Fjer i munden
Fra : Carsten Wede

Dato : 26-09-04 10:06

Hej

Jeg har en Labrador på 11 md. som ikke kan lide at få fjer i munden, jeg har
prøvet med ænder, fasaner og duer.

Han snuser og napper kun til det og prøver at lege med det.

Hvad skal man gøre for at han vil have det i munden? Jeg skal nemlig bruge
ham til jagt.

Han har ikke problemer med at apoterer dommyer (elsker at apotere) med og
uden skind på fra kanin, hare og råvildt.

M V H

Carsten Wede

Fra : Jens Larsen

Dato : 26-09-04 11:01

Hej Carsten.

Hvis du klipper en vinge af en due, og leger med ham hvor du driller ham med
den og han får lov til at bide ud efter den og du pluselig kaster den (lad
ham endelig knalde på den) så skal bu bare se.

PS. Sårn har jeg altid gjort med mine hunde lige fra de kan gå. Tjalfe har
Apoteret Due og And som 6 ugers.

Held og Lykke.

Fra : Kito

Dato : 26-09-04 12:13

Prøv med en af de dummyer han godt kan lide og så sætte en enkelt vinge på
den. Jeg har aldrig hørt om en lab der ikke vil tage fugle. Du har måske
gjort noget forkert.
For nogle generationer siden havde jeg en hund der nægte at tage kanin, men
alt med fjer var ok.
Problemet var den gang jeg kom hjem med en hare jeg havde skudt. Han var
dengang 4 måneder gammel.
Han sprang på haren, hvorefter jeg daskede, lidt til ham og ramte ham
uheldigt. Efter den tid brugte jeg flere år på ham, men han nægtede at tage
hare. Det var min egen skyld, Han skulle have haft lov til at nappe lidt i
haren og så skulle han have ros bagefter.

Poul

Fra : Per

Dato : 26-09-04 17:05

On Sun, 26 Sep 2004 11:05:55 +0200, Carsten Wede wrote:

> [...]
>
> Han har ikke problemer med at apoterer dommyer (elsker at apotere) med og
> uden skind på fra kanin, hare og råvildt.

Hej
Da jeg skulle gå over til noget med fejr, en frossen (tam)due, havde jeg
også problemer. Jeg løste det ved at trække en tennissok over duen. Så kom
hun med den uden problemer og blev vant til lugt og vægt (af duen - sokken
var ren )
Jeg tog så sokken til side så der kom mere og mere fjer frem og efter ca. 5
minutter kom hun med duen uden problemer (uden sok).
Det var sidste år og hun var ca. 1 år gammel. I år har hun været med på
duejagt og har apporteret skovduer (som er meget mere løse i dunene end de
tamme) i fin stil. Hun spruttede og hostede godt nok lidt de første gange,
men nu har hun fundet ud af at tage lidt let på dem så hun ikke ender med
hele dynen i flaben.

MVH Per

Her var vi kun nået til dummy med kaninskind:

http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=139916&kode=

Fra : qfha

Dato : 27-09-04 16:10

"Carsten Wede" skrev d. 26-09-04 10:06 dette indlæg :
> Hej
>
> Jeg har en Labrador på 11 md. som ikke kan lide at få fjer i munden,
jeg har
> prøvet med ænder, fasaner og duer.

---
Du skal tage en sok og putte en frossen due eller and i. Giv ham den og
sig hold fast. Gør han det roser du ham. Gør han ikke gør du sokken lidt
mere interessent og får ham til at gribe fat i den ved leg.
Når han har vænnet sig til sokken incl fugl. ruller du lidt af sokken og
gentager seancen. Sådan fortsætter du indtil han har vænnet sig til
først lugt og derefter fornemmelsen af fjer. Senere bruger du optøet
vildt. En nylosstrømpe er også god, den giver lidt mere kontakt.

http://www.kandu.dk/