k: jagtriffel!
Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 18:24

Hejsa Nyhedsgruppe!

Jeg søger en der har en jagtriffel til salg i sønderjylland. Jeg er på jagt
efter en kaliber 222, 243 eller 6,5x55. Har ellers ikke nogen krav, bortset
fra at det er en jeg kun skal bruge til at skyde hare og måske en buk med.
Derfor søger jeg noget i den nedre prisklasse!

Fra : Peder Porse

Dato : 25-09-04 19:11

Harer!!! Vil du skyde dem i flugten eller i sædet med den riffel?!!!
pp

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 26-09-04 06:23

Hvad er der nu galt i det??? hvis Per har lyst til at pürche eller sidde
et sted og vente på haren....... Er det provokerende for dine
jagtidealer, Peder Porse?, som måske handler om, at haren skal skyde i
løb??

Jeg vil sige til dig Per - hvis du har lyst til at jage haren med riffel
- så kan du benytte en mangfoldighed af kalibre - jeg ville ikke have
betænkligheder med at skyde den med kal. 3006 ( nu stiller jeg det på
spidsen) og med en ordentlig kugle, som ikke ekspandere vildt..... altså
ingen varmint-kugler. Sagt på en anden måde - brug det kaliber du har
lyst til (bare kuglen er den rette) - Du skrev lidt om, at du måske skal
skyde en buk - køb riflen efter dette ønske.............. du kan stadig
skyde haren med den!!!!!

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 26-09-04 09:00

On Sun, 26 Sep 2004 05:23:19 +0000 (UTC), "Lars Beck Jensen"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>et sted og vente på haren....... Er det provokerende for dine
>jagtidealer, Peder Porse?, som måske handler om, at haren skal skyde i

Dette er et fenomen jeg har lagt merke til på denne gruppa. Så snart
noen kommer med tanker om noe de har lyst til å prøve, blir de banket
ned av alle mulige slags meninger om hvor moralsk forkastelig det er
eller hvor galt det er å gjøre slikt. Hovedregelen er faktisk etter
min oppfatning at hvert innlegg blir besvart med to-tre advarsler om
alt mulig rart før noen endelig svarer på det som det faktisk spørres
etter. Det hadde vært mye bedre om folk isteden fokuserer på det
positive i at noen faktisk spør!

Jeg følger med på både de norske, svenske og danske sidene. Den
svenske ble for en tid siden terrorisert av noen få skapninger som
utelukkende slengte dritt og kom med sure komentarer i alle retninger.
Resultatet ble at folk flest sluttet å frekventere gruppa. Nå er den
nesten død. Det samme kommer garantert også til å skje med den danske
hvis ikke noen tar seg sammen i sin tone overfor andre. Kast gjerne et
blikk på no,fritid.jakt. Det er ei gruppe som er preget av at folk
faktisk får seriøse svar på det de lurer på, og er et eksempel til
etterfølgelse. Jeg er overbevist om at det også i Danmark finnes en
lang rekke ressurspersoner når det gjelder emnet jakt.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen

Fra : Michael Frandsen

Dato : 26-09-04 12:43

hvad er navnet på den svenske side, jeg fulgte på et tidspunkt med på
swenet.fritid.jakt men der kan godt gå måmeder mellem indlæggende

Michael Frandsen
slet SUPER fra min mail adresse

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 26-09-04 17:11

On Sun, 26 Sep 2004 13:43:02 +0200, "Michael Frandsen"
<m.frandsen@SUPERstofanet.dk> wrote:

>hvad er navnet på den svenske side, jeg fulgte på et tidspunkt med på
>swenet.fritid.jakt men der kan godt gå måmeder mellem indlæggende

Det er nettopp den siden jeg snakker om.....

Fra : Peder Porse

Dato : 27-09-04 16:21

Hvor er det lige, jeg har udtalt mig om den ene elelr den anden måde at
skyde harer på?
pp

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 27-09-04 18:36

Ser ut til at du er den ENESTE som ikke har fått med deg det, Peder!

Hva om du besluttet fdeg for å spise en 5 - 6 humørpiller før du logger deg
på nettet, hver dag, i stedet for de gode gamle
"lete-efter-splinten-i-din-brors-øye" tabletterne?

Vi andre SER bjelken i DITT øye alt for godt!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Peder Porse <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 27-09-04 00:12

På ingen måte! Men her oppe i nord, hvor man jakter ute i det fri, så og si
og ikke jager i kjøkkenhaven, gives det enkelte dager da det kan lønne seg -
eller rent ut sagt være spennede å bruke rifle.

Nå er vårt lands lover så idiotisk tilrettelagt, at det ikke er tillat å
benytte .22 LR på hare. Reglene sier for .22 LR "til vilt inntil hares
størrelse, men dog ikke hare....."

