Afskaffelse af router, Anskaffelse af ADSL~
Fra : K.

Dato : 26-09-04 23:54

Jeg skal hjælpe en ven med at komme af med hans router hos cybercity.
Jeg har kigget efter forskellige Adsl modemmer ,og er klar over at det skal
understøtte PPPoA, og mulighed for at logge på med brugernavn og
adgangskode.
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at vælge det rigtige modem.
Jeg har kig på dette modem som ser ud til at det vil virke efter hensigten,
og har den rigtige pris.

D-Link DSL 360T
https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?varenr=71137

Andre forslag / erfaringer modtages meget gerne.

Tak.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-09-04 15:00

"K." <k@k.k> wrote in message

> D-Link DSL 360T
> https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?varenr=71137
>
> Andre forslag / erfaringer modtages meget gerne.

har hørt Linksys WAG54G skulle virke

Fra : K.

Dato : 27-09-04 00:43

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> har hørt Linksys WAG54G skulle virke

Den ser jeg dog ikke som ideel , da det ikke bare er et modem.
Firewallbeskyttelse, switching, NAT-understøtning, VPN, auto-uplink,
Stateful Packet Inspection (SPI), DoS attack beskyttelse, er ikke hvad vi
vil have, men et simpelt og funktionelt modem til én computer.

Men tak for forslaget, naturligvis.

Fra : K.

Dato : 28-09-04 00:44

Er der ingen der har input omkring D-LINK 360T eller D-LINK 300T vil virke
på en cybercity Adsl ?

360T kan købes i dk, men er ikke officielt i landet ,og er svær at finde
info på.
Den sælges primært i tyskland, men har så vidt jeg kan se ca. samme
specifikationer som 300T(Som understøtter PPPoA). Men er der mon forskel på
telefon/adsl systemet i dk, og tyskland ?
Og hvis den ikke skulle kunne bruges, hvorfor er den mon netop oprettet på
edbpriser, og med 3 forhandlere der har den ?

Råd, erfaringer og henvisninger til andre modemmer modtages stadig meget
gerne.

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 28-09-04 15:32

K. wrote:
> [...]
> oprettet på edbpriser, og med 3 forhandlere der har den ?
>
> Råd, erfaringer og henvisninger til andre modemmer modtages stadig

Jeg poster her et svar på en mail jeg har fået fra Daniel Bahl
ang. samme problem stilling:

Hej Morten,

Lad mig først slå fast, at hvis du bruger nogle Peer2Peer-programmer, som
Kazaa, DC, eMule, Torrent osv. er modemet nok ikke løsningen, indtil de
lancerer en ny firmware opdatering. Ved for meget belastning står det af, og
skal genstartes!

Jeg kan i stedet anbefale LinkSys WAG54G som er en lækker router med
indbygget DSL-Modem. Routeren har også mulighed for QoS!

Hvis du ikke bruger P2P, er der intet i vejen for at købe DLink 300T

Du skal dog være opmærksom på dine VCI og VPI "koder" - Når du har fået din
CyberCity forbindelse, kan jeg evt. hjælpe dig med at finde dem.

Du er også velkommen til at oprette dine spørgsmål på Serverguider.dk
forumet, hvor der er mange ip-telefoni brugere, der med glæde vil hjælpe dig
:)

Med venlige hilsner
Daniel Bahl
www.serverguider.dk

Fra : K.

Dato : 29-09-04 00:56

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> wrote in message

> [...]
> Kazaa, DC, eMule, Torrent osv. er modemet nok ikke løsningen, indtil de
> lancerer en ny firmware opdatering. Ved for meget belastning står det af,

Ok , det lyder jo ikke godt, men er det mon rigtigt?
Personligt har jeg haft flere typer modem på min 2 Mbit/512 TDC forbindelse,
og har aldrig kunne belaste mit modem for meget,og jeg bruger ret meget
flere af de ovennævnte programmer...

> Du skal dog være opmærksom på dine VCI og VPI "koder" - Når du har fået
> din
> CyberCity forbindelse, kan jeg evt. hjælpe dig med at finde dem.

Hvad er VCI og VPI "koder" ?

Jeg talte med D-LINK i går, og de sagde jeg skulle være opmærksom på at
udbyderen skal anvende Annex A ,og ikke Annex B , for at DSL 300T virker.
D-LINK kunne intet sige angående 360T, da dette ikke officielt forhandles i
norden.
Jeg ved ikke hvad Annex A/B er, men ringede til cybercity support, og til
min store overraskelse aner de heller ikke hvad det er, selvom supporteren
spurgte flere af sine kollegaer .
Er der nogen der kan forklare hvad det går ud på og kan oplyse hvilken af de
2 cybercity anvender?

