Zyxel 650R fra Tiscali - firmware update ?
Fra : VK

Dato : 25-09-04 20:54

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man opdaterer firmware på
Zyxel 650R 31 fra Tiscali ?

Jeg kan ikke se "firmware" under "Maintenance" i webinterfacet :-??

Der er vist også nogle flere ting som burde kunne ses med
web-interfacet, men er der ikke. Mon Tiscali har "fixet" firmwaren til
deres "behov" ?

Min firmware version er fra den 22/05/2003 - altså ikke den nyeste

Jeg kan heller ikke logge ind på routeren med FTP - den vil ikke
acceptere min login/pass - Telnet, WEB virker fint

--
PLEASE DELETE _REMOVE_ IN THE ADDRESS LINE BEFORE REPLYING

Fra : Jens Andersen

Dato : 25-09-04 23:25

"VK" <vk_REMOVE_@vvkv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men er der ikke. Mon Tiscali har "fixet" firmwaren til deres "behov" ?
>
> Min firmware version er fra den 22/05/2003 - altså ikke den nyeste

Hej VK
Jeg har selv gået at pudslet med det samme pga. voip, men efter en hurtig
mail til tiscali fik jeg følgende svar:
"Tak for din mail angående opdatering af firmware i din zyxel router.

Det er ikke tilladt at opgradere din firmware i routeren.
Tiscali informerer alle adsl kunder med en zyxel router hvis det skulle
blive nødvendigt at opgradere til en ny fimrware."
(Jeg går ud fra at det er et standardsvar og derfor ok at publicere selvom
det er "privat" email)
Umiddelbart tror jeg at de har fixet den en smule da det ellers ikke ville
give mening at man bare kan resette den og komme online uden nogen config
(altså online til aktivering.tiscali.dk)
Nogle af de funktioner der ikke umiddelbart er tilgængelige i web interfacet
har jeg dog fundet vha Telnet/serial kabel.

Mvh,
Jens Andersen
PS. Hvis du finder ud af noget videre er jeg meget interresseret. Ville også
meget gerne have opdateret til en nyere version.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-09-04 00:15

Hej Jens Andersen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
> skulle blive nødvendigt at opgradere til en ny fimrware."
> (Jeg går ud fra at det er et standardsvar og derfor ok at

Det kan du vist roligt gå ud fra.

Jeg kender ikke noget til deres XyXEL-routeren, men det kan være, der
er en parallel til deres Cisco 677'ere, som jeg har haft siden starten
(og krammer mig lykkelig til).

En periode fra ca. efteråret 2000 og vel et par år frem, kunne man
hente firmware på deres (World Onlines) website. Det blev så fjernet af
mig bekendt to grunde:

1. Det gav supporten en masse ekstrabesvær. Dels fordi nogle lavede
kage i det under opgraderingsprocessen. Dels fordi de - uanset perfekt
opgraderingsproces - pludselig stod med problemer, de ikke før havde
haft.
Sidstnævnte skyldes:

2. En nyere version er sjældent blot bedre. Det er typisk sådan, at der
lappes nogle fejl men (utilsigtet naturligvis) tilføjes nogle nye.
Disse bliver så ofte lappet i en senere version - som så indeholder
nogle andre nye... etc.

Har man et specifikt problem med en bestemt softwareversion, kan man
ringe til supporten og fortælle om netop dette problem. De kan så evt.
fortælle, at problemet er rettet i disse og disse versioner, som der
til gengæld er disse og disse andre flaws ved.

*Og* man kan så i bedste fald blive enige om en version, der i mindste
er rettet mht. det problem, man aktuelt har, og versionens kendte fejl
er nogle, man skønner at kunne leve bedre med.
Så sender de den version til én.

Om det forholder sig på samme måde med ZyXEL-routeren ved jeg som sagt
ikke. Men du/I kan evt. prøve at ringe og spørge.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : VK

Dato : 26-09-04 11:20

Det er netop VoIP problemet jeg har. Jeg bruger Musimi.dk som udbyder -
problemet ligger i, at hvis man ringer til en anden og lægger efter et
par ringetoner røret på, bliver den ved med at ringe på den anden side.
Folk fra Musimis forum er vist bekendte med dette problem og råder at
opgradere routerens firmware

>Nogle af de funktioner der ikke umiddelbart er tilgængelige i web
>interfacet har jeg dog fundet vha Telnet/serial kabel.

- Du ved vel ikke om hvordan man kun ændrer FTP login/pass til
routeren, vel ? DEr i manualen at den bruger SNP-pass. Betyder det så at
der bliver brugt det samme login/pass til både web, telnet og ftp ?

PS. Der burde vel ikke ske noget med indstilingerne, hvis man blot
opgradere firmwaren, vel ?

Fra : VK

Dato : 15-10-04 16:15

Man kan opgradere firmware ved at bruge terminal kabel og forbinde til
routeren med Hyperterminal:
port: COM1/2
Baud rate 9600(kun)
Hardware control: OFF

Det tager ca 30m at flashe den ca 1.5MB firmware fil og ca 30s at
up/downloade 16kb konfigurationsfil

Fra : VK

Dato : 15-10-04 16:15

PLEASE DELETE _REMOVE_ IN THE ADDRESS LINE BEFORE REPLYINGMan kan

Fra : VK

Dato : 15-10-04 16:16