Bid i børnehaven
Fra : Gabriella

Dato : 26-09-04 19:10

Hejsa

Min søn på 5 1/2 går i børnehave. Der er en af de andre børn - en dreng -
som gentagne gange har bidt min dreng. Og jeg har også i flere tilfælde
overværet at han har bidt andre. Den omtalte dreng er på alder med min søn.
I de situationer hvor jeg har set ham bide andre børn, har det enten været
uden grund eller ved let provokation (fx "du må ikke være med"). Jeg tror da
også at han til tider bliver provokeret mere (slået eller skubbet eller
lign.) men det har jeg ikke overværet.
Min egen dreng er bestemt ikke en engel - men han bider ikke. Nu er han
kommet hjem 3 gange med så kraftige bidemærker at der er sår efter det. Jeg
ved ikke hvordan med de andre børn.

Mit dilemma er jo så - jeg ved at drenge slås og er hårde ved hinanden. Men
jeg vil heller ikke have at den dreng bider min dreng. Kan jeg bede
børnehaven skride mere ind end de gør (jeg ved pt ikke hvad de gør). Eller
hvad skal jeg stille op?

Håber der er nogen der har erfaring med det eller har en god ide til hvordan
den bedst tackles.

På forhånd tak!

Mvh Gabriella

Fra : Lars Remmen

Dato : 26-09-04 19:42

Gabriella wrote:

[Snip]

> Kan jeg bede
> børnehaven skride mere ind end de gør (jeg ved pt ikke hvad de gør). Eller
> hvad skal jeg stille op?

At tale med pædagogerne vil da være et ganske udemærket sted at begynde.
Jeg er egentligt lidt forundret over, at du skriver i en nyhedsgruppe
før du taler med pædagogerne.

Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-04 20:16

"Gabriella" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Min søn på 5 1/2 går i børnehave. Der er en af de andre børn - en dreng -
> som gentagne gange har bidt min dreng.
- klip -

> [...]
> hvad skal jeg stille op?
>
> Håber der er nogen der har erfaring med det eller har en god ide til

Alleførst: Det er en ret at kunne færdes i vuggestuer, dagpleje, børnehaver,
skoler, på arbejdspladser - og i øvrigt alle andre steder uden at blive
bidt!
Det kan slet ikke diskuteres.

For det andet: Der er forskel på et jævnbyrdigt rask slagsmål - og så det at
bide/blive bidt.
Drenge (og piger med for den sags skyld) har deres magtkampe, men bideri er
bissetricks. Som måske bliver brugt i afmagt, men det bliver det ikke bedre
af.

For det tredje: Jeg bliver lidt rystet, fordi det ikke lyder som om,
børnehaven har talt med dig om, at din søn er blevet bidt?
Det er dæleme deres opgave.
Det er ikke sikkert, de kan forhindre, at den anden dreng bider; i den alder
har børn brug for at lege uden konstant overvågning - og selv om man står en
meter derfra, kan man jo ikke altid nå at forhindre det.
Men de kan tage en snak med dig om det og fortælle, hvad situationen er:
hvad der er sket, hvad personalet har gjort - og hvad de har tænkt sig at
gøre fremover.

Mine erfaringer: Min søn bed i vuggestuen. Til at begynde med som
kampmiddel, men til sidst som terror: De andre smed, hvad de havde i
hænderne, når han nærmede sig.
Pædagogen fortalte selv, at når hun skældte ud, stod han og kiggede på hende
med store øjne og lange øjenvipper, og så smeltede hun!
Det fik først ende, da en ny pædagog MENTE det og satte ham på skiftebordet:
Når du bider, kan du ikke lege med de andre.

Da jeg var dagplejemor, skete det 2 (to!) gange i løbet af 10 år, at jeg
havde dagplejebørn, som bed.
Den ene satte tænderne i et andet barns hårløse isse et par gange (jeg tror
nok, det mindede lidt for meget om et bryst) - og et bestemt Nej!, når der
var optræk til det, fik ham til at holde op med forsøget i løbet af en uges
tid.
Det andet barn var i gæstepleje hos mig. Han var "berygtet" for at bide, men
gjorde det kun en enkelt gang i løbet af tre uger: Et andet barn stod på
hovedet i en papkasse med de bare tæer strittende op - og den fristelse var
mere, end han kunne stå for

Jeg er ret overbevist om, at holdningen: Det vil jeg simpelthen ikke ha!!
forhindrer både bid og for den sags skyld mobning.
Men man skal mene det. Og man skal vise det.
Det kan ikke hjælpe noget, at man står med et forstående smil, mens man
skælder ud.

Hilsen Inger

Fra : Gabriella

Dato : 26-09-04 21:35

> [...]
> skoler, på arbejdspladser - og i øvrigt alle andre steder uden at blive

Ja det er også min mening.

> [...]
> bissetricks. Som måske bliver brugt i afmagt, men det bliver det ikke bedre

Igen enig - jeg mener klart at drenge (og piger) bør slås indimellem, for at
finde grænser, kende deres egne grænser osv. Men bideriet er som du siger et
bissetrick - og måske endnu værre - kan være tegn på andre og langt værre
ting (manglende kærlighed, mangel på forståelse fra voksne og meget mere).

