Fuld narkose eller rygbedøvelse?
Fra : RH

Dato : 27-09-04 05:12

Hej gruppe.

Jeg skal snart opereres i mine nedre regioner. Det er en lille
operation, som tager under en halv time.

Narkoselægen har fortalt mig, at de plejer at give fuld narkose ved
sådan en operation.

Da jeg imidlertid har 6 dyre tandkroner i overmunden (som jeg ikke vil
have ødelagt), har jeg valgt at få en rygbedøvelse. Endvidere har jeg
allerede været i fuld narkose 2 gange indenfor de sidste 6 år og det er
jo ikke ligefrem sundt for kroppen.

Jeg er dog her på det seneste kommet i tvivl om, jeg har valgt rigtigt,
da jeg lider af en lavtsiddende Scheuermann, har en meget skæv ryg og
ihvertfald de sidste 4 år har lidt af konstante rygmuskelsmerter, som
gør, at jeg føler smerte bare ved den mindste bevægelse med overkroppen.
Fys og Kiro og styrketræning og rygskole har kun gjort min ryg dårligere.

Kan en rygbedøvelse på en eller anden måde forværre min rygs tilstand og
er det en meget smertefuld oplevelse at få den kanyle ind i rygraden?

Hvilken bedøvelse ville du vælge i mit tilfælde?

Gode og dårlige oplevelser i forbindelse med bedøvelser læses gerne!

På forhånd tak.
RH.

Fra : Hekto

Dato : 27-09-04 07:05

In article <41579318$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
invalid@none.no says...
> Hvilken bedøvelse ville du vælge i mit tilfælde?
>
> Gode og dårlige oplevelser i forbindelse med bedøvelser læses gerne!

Da jeg blev opereret i foden, og det tog vel 30-45 min., var jeg frisk
på 5 min. efter operationen der foregik i fuld bedøvelse.

Du er jo i tvivl om det kan forværre andre lidelser, eller om du kan få
ødelagt en tandkrone? Hvad er umiddelbart til at erstatte?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : RH

Dato : 27-09-04 14:39

Hekto wrote:
> [...]
>>

> Da jeg blev opereret i foden, og det tog vel 30-45 min., var jeg frisk
> på 5 min. efter operationen der foregik i fuld bedøvelse.

Ja, sidst jeg var i fuld narkose, var jeg også frisk ret hurtigt. Den
efterfølgende nat da jeg gik på toiletet, fik jeg koldsved og blev
ligbleg og måtte skynde mig at få hovedet mellem benene for ikke at
besvime. Det var ikke en rar oplevelse. Det gik dog hurtigt over af sig
selv. Måske har det været en allergisk reaktion på bedøvelsen.

> Du er jo i tvivl om det kan forværre andre lidelser, eller om du kan få
> ødelagt en tandkrone? Hvad er umiddelbart til at erstatte?

Ja, det har du jo ret i, men hvorfor tage chancen med fuld narkose for
så lille en operation. Der er jo en lille risiko for, at man ikke vågner
igen.
Det irriterer mig faktisk, at de ikke bare kan lægge en lokalbedøvelse.
Det gør de nemlig på de private hospitaler.

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-09-04 09:46

RH wrote:
> [...]
> have ødelagt), har jeg valgt at få en rygbedøvelse. Endvidere har jeg
> allerede været i fuld narkose 2 gange indenfor de sidste 6 år og det

Ren nysgerrighed. Hvad er problemet med fuld narkose og tandkroner?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : RH

Dato : 27-09-04 14:43

Morten Wartou wrote:

> Ren nysgerrighed. Hvad er problemet med fuld narkose og tandkroner?

Problemet er, at narkoselægen kan komme til at skade tandkronerne eller
de almindelige tænder, da der jo skal nedføres et rør i halsen for, at
man under bedøvelsen kan trække vejret.
Det er derfor meget naturligt efter fuld narkose, at man føler sig øm og
tør i halsen.

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-09-04 15:35

RH wrote:

> [...]
> for, at man under bedøvelsen kan trække vejret.
> Det er derfor meget naturligt efter fuld narkose, at man føler sig øm

Hm. Det er vel et rør der først stikkes ned når man er faldet i søvn? Jeg
mindes i hvert fald ikke noget rør fra de par gange jeg selv har været under
fuld narkose. Det er da underligt, at man ikke får en eller anden
beskyttelsesenhed stukket ind i munden så man undgår evt. tandskaber.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : G.B.