Det er sikkert en etterlevning etter magnum-rifle syken som rammet både
Sverige og Norge på 1960-tallet, til og med Krag-Jørgensen ble uttrykkelig
forbudt til Elg-jakt!

Hvorom all ting er: på hare må man ha litt kraftigere saker, en voksen
salong-rifle så og si. Mange benytter .22 Winchester Magnum.

Selv har jeg funnet en enkel automat-karabin i pistolkaliber, som passer
fortrinlig til mitt formål. Det finnes flere lignende: Ruger PC, Beretta og
HK har hver sin....

Jaktforholdene er omtrent som så: etter vedvarende snøvær med mye vind, kan
harepusen finne på å "ligge inne" i ganske lang tid. Det er selvsagt et
bilde, pus er jo ute hele tiden!

Men den forflytter seg lite under slike forhold, finner seg et egnet sted og
lever der, beiter og rusler omkring på et svært lite område.

Kommer du over et slikt område, kjennetegnes det av tusenvis av spor som går
i ring, kryss og tvers.

Går du like på, trykker haren ofte så hardt at du kan passere den på bare et
par meters hold, og det uten å SE noenting!

Til og med en hund kan bli lurt, den skal jo følge sporet helt inntil de
finner ut akkurat hvor pusen har gått, og finne utgang. Da kan du ha gått
langt derfra allerede.... Det er jo greit det for både hund og hare, eller i
omvendt rekkefølge kommer tilbake, før eller siden, det er opplest og
vedtatt....

Men av og til er man uten hund, eller har lyst til å gjøre ting på en annen
måte, og har satt igjen hunden hjemme med fullt ovverlegg, eller rett og
slett man har gått en tur, eller jakter noe helt annet enn harejakt med
hund.

Jeg har oppdaget at en rifle - lett liten rifle, i et passe svakt kaliber,
er hendig i slike sitasjoner, og spesielt på dager hvor man går en tur på
kikk etter haren uten hund.

Finner jeg da et slikt område, med millionvis av stempler etter hareføtter,
trekker jeg meg heller unna, finner frem rifla, og en liten kikkert, og
venter.

For harepusen flytter på seg, før eller siden, om det så er bare litt, om du
ikke setter deg rett ved siden av den.....

Sitter du et passende rifleskudd unna da, med godt tålmod, og med en rifle
som er innskutt riktig, i et passende kaliber som ikke destruerer dyret, så
er mulighetene gode for stek....

Det er mange, mange måter å bedrive jakt på! Det det gjelder er å få tak i
så lette våpen at man gidder å drasse på den ekstra vekten, eller kjøpe en
veldig billig kombi produsert i USA, der finnes kombi for kaliber 20 magnum
og pistolkaliber, feks .357 Mag/.38 Spec.

Fra : Jens Larsen

Dato : 26-09-04 11:07

Jeg ville købe en 6,5x55 så kan du skyde så godt som alt.

PS. purche på hare er bare pisse sjovt.

Hilsen Jens

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 15:04

Att: Peder Porse.

Jeg bad ikke om din mening, spurgte blot om der var nogen der havde en
riffel til salg. Om jeg vil skyde en hare med hagl ellr med en riffel er vel
mit problem? Så længe jeg har et forsvarligt kuglefang og loven er opfyldt,
så mener jeg ikk at andre kan blande sig i havd man nu går og laver. Synes
det er pisse irreterende at høre på folk der kommenterer noget de ikke
bliver spurgt om. Hvis jeg nu ville spørge om nogen havde en lilla volvo til
salg, ville du så komme med en af dine popsmarte bemærkninger igen?

Undkyld til alle jer andre, men det var så dagens sure opstød!

Fra : Claus Johannsen

Dato : 29-09-04 10:18

"Jens Larsen" <pumbaa@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville købe en 6,5x55 så kan du skyde så godt som alt.
>
> PS. purche på hare er bare pisse sjovt.
>
> Hilsen Jens
>

>Jeg har efterhånden været til en del jagtfeldt skydninger, og har der set
>folks evner med en riffel på både godt og ondt, det er slet ikke så nemt.
Harerne har en lys fremtid i DK.hvis de kun skulle beskydes med kugle.

Claus.

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 30-09-04 00:13

Claus Johannsen <landkaergaard@post.nordit.dk> skrev i

> Harerne har en lys fremtid i DK.hvis de kun skulle beskydes med kugle.
>
> Claus.

Enig, dette er for spesielle (natur)forhold og / eller for spesielt
interesserte!

Men hvem er det som jakter for å skaffe mat for å overleve?
Survivalister......?

Fra : Olfot

Dato : 28-09-04 13:30

Jeg vil nok anbefale en 222. Den kan bruges til både hare/rådyr/gæs og lign.
/jr