> [...]
> hvad der er sket, hvad personalet har gjort - og hvad de har tænkt sig at

Jeg har intet fået af vide af børnehaven. Jeg har selv de sidste uger været
en smule uopmærksom i forhold til at tjekke hans krop for ting og sager. Min
søn elsker at bade alene - og vil meget gerne gøre det hele selv. Jeg
hjælper ham selvfølgelig med visse ting, men de ting han godt kan selv, får
han lov til. Derfor har jeg ikke bemærket de andre bidemærker. Han har så
heller ikke sagt noget om de andre bidemærker han har, men det sidste
fortalte han om. Og måske er det fordi lige det bidemærke er kommet
uberettiget!??! Hvad ved jeg!?! Jeg forventer ikke at de har opsyn 100% af
tiden, men jeg forventer at hvis de er opmærksomme på et problem, eller
bliver gjort opmærksomme på det, at de så skrider ind og arbejder med det
barn - og måske forældrene.

> [...]
> Det fik først ende, da en ny pædagog MENTE det og satte ham på skiftebordet:
> Når du bider, kan du ikke lege med de andre.

Børn forstår jo ikke hvad der er forbudt og ikke forbudt, medmindre man
giver dem klar besked

>snip<

Mange tak for dit meget brugbare indlæg *S*

/gabriella

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-04 22:05

"Gabriella" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har intet fået af vide af børnehaven.

Du milde kineser!

.. Han har så
> heller ikke sagt noget om de andre bidemærker han har, men det sidste
> fortalte han om. Og måske er det fordi lige det bidemærke er kommet
> uberettiget!??! Hvad ved jeg!?!

Aha - når han ikke har fortalt DIG det, har han måske heller ikke fortalt de
voksne i børnehaven om det?
Selv om det undrer mig, hvis det skulle være tilfældet, at ingen har set
eller hørt noget til det.
Børn, der bliver bidt, lyder lidt, ligesom når de bliver stukket af en
hveps - det er en HELT speciel lyd.

Tag en seriøs snak med børnehaven!
Det er muligt, at sønnike har bidt først, så "konkurrenten" går rundt med
bidemærker, der er 5 sekunder ældre end din søns - men det skal under alle
omstændigheder stoppes.

Hilsen Inger

Fra : Gabriella

Dato : 26-09-04 23:07

> [...]
> eller hørt noget til det.
> Børn, der bliver bidt, lyder lidt, ligesom når de bliver stukket af en

De er ikke voldsomt opmærksomme - ret tit er der ikke en voksen på stuen
noget tid af gangen. Men jeg vil snakke med dem.

> [...]
> bidemærker, der er 5 sekunder ældre end din søns - men det skal under alle

Ja det er da muligt, men tvivler på at han har bidt. Han er mere en dreng
der er verbalt stærk - også på en provokerende måde. Og han har arme og ben
alle vegne og gerne oppe i ansigtet på folk (vældig irriterende og
provokerende når han ikke holder op). Jeg tror mere hvis min dreng har gjort
noget for at udløse den anden drengs bid, så er det skub/slag eller at have
svunget noget og ramt ham eller lign.

Jeg vil tage fat i dem imorgen.

Mange tak for din hjælp.

Hilsen Gabriella

Fra : Anne

Dato : 30-09-04 09:42

Hej,

Nej, det skal man altså ikke finde sig i.

Jeg har en lille dreng som også er blevet bidt 2 gange i vuggestuen. Det
skete 2 dage i træk. Først fik han et kæmpe bidemærke på kinden, hvor man
kunne se at han havde trukket hovedet til sig, fordi tandmærkerne var lange.
Næste dag havde han et tandsæt siddende på hånden. Begge dage var der denne
unge pige som overhovedet ikke tog det seriøst og ikke kunne fortælle mig,
hvad de gjorde for at det ikke skulle ske igen.

Dagen efter da jeg hentede, blev en af de andre børn, som jeg ved, havde
bidt før, hentet af sin far og fordi der endnu engang ikke var en pædagog
som jeg kunne tale med, snakkede jeg med faderen, pænt stille og roligt. Han
mente nok ikke at det var særlig rart at blive konfronteret, men min lille
dreng er ikke blevet bidt igen! Så måske var det det der skulle til.

Jeg vil ikke finde mig i min lille dreng bliver bidt! Sådan er det bare. Og
når det sker igen og igen og ingen åbenbart tager sig af det - så må man jo
tage sagen i egen hånd! Jeg kender en som har et barn der bider og hun mener
jo at jeg er hysterisk! Men det tager jeg helt roligt.

Men det er jo også synd for barnet som bider, at der ikke er nogen, som
fortæller det at sådan noget gør man bare ikke.

Jeg har erfaring med, at hvis børn gør noget de ikke må, sætter man dem med
ryggen til. Bare det er 5 - 10 sek. har virket herhjemme.

Hilsen

Anne