Dato : 27-09-04 21:48

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> været under fuld narkose. Det er da underligt, at man ikke får en
> eller anden beskyttelsesenhed stukket ind i munden så man undgår evt.

Det handler måske om, at det i visse tilfælde kan være nødvendigt at
intubere for at sikre vejrtrækningen?

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Henriette Lund Larse~

Dato : 28-09-04 19:31

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> Det handler måske om, at det i visse tilfælde kan være nødvendigt at
> intubere for at sikre vejrtrækningen?
>
> --

Når man lægger folk i fuld narkose for at opererer "dybt"- altså under
muskelvæv, giver man et stof, der får muskler af bestemte fibre til at
slappe af (dvs. man lammer muskelvæv). Dette bevirker faktisk, at de
muskler, man bruger til at trække vejret bliver lammet, og man bliver derfor
automatisk intuberet, når man er faldet i søvn. Stoffet er faktisk en
plantegift, som regnskovens folk i de tidlige tider brugte til jagt med pil
i pusterør. Når dyret blev ramt, blev det automatisk lammet og dets
respiration standset.
Det kan være svært at få plads til beskyttelse at tænderne, og man skal
derfor altid tjekke tandstatus på patienter, som skal i fuld narkose.

Mvh Henriette (sygeplejerske, men ikke på op. eller narkoseafd. )

Fra : G.B.

Dato : 29-09-04 14:49

"Henriette Lund Larsen" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i
meddelelsen news:4159ade2$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> faktisk en plantegift, som regnskovens folk i de tidlige tider brugte
> til jagt med pil i pusterør. Når dyret blev ramt, blev det automatisk

Curare, ja. Min gl. anatomilærer plejede med fryd i stemmen at berette om
en patient der skulle opereres, og så curariserede man vedkommende, glemte
yderligere bedøvelse, og begyndte at skære. Man opdagede det kun, fordi
alle apparaterne flippede totalt... Ufff....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-09-04 22:52

> [...]

> yderligere bedøvelse, og begyndte at skære. Man opdagede det kun, fordi
> alle apparaterne flippede totalt... Ufff....

Desværre sker det også idag, at patienter komme til at opleve lignende ting.

Mvh.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-09-04 10:27

RH wrote:
> Jeg skal snart opereres i mine nedre regioner. Det er en lille
> operation, som tager under en halv time.
>
> Narkoselægen har fortalt mig, at de plejer at give fuld narkose ved
> sådan en operation.

er det en operation der normalt er smertefuld efterfølgende (jeg ved alt er
relativt, men der er immervæk forskel på at skulle skæres op på langs, og et
lille snit på et par cm..)

> [...]
> have ødelagt), har jeg valgt at få en rygbedøvelse. Endvidere har jeg
> allerede været i fuld narkose 2 gange indenfor de sidste 6 år og det

jeg var i narkose OG rygmarvsbedøvelse 3 gange inden for 1 år... uden
problemer ;)

> [...]
>
> Kan en rygbedøvelse på en eller anden måde forværre min rygs tilstand
> og er det en meget smertefuld oplevelse at få den kanyle ind i

faktisk kan jeg helt ærligt ikke huske om det var så smertefuldt at få
bedøvelsen lagt..... det var vist mere ubehageligt... man føler sig meget
blottet når man ligger og spiler ryggen ud, mens lægen sidder med en nål bag
dig og du ikke kan se hvad der foregår...

> Hvilken bedøvelse ville du vælge i mit tilfælde?

det ville komme helt an på operationens art og tidligere erfaringer med
narkose.....

> Gode og dårlige oplevelser i forbindelse med bedøvelser læses gerne!

jeg har som sagt haft narkose og rygmarvsbedøvelse 3 gange inden for et år
(i januar, juni og september) til operationer i maven.....
rygmarvsbedøvelsen er KLART en fordel hvis man bagefter forventer at være
stærkt smerteplaget, da man kan bedøve sig ud af det....
det kan dog være en underlig oplevelse, for ligger bedøvelsen bare en smule
skævt kan man risikere at blive midlertidig lam i underkroppen og benene....
jeg har aldrig synes det var rart at skulle vågne af narkose, og det har du
jo også prøvet før, så det kender du jo allerede...

--
Knus, Sabina

Fra : RH

Dato : 27-09-04 15:03

Sabina Hertzum wrote:

> er det en operation der normalt er smertefuld efterfølgende (jeg ved alt er
> relativt, men der er immervæk forskel på at skulle skæres op på langs, og et
> lille snit på et par cm..)

