|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ikke købt ny bil før Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  26-09-04 10:47
 | 
 |  | Her er et par nysgerrighedsspørgsmål, jeg er ikke begyndt at rende
 forhandlerne på dørene endnu....
 
 Aircondition: Er det både oliefyr og køleskab?
 
 Gulpladebil: Kan jeg efter nogle år på gule plader, lave den om til
 personbil igen, mod at betale en reduceret afgift, regnet efter vurdering?
 
 Turbodiesel: Er det et dyrt bekendtskab, i forhold til en diesel uden turbo?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars L. Hansen (26-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  26-09-04 16:50
 | 
 |  | Preben Riis Sørensen wrote:
 
 > Aircondition: Er det både oliefyr og køleskab?
 
 Nej, det er egentligt kun køling, og fjernelse af fugt i luften. Men
 self. kan du også få varme i kabinen, men det kommer typisk bare fra
 bilens kølevandssystem.
 Hvis det hedder klimaanlæg, så finder automatikken selv ud af om der
 skal varmes eller køles.
 Nogle biler (kun diesel?) har et oliefyr til kabinevarme.
 
 > Turbodiesel: Er det et dyrt bekendtskab, i forhold til en diesel uden turbo?
 
 Næh - jeg vil tro at det er billigere, i hvert fald i brændstof. Men jeg
 har i det hele taget svært ved at forestille mig en moderne dieselmotor
 uden turbo. Jeg kender ikke til nogen. Turbo er nærmest underforstået
 når man snakker diesel.
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (26-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  26-09-04 21:38
 | 
 |  | 
 
            Lars L. Hansen telepaterede følgende til sin PC:
 > Næh - jeg vil tro at det er billigere, i hvert fald i brændstof. Men
 > jeg har i det hele taget svært ved at forestille mig en moderne
 > dieselmotor uden turbo. Jeg kender ikke til nogen. Turbo er nærmest
 > underforstået når man snakker diesel.
 SDI fra VW er diesel uden turbo...
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK  - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
 Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/ |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (26-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  26-09-04 23:07
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:415728a4$0$46891$14726298@news.sunsite.dk...
 > Lars L. Hansen telepaterede følgende til sin PC:
 > > Næh - jeg vil tro at det er billigere, i hvert fald i brændstof. Men
 > > jeg har i det hele taget svært ved at forestille mig en moderne
 > > dieselmotor uden turbo. Jeg kender ikke til nogen. Turbo er nærmest
 > > underforstået når man snakker diesel.
 >
 > SDI fra VW er diesel uden turbo...
 
 Jeg mener også at have stødt på nogen hist og her. Jeg kunne godt lide at
 vide hvor meget udskiftning man render ind i med en turbo?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    phk (27-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  27-09-04 13:42
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:41573d8b$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 > Jeg mener også at have stødt på nogen hist og her. Jeg kunne godt lide at
 > vide hvor meget udskiftning man render ind i med en turbo?
 
 De holder normalt bilens levetid ud.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
     Preben Riis Sørensen (27-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  27-09-04 22:10
 | 
 |  | 
 "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:41580a77$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:41573d8b$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > > Jeg mener også at have stødt på nogen hist og her. Jeg kunne godt lide
 at
 > > vide hvor meget udskiftning man render ind i med en turbo?
 >
 > De holder normalt bilens levetid ud.
 
 Jeg havde hørt lidt mukkeri ang. Lupo 3L, men det er måske en skrøne?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Thomas Rasmussen (28-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  28-09-04 17:13
 | 
 |  | On Mon, 27 Sep 2004 23:09:45 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:
 
 >
 > "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:41580a77$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:41573d8b$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>
 >> > Jeg mener også at have stødt på nogen hist og her. Jeg kunne godt lide
 > at
 >> > vide hvor meget udskiftning man render ind i med en turbo?
 >>
 >> De holder normalt bilens levetid ud.
 >
 > Jeg havde hørt lidt mukkeri ang. Lupo 3L, men det er måske en skrøne?
 
 Ja og nej... Der var (er?) problemer med 3L'eren når den slukkede motoren
 ved lyskryds og lign. så stopper turboen jo også med at få
 smøring/køling, hvis den så har været på arbejde, så er den meget
 ked af at det sker, og forestil dig så at gentage denne process fx. 40-50
 gange om dagen, så har du et stort slid på turboen, større end hvad en
 normal turbo bliver udsat for, da motoren der kører kontinuerligt.
 
 Jeg syntes ikke rigtig man har hørt det så meget på det seneste, så
 jeg er ikke helt klar over om det så kun var de første modeller der var
 ramt.
 
 /Thomas
 
 
 |  |  | 
 |  |