Fra : Daniel Bahl

Dato : 28-09-04 22:44

Hej K og Morten,

Jeg så lige en mit eget navn i denne tråd, og fik lige løst til at
kigge ind :)

<b>Modemet>/b>

Hvis du slutter modemet direkte til en computer, er der ingen problem.
Men hvis du har modemet bag en router, så opstår der
connection-problemer når man bruger peer2peer programmer. - og det er
ikke kun mig der har problemet, prøv at søg på Google :) Btw. de
modemer man får med TDC etc. er også i en anden prisklasse en et 300
kroners Dlink :)

Dlink 300t kører Linux :) Perfekt tænke jeg, men selvom jeg forsøgte
at bygge mine egne iptable routing regler fra bunden og rodede med
max-connections, så var der problemer ved p2p-programmer! :/

<b>CyberCity</b>

Det er lidt forskelligt da CC har mange typer centraler i Danmark.
Både deres egne og nogle de lejer gennem TDC. Men som udgangspunkt vil
jeg mene alle CC-centraler er fuld kompatibel med Annex A

VPI/VCI afhænger igen lidt af hvilken Central man er koblet på.
I kan se det på jeres Zyxel hvis i en kommandoprompt taster: Telnet
10.0.0.1 [port] og klikker Menu 4 for Internet Access Setup:

ISP's Name= Cybercity
Encapsulation= PPPoA
Multiplexing= VC-based
VPI #= 0
VCI #= 101
ATM QoS Type= UBR
Peak Cell Rate (PCR)= 0
Sustain Cell Rate (SCR)= 0
Maximum Burst Size (MBS)= 0
My Login= dsl117307
My Password= ********
Idle Timeout (sec)= 0
IP Address Assignment= Dynamic
IP Address= N/A
Network Address Translation= SUA Only
Address Mapping Set= N/A

I kan selvf. også se disse oplysninger gennem webinterfacet!

Daniel Bahl
www.serverguider.dk

Fra : K.

Dato : 28-09-04 23:11

"Daniel Bahl" <danielbahl@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Men hvis du har modemet bag en router, så opstår der
> connection-problemer når man bruger peer2peer programmer. -

Super , det er ikke planen at min ven skal bruge en router, men udelukkende
ha' et modem, fuldstændig som jeg har det på min adsl fra TDC, for at
minimere/eliminere konfigurationsproblemer ved anvendelse af diverse
programmer.

> [...]
> Både deres egne og nogle de lejer gennem TDC. Men som udgangspunkt vil
> jeg mene alle CC-centraler er fuld kompatibel med Annex A

Ok, så bør der nok ikke være noget i vejen for at købe et D-LINK 300T.
Men der er jo også 360T modellen som umiddelbart lyder både nyere større og
bedre :^) , men de tech data jeg har fundet på 360T ER meget identiske med
300T.
Jeg gad godt vide om 360T i virkeligheden er det samme modem ,men et som
understøtter ANNEX B, som så åbentbart er almindeligt i tyskland.
Er det noget du kan svare på ?

> [...]
> Network Address Translation= SUA Only
> Address Mapping Set= N/A
>
> I kan selvf. også se disse oplysninger gennem webinterfacet!

Tak for det. Men ved en 'ren' modem løsning ,uden router, har vi intet at
bruge VPI og VCI værdier til, er det korrekt forstået?

Og tusind tak for et godt svar, også tak til morten.

Fra : Daniel Bahl

Dato : 29-09-04 13:31

> Tak for det. Men ved en 'ren' modem løsning ,uden router, har vi intet at
> bruge VPI og VCI værdier til, er det korrekt forstået?

Forkert, modemet skal have VPI og VCI indstillingerne for at forbinde med centralen.

> Og tusind tak for et godt svar, også tak til morten.

Det var så lidt :)

Med venlige hilsner
Daniel Bahl
www.serverguider.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 04-10-04 22:55

> [...]
> spurgte flere af sine kollegaer .
> Er der nogen der kan forklare hvad det går ud på og kan oplyse hvilken af

Annex A er til ADSL over PSTN (altså analog telefon).
Annex B er til ADSL over ISDN (altså digital telefon).

Hvis din adsl er uden telefon linie (populært sagt bitaccess) så er det
anyones guess og du skal have fat på Cybercity for at høre om du køre
bitaccess på PSTN eller ISDN.

Fra : K.

Dato : 06-10-04 10:50

"Rasmus Nielsen" <spam@agurk.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis din adsl er uden telefon linie (populært sagt bitaccess) så er det
> anyones guess og du skal have fat på Cybercity for at høre om du køre

Med lidt forsinkelse, pga. sygdom, er D-LINK 360T nu bestilt, og kommer med
lidt held inden weekenden.
Tak for hjælpen til dem der har hjulpet.
Hvis der er andre der er intereseret i en CC modem løsning skriver jeg gerne
hvordan det går med projekted..