Det burde kun være et snit på et par cm. Det skulle være et meget lille
indgreb. De private hospitaler plejer at nøjes med at give
lokalbedøvelse ved sådan en operation.

> jeg var i narkose OG rygmarvsbedøvelse 3 gange inden for 1 år... uden
> problemer ;)

Det er jo både godt og dårligt at læse.
Jeg er ked af at læse, at du skal lide sådan så tit, samtidig er det
rart at vide, at det er gået godt indtil nu.

> [...]
> blottet når man ligger og spiler ryggen ud, mens lægen sidder med en nål bag
> dig og du ikke kan se hvad der foregår...

Narkoselægen lovede mig, at jeg ikke ville kunne mærke stikket. Det tror
jeg nu ikke på, så jeg forventer det værste.
Jeg kender en som fik en rygmarvsbedøvelse og der virkede bedøvelsen
opad og ikke nedad, dvs at personen fik store vejrtrækningsproblemer og
derfor akut blev lagt i fuld narkose.

> [...]
> jeg har aldrig synes det var rart at skulle vågne af narkose, og det har du
> jo også prøvet før, så det kender du jo allerede...

Jeg har altid frygtet fuld narkose, da man jo ikke kan være sikker på,
at man vågner igen og det at man ikke ved, hvad de laver med ens krop.
Jeg troede at formålet med en rygmarvsbedøvelse netop er, at man ønsker
at være lam fra navlen og nedefter, sålænge de skærer i en?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-09-04 23:10

RH wrote:

> Det burde kun være et snit på et par cm. Det skulle være et meget
> lille indgreb. De private hospitaler plejer at nøjes med at give
> lokalbedøvelse ved sådan en operation.

ok....

> Det er jo både godt og dårligt at læse.
> Jeg er ked af at læse, at du skal lide sådan så tit, samtidig er det
> rart at vide, at det er gået godt indtil nu.

det er henved 3 år siden snart... altså siden den første operation ;) og for
mig var der sådan set ikke et spørgsmål om valg..... det var et spørgsmål om
væsentligt forbedre livskvalitet ;)

> Narkoselægen lovede mig, at jeg ikke ville kunne mærke stikket. Det
> tror jeg nu ikke på, så jeg forventer det værste.

jeg har virkelig prøvet at huske tilbage*G*
og som jeg husker det, så har stikket altså ikke været slemt... naturligvis
kommer det helt an på hvor erfaren lægen er, og hvor dygtig han er..... men
hvis jeg var dig ville jeg KLART gøre opmærksom på dine rygproblemer
inden... sådan at han kan tage sine forholdsregler....

> Jeg kender en som fik en rygmarvsbedøvelse og der virkede bedøvelsen
> opad og ikke nedad, dvs at personen fik store vejrtrækningsproblemer
> og derfor akut blev lagt i fuld narkose.

der er altid horrorhistorier...... jeg var feks bedøvet så grundigt at jeg
var lam i underkroppen det første døgn efter den første operation....
normalt vil de gerne have os ud af sengen samme dag, men det kunne jeg af
gode grunde ikke.....
dog var der ingen problemer de efterfølgende gange...

> [...]
> Jeg troede at formålet med en rygmarvsbedøvelse netop er, at man
> ønsker at være lam fra navlen og nedefter, sålænge de skærer i en?

nu har jeg kun været i narkose 4 gange i mit liv, men har aldrig været bange
for ikke at vågne..... jeg har været bange for andre ting, som feks at vågne
op og finde ud af at lægen har fjernet det forkerte eller lavet noget andet
end det aftalte, men jeg var aldrig i tvivl omat jeg ville vågne igen.....
de gange jeg har fået lavet rygmarvsbedøvelse har målet været at smertedække
mig efter operationen... nu har det også været store operationer i
mave/tarmregionen jeg har været igennem de gange, så jeg var meget
taknemmelig for ikke at være afhængig af smertestillende som skulle tages
oralt eller via drop....
og mht at være lam, så er det helt afhængig af hvordan røret bliver lagt,
hvor langt man bliver bedøvet.... første gang var det fra brystet (ca under
brysterne) og ned, og der var jeg lam (som sagt) det første døgn, hvorefter
jeg langsomt fik følelsen tilbage, efter at lægen havde rykket lidt i røret
(DET gjorde nas), startende med tæerne i den ene fod og langsomt op af det
ene ben, for først det andet døgn at få fuld følelse i begge ben.....
anden gang lå bedøvelsen helt perfekt, og jeg var smertedækket men ikke
lammet..... det samme 3. gang.....
jeg ville dog ønske at jeg kunne have beholdt bedøvelsen i indtil jeg skulle
have fjernet dræn, for magen til ubehagelighed skal man lede længe efter ;)
--
Knus, Sabina

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-09-04 23:43

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> [...]
andet
> end det aftalte, men jeg var aldrig i tvivl omat jeg ville vågne igen.....

