemer med at køre en Maxtor HD på
samme tråd sammen med nogle andre mærker. Maxtor HD'en kunne nogle gange
ikke køre med andre mærker når de sad på samme kabel og derfor gik ind og
skadet windows på IBM'en skrev han.
Og den teori tror jeg på. Da så problemet forekom igen pillede jeg Maxtoren
HD'en ud og bang så kørte windows som det skulle.
Men det er jo ikke for fedt. Jeg kan jo sætte mine IDE drev så ledes

Primary Master = IBM HD
Primary Slave = CD-Rom drev
Secundary Master = Maxtor HD
Secundary Slave = HP 8100i brænder

Men jeg har hørt at hvis man sætter en HD på samme fladkabel som et CD drev,
ja så redusere CD drevet HD'ens ydelse og det er jeg ikke inttreseret i.
(Jeg synes ikke just jeg har været heldig ).
Men måske kan det hjælpe hvis jeg køber et controller kort med flere EIDE
porte. (Hvad mener du/i)

Endu et problem:
Jeg ville så ind for at slå DMA til på min IBM HD. (Det forøger jo HD'ens
ydelse, IBM HD'en har et ATA100/UDMA100 inteface og mit motherboard har
ATA66/UDMA66, så det burde jeg da være istand til at aktivere.) Det gjorde
jeg så og genstartede comp. men da jeg kom ind i windows kiggede under
Enhedshåndtering og Diskdrev (for at checke at det var slået til) var der
ikke nogen HD at se som der var før, og under Hardiskcontrollere har Primary
IDE -controller (dual fifio) et gult udråbs tegn, den påstår at "Denne enhed
virker
ikke korrekt eller driverne er ikke installerede." Og det hjælper ikke noget
at genindstallere driverne til den. Jeg prøvede så at hente de nyeste driver
til mit AMD-751 chipset, det er et VIA chipset som hedder VT82C686A og det
virkede ikke en pind.
For at jeg skal kunne se min HD under Diskdrev i Enhedshåndtering skal jeg
geninstllere windows. Hvad mon der er galt?

Mit system:

Asus K7M motherboard
Athlon 500 Mhz Slot A
2 x 128 Apacer PC-133 MB Ram (= 256 MB Ram hvis nogle er i tvivl)
Geeforce 2 GTS 64 MB fra Hercules
Creativ Awe 32 ISA lydkort
Acorp 10/100 Mbit netkort
Maxtor 30 GB HD
IBM 60 GB HD
Teac CD-Rom drev
HP 8100i brænder
Aopen hightower kibinet med en 300 watt strømforsyning

Hvordan kan det være at jeg ikke kan bruge det program som før nemlig
Viadmatool og hvad kan jeg gøre?

Hvordan kan det være at jeg ikke kan bruge min Maxtor HD sammen med min IBM
HD, og hvad kan jeg gøre?

Hvordan kan det være at jeg ikke kan slå DMA til på min IBM HD og hvad kan
jeg gøre?

Håber du/i kan hjælpe.

Fra : Pussyman

Dato : 13-05-01 15:43

Der også lige det at når den gør det med DMA, så under Strømstyring kan jeg
kun sætte skærmen til standby og ikke HD'en som jo plejer, der er vidst også
en ting jeg ikke kan huske hvad er men den er der heller ikke, man kan kun
bestemme om hvornår skærmen skal gå stanby (Strømstryringmodeller kan man
selvfølgelig bestemme men ellers.)

Pussyman <Pussyman@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dm503$on5$1@news.inet.tele.dk...