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 07-10-04 13:36

K. wrote:
> [...]
> Hvis der er andre der er intereseret i en CC modem løsning skriver
> jeg gerne hvordan det går med projekted..

Jo tak!

Fra : K.

Dato : 07-10-04 14:27

> Jo tak!

Ok , jeg fandt ud af at D-LINK 360T rent faktisk er et ANNEX B modem ,og
300T er et ANNEX A modem.
Ikke nemt at finde ud af, og D-LINK selv kunne ikke fortælle forskellen, men
da jeg gennemgik den tyske D-LINK side stod det der.
http://www.dlink.de/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDb4aU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oVohpxu5vbMYjOaVk7CwkFSruzCRF/Is=
Hvilket betød at vi måtte indse at det var forkert at bestille 360T, da min
ven har analog telefon(PSTN - Annex A).
Så det blev afbestilt, og vi har nu bestilt et 300T, som desværre først
ankommer i næste uge.
Fortsættelse følger.

Fra : Charlie

Dato : 11-10-04 07:15

K. skrev i meddelelsen:
<41654409$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

>Så det blev afbestilt, og vi har nu bestilt et 300T, som desværre først
>ankommer i næste uge.

Jeg har et 300T du kan købe

Regards
Charlie

Fra : K.

Dato : 17-10-04 17:12

"K." <k@k.k> wrote in message

> Vi har nu bestilt et 300T, som desværre først ankommer i næste uge.
> Fortsættelse følger.

Så fik vi modemmet, og fundet en dag hvor vi begge havde tid, så her kommer
som lovet en opfølgning på projektet.
Det virker fint med det nye modem. Er dog ikke helt sikker på at alle
indstillinger er korrekte.

For det første er vi i tvivl om hvilken Modulation type cybercity bruger.
Vi kan vælge imellem T1.413, G.DMT, G.LITE, MMODE.
G.LITE har vi sådan set udelukket, men i zyxel 650 routeren fra cybercity
står der T1.413 et sted, og ved at søge på google har vi fundet et par
steder hvor det hævdes at al ADSL i danmark er G.DMT.
Vi anvender lige nu G.DMT,som virker, men jeg mistænker er forkert.
Så er der nogen der ved noget med sikkerhed mht. dette hører vi meget gerne
om det..

Vi har også fundet ud af at encapsulation method er VC(mux) ,og ikke LLC,
ved flere af hinanden uafhængige kilder.

VPI og VCI værdier har været lidt svære at finde ud af. Vi har fundet flest
steder der hævder at cybercity bruger værdierne 0/35, f.eks.
http://www.linksys.com/international/gateway.pdf , men kigger vi i
cybercity's zyxel router står der 0/101. Default værdi i D-LINK modemmet er
8/35.
Vi anvender 0/35 og det lader umiddelbart til at virke fint, men er der
andre der med sikkerhed ved noget mere konkret på dette område vil det blive
værdsat.

Det er ikke alle steder i modem interfacet at dsl aktivtet er raporteret
rigtigt. Faktisk står der i status er den er diconnected, og det er derfor
at vi tror det er muligt at indstille det mere optimalt.
Det har vi dog ikke haft tid til endnu, og umiddelbart kører det som det
skal med browsing og downloads,videokonference, osv..
Så vi håber at der er nogen der kan hjælpe med de ovenstående usikkerheder,
så vi efterhånden kan få det korrekt i alle ender og kanter.
Men lige nu vil vi bruge et par dage til at teste stabilitet og
funktionalitet af modemmet.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 17-10-04 19:35

On Sun, 17 Oct 2004 18:11:43 +0200, "K." <k@k.k> wrote:

> [...]
>http://www.linksys.com/international/gateway.pdf , men kigger vi i
>cybercity's zyxel router står der 0/101. Default værdi i D-LINK modemmet er

Jeg vil tro at det hænger således sammen:
Cyberity anvender 0/35, TDC anvender 0/101. Hvis man er på en central
hvor Cybercity har eget udstyr gæder førstnævnte - hvis man er på en
central hvor Cybercity lejer sig ind på TDCs udstyr gælder det
sidsnævnte.

>Vi anvender 0/35 og det lader umiddelbart til at virke fint, men er der
>andre der med sikkerhed ved noget mere konkret på dette område vil det blive
>værdsat.

Hvis det virker, så er det rigtigt. De to vil ikke virke samtidigt.

/Jarlskov

Fra : K.

Dato : 17-10-04 20:48

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Hvis det virker, så er det rigtigt. De to vil ikke virke samtidigt.

Men det var jo godt nok sådan at min vens router raporterede 0/101,og den
virkede jo.
og modemmet nu benytter 0/35.
Jeg ved ikke hvad disse værdier er, og hvilken betydning de har for
forbindelsen, men det tyder på at den ene ikke udelukker den anden helt.