Da jeg skulle i fuld narkose for at blive opereret i næsen foret par par år
siden, beskrev jeg også min frygt for at det kunne gå galt til lægen.
Han sagde at der selvfølgelig var en risiko, men at den var lille, og at jeg
havde større sandsynlighed for at komme til skade i trafikken på vej ind til
hospitalet.

Da jeg så samme eftermiddag kørte hjem i i myldretidstrafikken, sad jeg og
mange andere fast i knapt en time, grundet et større færdselsuheld, med mere
end 10 udrykningskøretøjer indvolveret.(i redningsindsatsen naturligvis)

Da jeg blev opereret bemærkede jeg ikke at jeg faldt i søvn, jeg huske blot
at efter operationen at en sygeplejerske kaldte på mig, og at jeg var kanon
søvnig.
Operationen havde varet 1,5 time. og der var ingen ubehagelige oplevelser.

Da jeg havde hvilet mig i sengen på stuen en times tid, stod jeg op og gik
lidt rundt, for derefter at blive smidt i seng af oversygeplejersken.

Efter frokosten var jeg nede i kioske og handle, og lidt senere ude at gå en
tur på 1 km.

Resten at de opererede på afdelinge så jeg først dagen efter, da de havde et
hyr med at blive friske, det at være i narkose kan altså være en meget
individuel oplevelse.

Men hvis jeg var dig ville jeg nok være mere bange fo rygskader end
tandskader.

Mvh. Uffe

Fra : Martin Højgaard

Dato : 28-09-04 20:50

On Mon, 27 Sep 2004 06:12:09 +0200, RH <invalid@none.no> wrote:

snip

> [...]
>
>Kan en rygbedøvelse på en eller anden måde forværre min rygs tilstand og
>er det en meget smertefuld oplevelse at få den kanyle ind i rygraden?

Der er kun tale om, at der med en tynd kanyle skal stikkes gennem
huden og ind i hulrummet omkring ryggen. Det burde ikke forværre din
ryglidelse. Til gengæld kan det blive et problem at stikke ind i
rygmarvshulen, hvis din ryg er skæv.
Det gør sjældent ondt at blive stukket med kanylen, evt. kan man give
lidt lokalbedøvelse i huden i forbindelse med proceduren.

>Hvilken bedøvelse ville du vælge i mit tilfælde?
For raske, velbefindende mennesker, som opereres planlagt, er risici
ved fuld narkose særdeles beskedne.
Hvis du er bekymret for dine tænder, kan du kigge forbi narkoselægen,
og få en vurdering af, om du vil være let eller svær at intubere. Igen
- da det er en planlagt operation, er der i forbindelse med bedøvelsen
rigelig tid til at udvise forsigtighed.
Nogle steder lægger man ikke plasticrøret ned i luftrøret, men nøjes
med en såkaldt larynxmaske, som kun ligger i de øvre luftveje. Om man
i dit tilfælde kan anvende en sådan, må komme an på en konkret
vurdering.

mvh

Martin Højgaard, reservelæge

Fra : RH

Dato : 28-09-04 21:21

Martin Højgaard wrote:

> [...]
> Det gør sjældent ondt at blive stukket med kanylen, evt. kan man give
> lidt lokalbedøvelse i huden i forbindelse med proceduren.

Min smertetærskel plejer at være ret høj, så det lyder ikke til at være
noget, jeg skal frygte. Og hvis det skulle gå galt, må jeg jo bare ryge
i fuld narkose.

> [...]
> med en såkaldt larynxmaske, som kun ligger i de øvre luftveje. Om man
> i dit tilfælde kan anvende en sådan, må komme an på en konkret

Det der undrer mig er, at sygehusets praksis er at operere i fuld
narkose. Det lyder lidt voldsomt i mine ører, når man tager indgrebets
beskedne størrelse i betragtning.

Tak for det informerende svar Martin og også tak til Sabina (du
fortjener et stort kram) og alle jer andre, som har svaret. Indtil
videre lader det til, at jeg står ved min min beslutning om en
rygmarvsbedøvelse. Man skal jo også prøve noget nyt en gang imellem.

Mvh
RH.